Popis:
1. Predmet pedagogickej psychológie
Predmet pedagogickej psychológie sa vymedzuje dvojakým spôsobom: v užšom a širšom chápaní.
Zástancovia užšieho chápania predmetu pedagogickej psychológie tvrdia v podstate, že predmetom tejto vedy je skúmať zmeny psychiky (dieťaťa, žiaka, študenta) vplyvom výchovy, vyučovania a vzdelávania; teda vplyvom výchovných podmienok a výchovných situácií. Tento názor zastáva veľa autorov, najmä tí, ktorí vidia blízky vzťah medzi pedagogickou a vývinovou psychológiou. Napr. J.Stephens považuje za predmet pedagogickej psychológie systematické štúdium výchovného rastu alebo vývinu. Pomocou pedagogickej psychológie zisťujeme charakter výchovného rastu, jeho typické črty a sily, ktoré ho riadia. Na výchovný rast jednotlivca pôsobí veľa činiteľov počínajúc od takých endogénnych ako sú gény, ale i rodina, ulica, parta, škola, ktorá má vo výchovnom postavení osobitný význam, lebo v škole sa presne a zámerne stanovuje, ako treba tento rast podporovať. Pedagogická psychológia skúma všetky faktory výchovného rastu dieťaťa, no osobitnú pozornosť venuje školskému faktoru s cieľom pomáhať učiteľovi v jeho práci pri usmerňovaní výchovného rastu dieťaťa.
Kľúčové slová:
učenie
tvorivé myslenie
hodnotenie