Popis:
Literatúra z oblasti marketingu je už aj u nás veľmi bohatá. Väčšina autorov sa však zaoberá takými témami, ktoré ich z rôznych dôvodov najviac zaujímajú. V dôsledku toho môže vzniknúť nesprávny názor na relatívny význam jednotlivých tematík. Marketing totiž môžeme posudzovať z rozličných hľadísk. Niektoré hľadisko preferuje marketingové plánovanie, iné zase marketingový výskum či organizačný model, alebo jednotlivé marketingové nástroje.
Ako už samotný názov Základy marketingu, ale i určenie tohto textu naznačujú, že úmyslom autorov nebolo objavovať nejaké základné definície v oblasti marketingu. Tento učebný text je určený študentom 2. ročníka študujúcich na Podnikovohospodárskej fakulte v Košiciach Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktorí s predmetom rovnomenného názvu začínajú reťazec marketingových predmetov. Preto poslaním tohto učebného textu je zaoberať sa základmi marketingu vo všeobecnejšej a komplexnej rovine. Hlavným cieľom autorov bolo vytvoriť základnú konštrukciu na pochopenie podstaty marketingu s tým, že tieto vedomosti sa potom budú rozvíjať v ďalších nadväzujúcich marketingových predmetoch. Preto náš učebný text predstavuje určitý prehľad toho, čím sa v skutočnosti marketing zaoberá.
Autori vyslovujú poďakovanie recenzentom prof. Ing. Ľ. Mesárošovi, CSc., Ing. M. Mariašovi, CSc., a Ing. M. Dobríkovi za starostlivé posúdenie textu, cenné rady a pripomienky k rukopisu, ktoré pomohli skvalitniť jeho spracovanie. Zároveň ďakujú RNDr. V. Jablonskej za jazykovú úpravu, p. E. Kaškovej za prepísanie textu a študentovi R. Dudekovi za grafickú úpravu.
Kľúčové slová:
marketing
prostredie
nástroje
marketing miesta
marketingová komunikácia
podpora predaja
direct marketing
Obsah:
- Predslov
1 Úvod do marketingu
1.1 Marketing ako postoj podnikateľského subjektu
1.2 Marketing ako funkcia
1.3 Historický vývoj spoločnosti a marketing
Kontrolné otázky
2 Marketingové prostredie
2.1 Marketingové mikroprostredie
2.2 Makroprostredie
2.3 Proces monitorovania prostredia
Kontrolné otázky
3 Vstupy pre účinný marketing
3.1 Aké množstvo poznatkov potrebujeme?
3.2 Marketingový informačný systém
3.3 Zdroje marketingového informačného systému
3.4 Etické aspekty marketingového výskumu
Kontrolné otázky
4 Nástroje marketingu
4.1 Model „4p“
4.2 Model „4c“
4.3 Analýza marketingového mixu
Kontrolné otázky
5 Produkt ako nástroj marketingu
5.1 Klasifikácia produktov
5.2 Výrobková politika
5.3 Inovácia výrobkov
5.4 Skracovanie životného cyklu
Kontrolné otázky
6 Marketing miesta
6.1 Marketingové distribučné cesty
6.2 Stratégia používaná v marketingovom kanáli
6.3 Politika miesta
Kontrolné otázky
7 Cena v marketingu
7.1 Postavenie ceny v marketingovom mixe
7.2 Princípy a účel cenovej politiky
7.3 Stanovenie ceny produktu
7.4 Vybraté moderné metódy marketingovej tvorby ceny
Kontrolné otázky
8 Marketingová komunikácia ako nástroj marketingu
8.1 Propagácia
8.2 Reklama
8.3 Podpora predaja
8.4 Osobný predaj
8.5 Public relations
8.6 Direct marketing
8.7 Internet
Kontrolné otázky
9 Marketing služieb v maloobchodných činnostiach
9.1 Služby a ich špecifické vlastnosti
9.2 Marketingové nástroje využívané v maloobchodných službách
9.2.1 Produktová politika v maloobchodných službách
9.2.2 Cenová politika
9.2.3 Komunikačný mix v maloobchodných službách
9.2.4 Maloobchodná predajňa a jej atmosféra
Kontrolné otázky
10 Marketingové plánovanie
10.1 Marketingový plán a jeho užitočnosť
10.2 Etapy prípravy marketingového plánu
10.3 Analýza situácie
10.4 Štruktúra plánu
Kontrolné otázky
11 Podnikateľská etika
11.1 Etika v marketingu
11.2 Etické kódexy, ich funkcia a význam
11.3 Etický kódex ama
11.4 Podniková a marketingová kultúra
Kontrolné otázky
VÝkladový slovník
VEcný register
Literatúra
Prehľad obrázkov
Prehľad tabuliek