Popis:
Niektorí ľudia sa stavajú k reklame s odstupom až negatívne. Iní. naopak, jej pripisujú pozitívne Črty so zreteľom na socializáciu jednotlivca, vnímajú ju ako zdroj informácii, ktorý príjemcovi pomáha orientovať sa na trhu. Domnievame sa. že v akomkoľvek smere extrémne názory neriešia problém postavenia reklamy v spoločnosti. Mediálna reklama, ktorá sa spája s masovým rozšírením tlače, rozhlasu a televízie, prekonala od za čiatku svojej existencie niekoľko etáp. Postupne prechádzala od ponuky výrobkov k ponuke osvety, ideálov, životného štýlu a ľudských túžob. V pnej etape reklama plnila najmä oznamovaciu funkciu - jednoducho informovala zákazníkov, že na trhu je nový výrobok.
Pre druhú etapu je charakteristický prudký nárast výroby a s tým spojený konkurenčný boj medzi výrobkami. Pre spotrebiteľa to už nebol len
zoznam o existencii výrobku, ale hľadanie argumentov, prečo práve ponú kaný výrobok je najlepší. Tretiu etapu môžeme označiť ako hľadanie nových foriem sprostred kovania oznamov. Od pôvodných plagátov a riadkovej inzercie reklamná výpoveď prechádza do novej podoby - obraz a text sa účinne spájajú a vznikajú nové mediálne formy šírenia výpovedí. Štvrtú etapu charakterizuje zaujatie tvorivosťou, hľadaním stále nov- ších a originálnejších nápadov, ktoré sa vzďaľujú od pôvodného poslania informovať o výrobkoch a stávajú sa svojbytnými výpoveďami.
V tejto etape má špecifické postavenie typ reklamy, zatiaľ neprekona- ný, prinášajúci čosi nezvyčajné - zničený svet. Oproti predchádzajúcim etapám, v ktorých reklama stavia na zdravom, hygienickom, okúzľujúcom svete, je tu naraz zobrazenie problémov tejto doby - ekologické katastrofy, nebezpečné vírusy atď. Reklama sa z národnej meni na nadnárodnú.
Kľúčové slová:
reklama
psychológia reklamy
trh
pamäťové testy
laboratorné výskumy
Obsah:
- Úvod -7-
Čo má spoločne psychológia s reklamou -9-
Psychológia ako veda -9-
Psychológia trhu 11
Psychológia reklamy -12-
Reklama -12-
Predmet psychológie reklamy -14-
Čo môžeme očakávať od psychológie reklamy -16-
Metódy psychológie reklamy -19-
Zhrnutie -21-
Komu je reklama určení -23-
Príjemca - cieľová skupina - spotrebiteľ -23-
Príjemca -23-
Cieľová skupina -25-
Spotrebiteľ -25-
Špecifická cieľová skupina - deti a mládež -27-
Správanie objektu reklamy -36-
Objekt reklamy v zrkadle reklamných a sociálnych vplyvov -38-
Reklamné vplyvy -39-
Sociálne vplyvy -45-
Zhrnutie -56-
...
...
...
Ako posudzovať pôsobenie reklamy -183-
Čo je účinnosť -183-
Druhy výskumov -185-
Kvantitatívny a kvalitatívny výskum -187-
Psychologické metódy výskumu účinnosti reklamy -188-
Testovanie tlačovej reklamy a billboardov -189-
Laboratórne výskumy -189-
Škálovacie postupy -191-
Asociačné postupy -196-
Obsahová analýza -197-
Pamäťové testy -200-
Komplexný psychologický postup testovania inzerátov -202-
Testovanie rozhlasových a televíznych spotov -204-
Laboratórne výskumy -205-
Priame hodnotenie rozhlasových a televíznych spotov -207-
Následné hodnotiace testy -213-
Psychologická explorácia a focus group -214-
Komplexný psychologický postup testovania
rozhlasových a televíznych spotov -216-
Prípadová štúdia -220-
Zhrnutie -225-
Summary -227-
Register -229-
Literatúra -233-
Zdroje:
- Babitzová, E.: Prvý rozsiahly prieskum spotrebiteľského správania na Slovensku - TGI 97. Trend 1997, č. 26, sekcia C, s. 8.
- Balcar, K.: Úvod do studia psychológie osobnosti. Praha, SPN 1983.
- Bárta, V.: Výzkum trhu. Praha, Merkúr 1981.
- Bárta, V. a kol.: Výzkum trhu a spotreby. Praha, Merkúr 1983.
- Bárta, V.: Propagace. Praha, VŠE 1993.
- Bartko, J.: Farba a jej použitie. Bratislava, SPN 1980.
- Bártová, H. - Bárta, V.: Marketingový výzkum trhu. Praha, Economía. knižnice HN 1991.
- Bergler, R.: Konsumenten-Typologie. Bern. Verlag Hansen und Hansen 1968.
- Bettman, J. R.: An information processing theory of consumer choice. London, Addison Wesley 1979.
- Bierach, A. J.: Čo prezrádzajú tváre. Šamorin, FONTANA Kiadó 1992.
- Bovée, C. L. - Arens, W. F: Contemporary Advertising. Homewood, Illinois, Irwin, 1983.
- Brannan, T: Jak se delá účinná reklama. Praha. Management Press 1996.
- Brečka, S. - Brečková, D. - Hradiská, E.: Recipient ako faktor účinnosti masovej komunikácie. Bratislava, NŠÚ 1984.
- Britt, S. H.: Consumer behavior in theory and in action. New York, John Wiley 1964.
- Bricháček, V: Úvod do psychologického škáloväní. Bratislava. Psychodiagnostické a didaktické testy 1978.
- Brožíková, I.: Dobrodmžství farby. Praha, SPN 1983.
- Burnett, J. J.: Promotion Management. St. Paul MN West Publishing 1988.
- Brummett, B. S. - Putnam. L. L. - Crablľ, R E.: Principles of Human Communication. Dubuque, Iowa, Hunt Publishing Company 1984.
- Coon, D.: Essentials of Psychology. New York, West Publishing Company 1984.
- ...
- ...
- ...