Popis:
Podnik musí pri hľadaní príležitostí a skúmaní rizík1/ začínať s marketingovým prostredím, s jeho monitorovaním (skúmaním). Toto prostredie tvoria všetky činitele a vplyvy, ktoré podmieňujú schopnosť efektívnej výmeny s cieľovým trhom. Práve z tohto dôvodu je tejto kapitole venovaná mimoriadna pozornosť. Marketingové prostredie podniku v literatúre býva rôzne členené. Spomenieme aspoň dva prístupy.
1. Mikro-, mezo- a makroprostredie.
2. Mikro- a makroprostredie.
Na naše účely budeme vychádzať z P. KOTLERA, ktorý marketingové prostredie podniku zvyčajne člení na mikro- a makroprostredie.
Prostredie v podmienkach marketingového riadenia podniku na tento podnik istým spôsobom (kladným alebo záporným) pôsobí a ovplyvňuje jeho správanie. Ak chce byť podnik úspešný mal by všetky tieto vplyvy analyzovať, poznať smer ich pôsobenia, využívať ich, a teda prispôsobiť svoje správanie súčasnému, ale aj očakávanému vývoju prostredia, v ktorom pôsobí. Súčasne si treba uvedomiť, že tieto vplyvy nemôže podnik spravidla priamo kontrolovať. Tiež si treba pamätať, že to, čo pre jeden podnik môže znamenať hrozbu pre jeho existenciu, pre iný podnik môže predstavovať významnú príležitosť.
...
Kľúčové slová:
marketing
marketingové prostredie
mikroprostredie
marketingové mikroprostredie
podnik
dodávatelia
marketingový sprostredkovateľ
zákazník
klient
konkurent
konkurencia
makroprostredie
Obsah:
- 2 MARKETINGOVÉ PROSTREDIE
2.1 Marketingové mikroprostredie
Podnik
Dodávatelia
Marketingoví sprostredkovatelia
Zákazníci (klienti)
Konkurenti
Verejnosť
2.2 Makroprostredie
Faktory ekonomického prostredia
Faktory demografického prostredia
Parametre prírodného prostredia
Technické a technologické faktory
Parametre politického prostredia
Faktory kultúrneho prostredia
2.3 Proces monitorovania prostredia
Monitorovanie externého prostredia podniku
Monitorovanie interného prostredia podniku
Zdroje: