Popis:
Distribučnej politike alebo politike miesta tak ako aj ostatným nástrojom marketingového mixu je nutné venovať v rámci marketingu osobitú pozornosť. Keďže produkt má schopnosť naplniť potrebu zákazníka, možno ho považovať za hlavný, základný v marketingovom mixe. Ak máme produkt, ale nemáme zákazníka (resp. presnejšie cieľovú skupinu zákazníkov), akákoľvek politika ďalších „P“ marketingového mixu má podstatne redukovaný význam a účinok. Niektorí by mohli oponovať tomuto tvrdeniu. Podstata tejto myšlienky vychádza z toho, že ak máme produkt, ktorý je schopný naplniť alebo uspokojiť potrebu (bez akéhokoľvek ďalšieho vynaloženého reklamného úsilia), automaticky to po istom čase ovplyvní klientelu podniku. Tento stav môže dospieť až do štádia, v ktorom sa produkt predáva sám, avšak v závislosti od postavenia produktu vzhľadom na konkurenčné výrobky a substitúty. Tento spôsob predaja má väčšinou krátku životnosť.
Najdôležitejšie pre podnik, teda hneď po vývoji, výrobe alebo všeobecnejšie po zabezpečení kompletnej produktovej politiky, je hľadanie, získavanie a udržiavanie klientely (akvizícia zákazníka) a distribúcia produktu zákazníkovi. Nezamieňajme si uvedené parametre napríklad s reklamnými aktivitami zameranými na marketingovú komunikáciu, čiže oslovenie, informovanie alebo ovplyvňovanie cieľovej skupiny. Práve vo fyzickom kontakte so zákazníkom máme unikátnu možnosť skúmať jeho potreby a učiť sa mu porozumieť, čo je v podstate nevyhnutnou podmienkou a podstatou uplatnenia marketingovej filozofie v praxi. Úlohou tejto kapitoly je popísať proces podnikovej politiky miesta a vymedziť hlavné parametre marketingových distribučných ciest.
Tak ako v klasickom marketingu výrobného podniku, i v podnikoch služieb miesto a distribučná cesta predstavujú dve základné oblasti rozhodovania. Významnou súčasťou vnímanej hodnoty a úžitku zo služby sú miesto a prostredie, v ktorom je služba poskytovaná. Vzhľadom na veľkú diverzitu služieb je náročné generalizovať či stanoviť všeobecne platné zásady výberu miesta pre poskytovanie služieb.
Kľúčové slová:
marketingová komunikácie
marketing miesta
marketingové stratégie
reklama
PR
sponzoring
Obsah:
- 6 Marketing miesta
6.1 Akvizičná a fyzická distribúcia
6.2 Distribúcia produktov - distribučné kanály
6.3 Trendy v distribučnom kanáli
6.4 Priamy a nepriamy marketing
6.5 Spôsoby prístupu k cieľovému trhu
6.6 Veľkoobchod, maloobchod
6.7 Politika miesta
8 Marketingová komunikácia
1.1 Komunikačný proces
8.2 Prvky komunikačného mixu
8.3 Imc - integrovaná marketingová komunikácia