Manažérska etika a komunikácia v podnikaní
Popis:
Predslov
Riadenie sa stalo alfou a omegou existencie každého systému a jeho subsystémov. Takýmito subsystémami sú aj podnikateľské subjekty, ktoré existujú a fungujú za účelom dosahovania ekonomických a spoločenských cieľov. Úspešnosť ich činnosti vo veľkej miere závisí od ľudí, ktorí ich „robia“ funkčnými. Nenahraditeľné miesto v tomto smere patrí riadiacemu subjektu - manažmentu podniku a konkrétne jednotlivým manažérom.
V riadiacej činnosti nie je ľahké a jednoduché zvládať množstvo úloh vyplývajúcich z postavenia manažérov v hierarchizovanom systéme riadenia. Náročné požiadavky na ich úspešnosť si vyžadujú neustále sebavzdelávanie a získavanie nových skúseností. V tomto procese významné miesto zohrávajú aj vedomosti z oblasti aplikovanej podnikateľskej etiky, a zo psychológie, ktoré v podobe manažérskej etiky a komunikácie predkladáme v tejto monografii.
Snahou každého dobrého manažéra je zabezpečiť takú podnikateľskú stratégiu, ktorá je v súlade s ekonomickými cieľmi podnikateľského subjektu, s právnym poriadkom spoločnosti a spoločenskou morálkou. Významný podiel v tomto smere zohráva aj oblasť interpersonálnej komunikácie. Profesionálna komunikácia vyžaduje od manažéra pravdivé systematické informácie, dôveru, schopnosť presvedčiť, vysokú kultúru správania sa k zamestnancom a iné.
Nerešpektovanie manažérskej etiky a nesprávna komunikácia môžu spôsobiť vážne problémy v riadení, a tak negatívne ovplyvňovať strategické zámery podnikateľského subjektu a v konečnom dôsledku aj celej spoločnosti. Naopak, osvojenie si a uplatňovanie v manažérskej praxi zásad a princípov etiky a komunikácie je predpokladom efektívneho riadenia a fungovania organizácie ako aj celkovej úspešnosti manažéra.
Kľúčové slová:
manažérska etika
podniková kultúra
etický rozmer
verbálna komunikácia
rokovanie
porada
Obsah:
- Predslov 4
1 Manažérska etika 5
1.1 Manažéri - subjekty manažérskej etiky 5
1.2 Miesto etiky v práci manažéra 8
1.3 Etické minimum manažéra 13
2 Podniková kultúra a etika manažéra 15
2.1 Vplyv manažérskej etiky na podnikovú kultúru 15
2.2 Inštitucionálne predpoklady rozvíjania manažérskej etiky 18
2.3 Etický kódex manažéra 22
3 Príčiny neetického správania v podnikaní 27
3.1 Subjektívne príčiny neetického správania manažérov 27
3.2 Najčastejšie prípady porušovania manažérskej etiky 30
4 Etický rozmer manažérskej komunikácie 32
4.1 Komunikácia ako súčasť manažérskych zručností 32
4.2 Vplyv etiky na úroveň manažérskej komunikácie 34
5 Komunikácia ako súčasť priaznivej pracovnej atmosféry 36
5.1 Umenie presvedčiť a ovplyvniť 36
5.2 Techniky presviedčania 37
5.3 Prekážky v komunikácii 39
5.4 Schopnosť počúvať 42
6 Verbálna komunikácia 42
6.1 Kultúra reči 42
6.2 Rozhovor a jeho ciele 42
6.3 Techniky rozhovoru 42
6.4 Techniky kladenia otázok 42
7 Rokovanie 42
7.1 Osobné rokovanie 42
7.2 Rokovacie taktiky 42
7.3 Emocionálne prekážky rokovania 42
8 Porada 42
8.1 Znaky efektívnej porady 42
8.2 Štýly vedenia porady 42
8.3 Typy účastníkov porád 42
8.4 Brainstorming 42
9 Neverbálna komunikácia 42
9.1 Reč rúk 42
9.2 Očný kontakt 42
9.3 Sedenie, postoj v komunikácii 42
9.4 Osobný priestor a vzdialenosť v komunikácii 42
Záver 42
Literatúra 42
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.