Popis:
1.1 POJEM PROSTREDIA A DRUHY PROSTREDIA
Podnikanie sa neuskutočňuje vo vzduchoprázdnom priestore ale v určitom prostredí.
V teórii manažmentu a podnikania sa vyskytujú dva názory na to, čo je to prostredie. Mnohí autori za organizačné prostredie pokladajú “všetky vonkajšie faktory a podmienky, ktoré môžu ovplyvňovať organizáciu” (Barney a Griffin, 1992), resp. “vonkajšie inštitúcie a sily, ktoré potenciálne ovplyvňujú prácu organizácie” (Robbins a Coulter, 1996).
Iní autori chápu pojem organizačného prostredia širšie, zahŕňajú doň nielen externé, ale aj vnútorné sily. Tak napríklad Ball a McCulloch (1996) charakterizujú prostredie tak, že sú to “všetky sily, ktoré obklopujú a
ovplyvňujú život a rozvoj firmy”. Môžu to byť tak externé ako i interné sily.
Externé sily manažment podniku nemôže priamo ovplyvňovať a preto sa obyčajne nazývajú aj nekontrolovateľnými (neovládateľnými) silami. Môže ich ovplyvňovať len nepriamo, napríklad lobovaním za zmenu zákona a pod.
Na interné sily má manažment organizácie určitý vplyv, sú teda kontrolovateľnými (ovládateľnými) silami. Medzi interné sily patria podľa uvedených autorov výrobné faktory (kapitál, suroviny, ľudia) ako i činnosti organizácie (personalistika, financie, výroba a marketing).
Kľúčové slová:
medzinárodné prostredie
svetové organizácie
podnikanie
zahraničné trhy
obchodovanie
obchodní partneri
Obsah:
- 1. Medzinárodné prostredie
1.1 Pojem prostredia a druhy prostredia
1.2 Svetové organizácie
1.2 Európske medzinárodné prostredie
2. Medzinárodné podnikanie a zahraničnoobchoná politika
2.1 Formy medzinárodného podnikania a dôvody prečo vstupujú podniky na zahraničné trhy
2.2 Teórie zahraničného obchodu a zahraničnoobchodná politika
2.4 Podmienky obchodovania s hlavnými európskymi partnermi
3. Vstup na zahraničné trhy - potrebné informácie
4. Podnikateľské subjekty a obchodní partneri
Zdroje:
- Doing Business With the West-Kogan Page, 1993