Popis:
O majstrovstve uitea bolo v pedagogickej literatúre popísaných už vea
stránok. asto sa konštatuje, že ani najdokonalejšie osnovy, ani najdokonalejšie
uebnice nemajú význam, ak ich „ neoživí “ osobnos uitea, jeho majstrovstvo. Iba
pamäovo zvládnutý študijný odbor, pedagogická a psychologická teória
nezaruujú úspešnú realizáciu edukaného procesu. Kultúra, majstrovstvo
pedagogickej práce sú podmienené aj takými faktormi, akými sú napr.: osobné
vlastnosti a názory uitea prejavujúce sa v jeho zodpovednosti za vzdelávanie voi
spolonosti, úcta k svojej práci a k sebe samému, praktické a komplexné zvládnutie
technológie i stratégie vyuovania. Uite, uiteka by mali rozumie sebe, mali by
by schopní sebareflexie, mali by vedie vea o evalvácii i o legislatíve školstva.
Zvládnuté široké kontexty edukácie, poznanie psychiky žiakov, pomáhajú uiteom
voli správny manažment práce v triede, at. Je možné vytvára dlhý zoznam aktivít,
ktoré sú od uiteov - uiteliek vyžadované a oakávané. K množstvu kompetencií
sa radí aj zvládnutie teórie pedagogickej komunikácie a praxe pedagogického
komunikovania.
Kľúčové slová:
žiak
komunikácia
pedagóg
Zdroje:
- Búgelová, T. 2002. Komunikácia v škole a rodine. Prešov: FF PU, Acta Facultatis.
- Gabura, J. - Pružinská, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Sociologické
- nakladatelství. ISBN 80-85850-10-9
- Gavora, P. 2003. Uite a žiaci v komunikácii. Bratislava: UK. ISBN 80-223-1716-0
- Herman, M. 1996. Komunikace mezi lidmi. Bratislava: Jaspis. ISBN 80-85576-16-3
- Kolektív. 1992. Pedagogika pro uitele. Plze: PdF Zápodoeské univerzity.
- ISBN 80-7043-055-9
- Koucký, J. - Kovaovic, J. a kol. 2004. Uení pro život. Výsledky výskumu OECD
- PISA, Praha 2003. Príloha. In: Uitelské noviny, ro. 107, . 46, 2004.
- Kyriacou, C. 1966. Klíové dovednosti uitele. Praha: Portál. ISBN 80-7178-022-7
- Mareš, J. - Kivohlavý, J. 1995. Komunikace ve škole. Brno: MU. ISBN 80-210-1070-3
- Mistrík, J. 1988. Variácie rei Bratislava: Smena.
- Nelešovská, A. 2002. Pedagogická komunikace. Olomouc: PdF Univerzita Palackého.
- ISBN 80-244-0510-5
- Pasch, M. - Gardner, T. a kol. 1998. Od vzdlávacího programu k vyuovací hodin.
- Praha: Portál. ISBN 80-7178-127-4
- Petrova, E. A. 1998. Žesty v pedagogieskom processe. Moskva: Moskovskoje
- gorodskoe pedagogieskoje obestvo.
- Šimoník, O. 1994. Zaínajíci uitel. Brno: Masarykova univerzita.
- ISBN 80-210-0944-6
- Šimoník, O. - Filová, H. - Švec, V. 2003. Praktikum didaktických dovedností. Brno:
- PdF MU. ISBN 80-210-2698-7
- Tej, J. a kol. 1989. Úvod do pedagogickej komunikácie. Bratislava: SPN.
- ISBN 80-08-00483-5
- Thiel, E. 1993. Re udského tela prezrádza viac jako tisíc slov. Bratislava: PLASMA
- SERVICE. ISBN 80-901412-0-X