Popis:
Riadenie je jedna z najdôležitejších ľudských činností. Od doby, keď ľudia začali vytvárať skupiny, aby dosiahli ciele, ktoré nemohli dosiahnuť ako jednotlivci, sa stalo riadenie nevyhnutné pre zabezpečenie koordinácie individuálnych úsilí. Potreba riadiť sa teda objavuje v podstate už so vznikom organizovaného ľudského života, keď sa ľudia začali spájať pre určovanie a dosahovanie niektorých spoločných cieľov.
V období, keď sa spoločnosť začala stále viac spoliehať na skupinové úsilie a veľa organizovaných skupín sa neustále zväčšovalo, začal vzrastať význam ľudí, ktorí vedeli riadiť - manažérov. Z tohto pohľadu možno spájať vznik manažmentu ako odbornej disciplíny potrebnej pre riadenie kolektívnej práce. To síce umožňuje zaradiť jeho korene až do stredoveku, ale pre manažment dneška má len nepatrnú poznávaciu hodnotu. Oveľa praktickejšie sú preto odporučania spájať rozvoj manažérskeho myslenia a konania s rozvojom priemyselnej výroby, stavebníctva a technického rozvoja vôbec v 2. polovici minulého storočia.
Z množstva rôznorodých autorských prístupov je pozoruhodná činnosť Henryho R. Townea, ktorý ako inžinier pochopil a propagoval to, že každá technická či výrobná činnosť by mala byť korunovaná i jej hospodárskou úspešnosťou. Zdôrazňoval potrebu ekonomických aspektov technickej práce a upozorňoval na význam riadenia pre hospodárenie podniku. V spojení jeho názorov s tým, že kvalita a rentabilita priemyslovej výroby nie sú len inžinierskou záležitosťou, ale i umením túto výrobu ekonomicky riadiť, sú tieto názory na vtedajšie obdobie zvlášť progresívne. Pre dnešnú prax možno tieto myšlienky zhrnúť do aktuálnej požiadavky, aby každé technické riešenie bolo vytvorené v súlade s požiadavkami ekonomickej efektívnosti budúceho využitia.
Veľmi zaujímavé sú však prístupy Daniela C. McCalluma a Henryho V. Poora, ktorí už v 60. rokoch minulého storočia racionalizovali riadenie americkej Eriovej železnice. Dodnes sú aktuálne ich odporúčania týkajúce sa disciplíny, poriadku, presných časových plánov železničnej dopravy, koordinácie prepravnej činnosti a pod.. Boli tak vlastne prví, ktorí formulovali základné všeobecné poslanie manažérskej činnosti, t.j. riadiť rozdeľovanie (alokáciu) a prerozdeľovanie (realokáciu) činností a zdrojov v priestore a čase pre dosahovanie stanovených cieľov. Zdôrazňovali, že rozhodujúcou podmienkou ekonomickej úspešnosti je práve riadenie.
Kľúčové slová:
manažment
základy manažmentu
plánovanie
organizovanie
kontrolovanie
personálne riadenie
algoritmizácia
Obsah:
- Ú V O D 7
1. TEORETICKÉ VÝCHODISKÁ MANAŽMENTU 8
1.1. Manažment jako riadenie spoločenských systémov 8
1.2. Vysvetlenie pojmu „manažment“ 10
1.3. Manažment ako veda i umenie riadiť 17
1.4. Manažment ako praktická činnosť 19
2. VÝVOJ MANAŽÉRSKYCH TEÓRIÍ A PRAKTÍK 21
2.1. Historické základy manažmentu 21
2.1. Základné smery rozvoja manažmentu 23
2.3. Japonský manažment 26
3. VEDECKÉ ZÁKLADY MANAŽMENTU 30
3.1. Základné teórie manažmentu 30
3.2. Odporúčania pre dokonalosť v manažmente 33
3.3. Odporúčania pre dosiahnutie podnikateľského úspechu 36
4. ZÁKLADNÝ MODEL MANAŽMENTU 41
4.1. Manažérske funkcie 42
4.2. Manažérske role 45
4.3. Modelovani manažmentu 48
5. PLÁNOVANIE V MANAŽMENTE 49
5.1. Plánovanie ako stanovovanie cieľov 50
5.2. Proces plánovania 53
5.3. Metóda riadenia podľa cieľov 56
5.4. Podniková stratégia 58
6. ORGANIZOVANIE V MANAŽMENTE 70
6.1. Organizovanie všeobecne 70
6.2. Organizačné štruktúry 73
6.3. Organizačná kultúra, filozofia a imidž 85
7. KONTROLOVANIE V MANAŽMENTE 88
7.1. Kontrolovanie ako proces 89
7.2. Klasifikácia kontrolovania 91
8. PERSONÁLNE RIADENIE 95
8.1. Zabezpečovanie personálu 98
8.2. Rozvoj personálu 101
9. VEDENIE ĽUDÍ 103
9.1. Motivovanie a stimulovanie pracovníkov 106
9.2. Hodnotenie a odmeňovanie pracovníkov 108
10. MANAŽÉRI - OSOBITNÁ KATEGÓRIA PRACOVNÍKOV 113
10.1. Vývoj profesie „manažér“ 113
10.2. Charakteristika osobnosti manažéra 114
10.3. Schopnosti manažérov 115
10.4. Rozvoj kariéry manažéra 119
11. INFORMÁCIE V MANAŽMENTE 121
11.1. O informáciach všeobecne 121
11.2. Informácie v práci manažéra 124
12. ROZHODOVANIE V MANAŽMENTE 127
12.1. Manažment ako rozhodovací proces 127
12.2. Model rozhodovacieho procesu 129
12.3. Klasifikácia rozhodovacích procesov 134
13. ALGORITMIZÁCIA ÚLOH V MANAŽMENTE 140
13.1. Základné metódy a techniky v manažmente 140
13.2. Informačné technológie racionalizujúce rozhodovanie 148
14. ORGANIZOVANIE VLASTNEJ PRÁCE MANAŽÉRA 154
14.1. Odporúčania pre racionalizáciu práce 155
14.2. Techniky a postupy pre prácu s časom 159
Z Á V E R 163
LITERATÚRA 164
PRÍLOHY 165
Zdroje:
- KOONTZ, H., WEIHRICH, H.: Management, Victoria Publishing / McGraw-Hill, 1993
- PAPULA, J.: Minimum manažéra, Elita Bratislava, 1995
- KAČÍR, K.: Informácie v činnosti manažéra, Alfa Bratislava, 1990
- VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O.: Management na prahu 90. let, IR Praha, 1990
- VODÁČEK, L., DVOŘÁK, V.: Management v USA, IR Praha, 1990
- ŠTEFÁNIK, J.: Strategický manažment, VŠDS Žilina, 1995
- STRAČÁR, V.: Organizácia manažérskej práce, EU Bratislava, 1994
- SEDLÁK, M.: Základy manažmentu, EU Bratislava, 1993
- TRUNEČEK, J.: Management I., VŠE Praha, 1995
- FOTR, J., DĚDINA, J.: Manažérske rozhodování, VŠE Praha, 1995
- PAPULA, J.: Strategický manažment, Elita Bratislava, 1993
- DRUCKER, P. F.: Efektívní vedoucí, Management Press, Praha, 1992
- DRUCKER, P. F.: Management - budoucnost začína dnes, Management Press, Praha, 1992
- HITTMÁR, Š., STRIŠŠ, J.: Manažment a marketing v železničnej doprave, ŽU - ŽSR, Žilina - Bratislava, 1997
- WISNIEWSKI, M.: Metody manažerského rozhodování, Grada Publishing, 1996