Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 026   projektov
0 nových

Skriptá - Vedenie ľudí

«»
Prípona
.rar
Typ
skriptá
Stiahnuté
6 x
Veľkosť
2,6 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
8049
Posledná úprava
18.01.2018
Zobrazené
762 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Vedenie, ako súčasť riadenia, je dôležitá a najvýznamnejšia časť každodennej práce vedúceho. Nepretržite sa tu prelínajú také súčasti vedenia, ako je zodpovednosť, delegovanie právomocí, plánovanie, kontrola, hodnotenie výkonu, riešenie konfliktov, vytváranie tímov, ktoré sú významné pre realizáciu vytýčených úloh. Komunikácia a spôsob komunikácie je určujúcim faktorom, nakoľko vedenie je práca s ľuďmi vis - a - vis. Vyplýva z toho množstvo otázok pre proces a spôsob vedenia. Ako môžem prácu urobiť najefektívnejšie? Aký je „najlepší“ štýl vedenia? Ako vybudovať vzťahy medzi členmi pracovného tímu, ako vzťahy voči mne, voči organizácii a jej cieľom? Ako zabezpečiť lojalitu pracovníkov voči organizácii? Kedy mám načúvať podriadeným a kedy im nariaďovať? Čo je motivačným činiteľom pre pracovníka, existuje univerzálny činiteľ? Ak sa veľmi spriatelím s mojimi ľuďmi, stratím ich rešpekt? Ako používať svoju moc a autoritu pri odmeňovaní a trestaní?

Odpovede na tieto a ďalšie otázky dali štúdie, experimenty a výskumné správy. Ukázalo sa, že nie je možné vo všeobecnosti vytvoriť len niekoľko jednoduchých záverov, týkajúcich sa formy a spôsobu správania vedúceho. Vedenie nie je jednoduchý súbor vlastností, charakterizujúci dobrého vedúceho. Efektívne vedenie je závisí od vedených ľudí, úloh tímu, prostredia, podmienok a samozrejme od vedúceho. Niektorí ľudia sú tvoriví a nezávislí, preto vyžadujú nedirektívny prístup, iní chcú silných a dominantných vedúcich. Úloha môže mať rôzne úrovne zložitosti, nároky na kooperáciu členov tímu, vyžaduje pracovníkov s odlišnými schopnosťami. Správanie vedúceho determinuje správanie pracovníkov a opačne, správanie pracovníkov určuje správanie vedúceho. Táto dynamika vzájomnej interakcie má pritom smerovať k tomu najdôležitejšiemu - plneniu daných úloh pri optimálnom výkone skupiny, jej členov a vedúceho. To vyžaduje také správanie vedúceho, ktoré udrží, ale aj zvýši sebavedomie pracovníkov, podporí a rozvíja vzájomnú komunikáciu. Výsledkom je stotožnenie sa s cieľmi organizácie, ich realizácia. Premietnuté do spôsobov vedenia, umožní to pružne reagovať na zmeny a nové podmienky. Poznať a pochopiť túto dynamiku bez behaviorálnych vied je obtiažne.

Kľúčové slová:

vedenie

osobnosť vedúceho

sociálna percepcia

skupina

motivácia

delegovanie

kritika

zmena a rozvoj



Obsah:
  • Úvod 1
    1. Vedenie 1
    1.1 Riadenie a vedenie 2
    1.2 Proces vedenia 3
    2. Teórie vedenia 4
    2.1 Teória rysov 4
    2.2 Teória interpersonálnych vzťahov 5
    2.3 Teória X a Y 5
    2.4 Situacionistický prístup 5
    2.5 Teória Z 6
    2.6 Nové vedenie 7
    3. Osobnosť vedúceho 7
    3.1 Rysy osobnosti 7
    3.2 Selfmanažment 8
    4. Štýly vedenia 11
    4.1 Autoritatívny 11
    4.2 Demokratický 11
    4.3 Liberálny 11
    4.4 GRID 12
    4.5 Situacionostický 12
    4.6 Transformujúci 14
    4.7 Transakčný 14
    5. Sociálna percepcia 15
    5.1 Špecifiká sociálnej percepcie 15
    5.2 Komponenty sociálnej percepcie 16
    5.3 Priebeh sociálnej percepcie 17
    5.4 Dôvody nepresného vnímania 17
    5.5 Johariho okno 18
    6. Komunikácia 19
    6.1 Spätná väzba 21
    6.1.1 Pravidlá spätnej väzby
    6.2 Načúvanie 21
    6.2.1 Základné formy načúvania
    6.2.2 Chyby pri načúvaní
    6.2.3 Aktívne načúvanie
    6.3 Verbálna komunikácia 24
    6.3.1 Členenie verbálnej komunikácie
    6.3.2 Rozhovor
    6.3.3 Otázky v rozhovore
    6.3.4 Ako zlepšiť efektívnosť vzájomnej komunikácie
    6.4 Neverbálna komunikácia 27
    7. Skupina 27
    7.1 Vývoj skupiny 29
    8. Motivácia 30
    8.1 Čo je motivácia 30
    8.2 Teórie motivácie 30
    8.2.1 Hierarchia potrieb (Maslow)
    8.2.2 Alderferova teória ERG
    8.2.3 Herzbergova dvojfaktorová teória
    8.2.4 Teória kompetencie
    8.2.5 Teória očakávania (expektancie, Vroom)
    8.3 Stratégie zvyšovania motivácie 32
    8.3.1 Motivačný program
    9. Delegovanie 34
    9.1. Prečo delegovať 34
    9.2 Ako delegovať 35
    9.3 Čo delegovať 36
    9.4 Bariéry delegovania 36
    10. Kontrola 37
    10.1 Typy kontrol 38
    11. Hodnotenie 39
    11.2 Postup hodnotenia 40
    11.3 Hodnotiaci rozhovor 40
    11.4 Chybný pracovný rozhovor 41
    12. Kritika 42
    12.1 Kritický rozhovor 42
    12.2 Spôsoby podávania kritiky 42
    13. Konflikt 43
    13.1 Druhy konfliktov 43
    13.2 Dôsledky pracovných konfliktov 44
    13.3 Zvládanie interpersonálnych konfliktov 44
    13.4 Prístup k riešeniu konfliktov 47
    14. Zmena a rozvoj 49
    14.1 Plánovanie zmien 49
    14.2 Prezentácia návrhu 50
    14.3 Implementácia 51
    14.4 Odpor k zmene 52
    15. Skupinová atmosféra 52
    Záver 53
    Literatúra 54
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko