Popis:
Základné terminologické vymedzenie podstaty marketingu
Požiadavka uplatňovať princípy trhovej ekonomiky vyvoláva hlad po nových informáciách sprostredkujúcich poznatky a skúsenosti z fungujúcich trhových ekonomík. Motívom je hľadanie spôsobov, metód a postupov na dosiahnutie konkrétnych cieľových efektov v danom trhovom prostredí. V tomto kontexte sa stále viac hovorí o nutnosti aplikácie marketingu a to nielen v organizáciách, ktorých cieľovou funkciou je maximalizácia zisku. Marketing je tak, ako určitý osobitný prístup k hľadaniu optimálnych cieľových efektov na fungujúcom trhu, predmetom záujmu nielen komerčných podnikateľských subjektov, ale aj nekomerčných organizácií.
Podstatu marketingu tvorí orientácia na zákazníka a jeho potreby. Zákazník má v marketingovej koncepcii dominantné postavenie. On rozhoduje o tom, či bude akceptovať ponúkané produkty, t.j. rozhodne o tom, či majú produkty pre neho taký úžitok, že je ochotný za ne poskytnúť žiadanú protihodnotu, (ktorá nemusí mať vždy peňažnú formu, ani sa nemusí uhradiť bezprostredne), a teda či a ako sa uskutoční výmena a transakcia za poskytnutý úžitok. Správanie zákazníka na trhu sa chápe ako hodnotový vzťah medzi úžitkom, ktorý mu poskytne ponúkaný produkt, a protihodnotou, ktorú musí za neho zaplatiť alebo poskytnúť. Identifikovanie tohto hodnotového vzťahu je najdôležitejším prvkom celej marketingovej koncepcie. V podstate to znamená:
Kľúčové slová:
medzinárodný marketing
predaj
distribučná sieť
produktová stratégia
spotrebiteľ
manažment
vzťah so zákazníkmi
Obsah:
- 1. Nový pohľad na spoločensko-ekonomickú podstatu marketingu
1.1 Základné terminologické vymedzenie podstaty marketingu
1.2 Základné evolučné determinanty rozvoja marketingu
1.3 Charakteristické črty súčasného trhového prostredia
1.4 Trendy v rozvoji marketingového manažmentu firiem v novom trhovom prostredí
2. Funkcia marketingového manažmentu v trhovo orientovanom podniku
2.1 Charakteristické znaky marketingovo orientovaného podniku
2.2 Nástroje a metódy identifikácie trhových príležitostí v procese plánovania nových podnikateľských aktivít
3. Orientácia marketingového manažmentu na zákazníka a proces jeho obsluhy
3.1 Budovanie vzťahov so zákazníkmi a meranie nákladov stratených zákazníkov
3.2 Tvorba stratégie priťahovania a udržania si stálych zákazníkov
3.3 Proces tvorby hodnoty pre zákazníka na trhu konečného spotrebiteľa
4. Stratégia budovania trhovej pozície a manažment portfólia produktov
4.1 Manažment portfólia produktov ako súčasť produktovej stratégie firmy
4.2 Spôsoby prezentácie produktu v procese tvorby trhovej pozície
4.3 Stratégia budovania značky v procese budovania trhovej pozície
5. Cenová politika a cenové stratégie
5.1 Vybrané nástroje cenovej politiky
5.2 Cena a životný cyklus produktu
6. Vybrané prvky distribučnej stratégie
6.1 Nové trendy v manažmente distribučných kanálov
6.2 Budovanie vzťahov v distribučnom reťazci a hodnotovej distribučnej siete
6.3 Proces tvorby hodnoty ako súčasť distribučných stratégií
7. Efektívna organizácia predaja v marketingovom úsilí firmy
7.1 Predajný personál ako dôležitý prvok procesu predaja
7.2 Tvorba predajného potenciálu vo firme
7.3 Proces získavania, školenia a hodnotenia práce predajcov
8. Integrácia marketingu s existenciou celej firmy a hodnotenie účinnosti marketingových aktivít
8.1 Implementácia marketingu do činností firmy
8.2 Nástroje kontroly a hodnotenia marketingových činností
8.3 Audit marketingových činností