Manažérstvo kvality
Popis:
Vzdelávanie v problematike manažérstva kvalily v súčasnosti patri medzi aktivity mimoriadneho významu, či už v hospodárskej praxi, alebo v rôznych formách vzdelávacej sústavy. V dôsledku extrémnej orientácie hospodárskych organizácií na aplikáciu noriem ISO pri budovaní systému manažérstva kvality aj problematika vzdelávania je v podstate orientovaná týmto smerom, čo vedie k nedoceneniu manažérstva kvality ako vedného odboru nielen u absolventov rôznych vzdelávacích aktivít, ale aj u špecialistov v manažérstve kvalily. Popri spomenutej až nezdravej orientácii na aplikáciu noriem ISO a stotožňovaní u manažérstva kvality s touto aplikáciou svoju úlohu zohráva aj študijná literatúra, ktorá sa vo vzdelávaní v tejto problematike používa a ktorá je tiež zameraná na spomenutú problematiku noriem ISO. Študijných a literárnych prameňov v slovenskej reči, ktoré by manažérstvo kvality vysvetľovali v širších súvislostiach, je nedostatok. Vysokoškolská učebnica, ktorá sa Čitateľovi v rámci tejto publikácie dostáva do rúk, jc pokusom o odstránenie tohto nedostatku. Zároveň však treba podotknúť, že ako každá vysokoškolská učebnica je do značnej miery ohraničená rozsahom. Nevyhnutnou podmienkou pre pochopenie problematiky manažérstva kvality v plnej širke sú prednášky v rámci vyučovacieho procesu. Vydávanie vysokoškolských učebníc je v súčasnosti do značnej miery limitované finančnými prostriedkami. V tejto súvislosti nemožno nespomenúť, že táto učebnica bola vydaná vďaka porozumeniu, pochopeniu a finančnej podpore sponzorov, menovite Tatravagónke Poprad a.s. a Krajskej pobočke Prvej komunálnej banke v Trnave. Autori aj touto formou vyslovujú predstaviteľom týchto organizácií svoje poďakovanie.
Kľúčové slová:
Kvalita
manažérstvo kvality
porfólia
vedenie
komunikácia
ľudský faktor
Obsah:
- OBSAH
Úvod 3
1 Manažérstvo kvality 5
1.1 Kvalita výrobku 5
1.2 Podstata manažérstva kvality 12
1.3 Prístupy k manažérstvu kvality v USA a Japonsku 20
1.4 TQM - Komplexné manažérstvo kvality 31
2 Plánovanie kvality 43
2.1 Všeobecne prístupy k plánovaniu kvality 44
2.2 Podstata plánovania kvality 46
2.3 Plánovanie kvality v normách ISO 51
2.4 Štrukturalizácia plánov kvality podľa časového hľadiska 57
2.5 Štrukturalizácia plánov kvality podľa organizačného hľadiska 61
2.6 Štrukturalizácia plánov kvality podľa odberateľsko-dodávateľských reťazcov 66
2.6.1 Zákaznícka orientácia 67
2.6.2 Normalizácia a rozvoj procesov 77
2.6.3 Rozvoj dodávateľov 85
2.6.4 Katalóg otázok pre hodnotenie jednotlivých úrovni plánovania kvality 98
2.7 Strategické plánovanie kvality 102
2.7.1 Portfóliové metódy v strategickom plánovaní kvality 102
2.7.2 Portfóliová matica kvality výrobku 114
2.7.3 Portfóliová matica výrobného procesu 123
2.7.4 Interpretácia portfóliových matíc 132
3 Organizovanie kvality 139
3.1 Podstata organizovania kvality 139
3.2 Aktivity organizovania kvality podľa normy ISO 9000.2000 147
4 Preverovanie kvality 171
4.1 Podstata preverovania kvality 171
4.2 Systémovo orientované preverovanie kvality 175
4.3 Procesné orientované preverovanie kvality 179
4.4 Výrobkovo orientované preverovanie kvality 182
5 Manažérstvo kvality a ľudský faktor 189
5.1 Úloha ľudského faktora v manažérstve a zabezpečovaní kvality 189
5.2 Motivácia 194
5.3 Vedenie (vodcovstvo) 202
5.4 Komunikácia 205
6 Nákladovo orientované manažérstvo kvality 209
6.1 Podstata nákladovo orientovaného manažérstva kvality 209
6.2 Model PAF 214
6.3 Procesné orientované sledovanie nákladov na kvalitu 221
7 Nástroje, metódy a techniky manažérstva kvality 235
7.1 Sedem japonských nástrojov manažérstva kvality 235
7.2 Štatistická regulácia výrobných procesov 238
7.3 Štatistické preberanie 262
7.4 Sledovanie schopnosti výrobných strojov a procesov dodržať stanovené požiadavky 272
7.5 Vybrané metódy používané v predvýrobných etapách 278
Zdroje:
- Asher, M.; Implementing TQM in Small and Medium Sized Companies, Technical Communications, Ltd. UK, 1992
- Bestcrficld, D.H.: Quality Control, Prentice Hall International Hditions, USA, 1986
- Crosby, P.: Quality is Free - the art of making quality certain, New York, McGraw Hill, 1979
- Dale, B.G., Plunkett. J.J.: Managing quality , Philip Allan, London, 1990
- Deming, W.E.: Out of crisis, Cambridge University Press, 1986, USA
- Drucker, P.F.: Changing the world of the executive, London Heinemann, 1985
- Feingenbaum,A.V.: Total Quality Control, NewYork, McGraw Hill, 1983
- Chase, R.L.: Winning with quality - A practical approach to the development of a total quality strategy, UK, 1989
- Ishikawa, K.: What is total quality control - the Japanese way, Prentice - Hall, USA, 1985
- uran, J.M.: Jurans Quality Ckontrol Handbook, McGraw Hill, New York, 1988 ;I2{ Juran, J.M.: Juran on planning for quality, NewYork, The Free Press - A division of McMillan, 1988
- Kotter, J.: The general managers, New York, Free Press, 1982
- Linczényi, A.: Komplexné riadenie kvality, Bratislava, Práca , 1970
- Linczényi, A.: Metódy kontroly spoľahlivosti výrobkov (spoluautor Doc.lng. A. Štrpka, CSc), Bratislava, Práca, 1971
- Linczényi, A.: Inžinierska štatistika, Bratislava Alfa, 1973
- Linczényi, A.: Základné otázky zabezpečovania akosti výrobkov, Bratislava, Práca, 1981
- Massing, W.: Handuch der Qualitätssicherung, Carl Hanser Verlag, München, 1988
- Mitra, A.: Fundamentals of Quality Control and Improvement, Prentice Hall, USA. 1998
- Mutton, M. : Successfully Combining TQM with Business Process Reengineering, Proceedings of first World Congress for TQM. Chapman and Hall, UK, 1995
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.