Sieťové služby a internet
Popis:
Výpočtová technika je jednou z generačných premien v histórii ľudstva. Jej rozvoj je natoľko búrlivý, že od drahých zariadení určených pre vojenské a špičkové priemyselné aplikácie sa behom necelých tridsiatich rokov rozšírila až do škôl a domácností ako výhodné informačné médium a prostriedok poučenia i zábavy; súčasne zaplavila konštrukčné kancelárie, reklamné a filmové štúdiá, nemocnice a svoje uplatnenie si našla aj v móde, automobilizme, letectve, umení.
Ako aj vyplýva z predchádzajúcich riadkov, vývoj ľudstva je zviazaný s procesom získavania, spracovania, prenosu a záznamu informácie. Ak k tomu prirátame, že najviac informácií človek získava zrakom, dnešné počítače tomu už veľmi napomáhajú. Uveďme si krátky historický prehľad, ktorého dôsledkom bol vývoj výpočtovej techniky.
Kľúčové slová:
sieťové služby
internet
klient
server
bios
Linux
Unix
adresáre
súbory
počítačové siete
datagramy
Telnet
elektronická pošta
HTML
menná služby
agentové systémy
Obsah:
- 1 Úvod
2 Základná koncepcia číslicového počítača
2.1 Počítače riadené tokom inštrukcií (von neumannovské počítače)
2.2 Princetonská a harvardská architektúra
2.3 Počítače riadené tokom údajov (data-flow systémy)
2.4 Klasifikácia číslicových počítačov
2.4.1 Klasická klasifikácia
2.4.2 Flynnova klasifikácia
3 Reprezentácia informácií v počítači
3.1 Analógové zobrazenie informácií
3.2 Číslicové zobrazenie informácií
3.3 Typy informácií
3.3.1 Logické informácie
3.3.2 Číselné informácie
3.3.2.1 Číselné sústavy
3.3.2.2 Prevody medzi sústavami
3.3.2.2.1 Prevod celej časti čísla z desiatkovej sústavy do sústavy so základom z¹10
3.3.2.2.2 Prevod desatinnej časti čísla z desiatkovej sústavy do sústavy so základom z¹10
3.3.2.2.3 Prevod celej časti čísla zo sústavy so základom z¹10 do desiatkovej sústavy
3.3.2.2.4 Prevod desatinnej časti čísla zo sústavy so základom z¹10 do desiatkovej sústavy
3.3.2.2.5 Prevod medzi sústavami so základom rovným mocnine číska 2
3.3.2.3 Dvojková, osmičková a šestnástková aritmetika
3.3.2.4 Kódovanie číselných informácií
3.3.2.4.1 Priamy kód
3.3.2.4.2 Inverzný kód
3.3.2.4.3 Doplnkový kód
3.3.2.4.4 Dvojkovo-desiatkový kód (bcd kód)
3.3.3 Zobrazenie nečíselných údajov
3.3.3.1 Znakové (textové) informácie
3.3.3.2 Grafické informácie
4 Operačný systém
4.1 Architektúra operačného systému
4.1.1 Bios
4.1.2 Jadro operačného systému
4.1.3 Nadstavby operačného systému
4.2 Štart operačného systému
4.3 Zariadenia operačného systému
4.3.1 Znakové zariadenia
4.3.2 Blokové zariadenia
4.3.3 Organizácia údajov na zariadeniach
4.3.3.1 Súbory
4.3.3.2 Adresáre (katalógy)
4.3.3.2.1 Štruktúra adresárov
4.3.3.2.2 Cesta a úplné meno súboru
5 Unix
...
7 Počítačové siete
7.1 Rozdelenie počítačových sietí
7.2 Realizácia sieťovo-závislých vrstiev
7.2.1 Prenosové médiá počítačových sietí
7.2.2 Metódy prístupu na prenosové médium
7.2.3 Druhy prenosov
7.2.4 Odolnosť voči chybám pri komunikácii
7.3 Realizácia aplikačných vrstiev
7.3.1 Model klient-server
7.3.2 Typy služieb na báze modelu klient-server
7.3.3 Agentové systémy
8 Internet a jeho sieťový model
8.1 Adresácia v internete
8.2 Datagramy, segmenty, pakety
8.3 Internet protocol (ip)
8.4 Transmission control protocol (tcp)
8.5 User datagram protocol (udp)
9 Základné služby internetu
9.1 Menná služba (dns)
9.2 Identifikácia používateľov internetu
9.3 Elektronická pošta (e-mail)
9.3.1 Procesný model služby e-mail
9.3.2 Poštové protokoly
9.3.2.1 Smtp
9.3.2.2 Pop a imap
9.3.3 Program elektronickej pošty pine
9.4 Prenos súborov - ftp
9.5 Telnet
9.6 Irc
9.7 Gopher
9.8 World wide web (www)
9.8.1 Internet explorer
9.8.2 Hypertext transfer protocol (http)
9.8.3 Jazyk html a tvorba www stránok
9.8.3.1 Štruktúra html dokumentu
9.8.3.2 Základné formátovanie textu v html dokumente
9.8.3.3 Kaskádové štýly
9.8.3.4 Zoznamy v html dokumente
9.8.3.5 Odkazy v html dokumente
9.8.3.6 Grafika a html dokument
9.8.3.7 Tabuľky v html
9.8.3.8 Rámce v html
9.8.3.9 Formuláre v html
9.8.3.10 Ďalšie možnosti jazyka html a obslužné skripty
9.8.4 Interaktívna tvorba www stránok, html editory
10 Záver
11 Prílohy
11.1 Textové editory v os unix
11.1.1 Riadkový editor ed
11.1.2 Obrazovkový editor vi
11.1.2.1 Štartovanie editora vi
11.1.2.2 Ukončenie editora vi
11.1.2.3 Pohyb kurzora v editore vi
11.1.2.4 Vkladanie, prepisovanie, mazanie, hľadanie, kopírovanie, presun a obnovenie textu
11.1.2.5 Práca so súbormi v editore vi
11.1.2.6 Prostredie editora vi
11.1.3 Niektoré ďalšie editory
11.2 Príkazový interpreter sh
11.2.1 Príkazy
11.2.2 Interné príkazy shellu
11.2.2.1 Interné príkazy vetvenia a cyklov
11.2.2.2 Ostatné interné príkazy shell-u
11.2.3 Substitúcia príkazov
11.2.4 Substitúcia premennej
11.2.5 Generovanie mena súboru, znaky hromadného výberu
11.2.6 Potlačenie špeciálneho významu znakov
11.2.7 Vstup a výstup
11.2.8 Prostredie
11.2.9 Vykonanie príkazu
11.2.10 Argumenty pri spustení príkazového interpretra
12 Odporúčaná rozširujúca literatúra
Zdroje:
- Brodský J., Skočovský L.: Operační systém Unix a jazyk C. Praha, SNTL 1989
- Lhotka L.: Server v Internetu. České Budějovice, Kopp 1997
- Šmrha P., Rudolf V.: Internetworking pomocí TCP/IP. České Budějovice, Kopp 1994
- Csontó, J., Hatala, M.: Vstup do sveta Internetu pre začiatočníkov a pokročilých. Košice, ELFA 1997
- Tanenbaum A.S., Maarten van Steen: Distributed Systems, Principles and Paradigms, Prentice Hall, 2002
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.