Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 091   projektov
0 nových

Skriptá z predmetu Manažérska etika

«»
Prípona
.pdf
Typ
skriptá
Stiahnuté
11 x
Veľkosť
1,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
8250
Posledná úprava
09.02.2018
Zobrazené
2 168 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
V štruktúre ľudského poznania patrí etike dôležité miesto ako jednej z najstarších filozofických disciplín, zaoberajúcej sa morálkou, mravnými hodnotami a spôsobmi správania, ktoré vedú k uplatňovaniu mravných zákonov v rozličných oblastiach života.

Na to, či sú etika a podnikanie zlučiteľné, sa vyskytujú protichodné názory. Prepojenie ekonomiky a etiky sa objasní, ak vezmeme do úvahy, že obe sa zaoberajú rovnakými javmi, i keď z odlišného pohľadu. Podnikateľská činnosť so sebou nesie rozhodovanie o ekonomických a technických procesoch, ktoré sú zdanlivo manažérske a technokratické. V skutočnosti však každé manažérske rozhodnutie so sebou nesie etické prvky.

Podnikateľská etika sa nezaoberá výhradne kritikou podnikateľských aktivít. Od podnikateľskej etiky sa očakáva, že poskytne základ pre stanovenie a usmerňovanie podnikateľského konania.

Voliteľný predmet Manažérska etika sa začal vyučovať na Materiálovotechnologickej fakulte v Trnave v školskom roku 2005/2006. Dôvod je jednoduchý. Budúci absolventi či už ako manažéri, technológovia a iní odborníci v priemyselnom odvetví sa budú denne rozhodovať ako konať. Dôsledky ich konania často budú siahať omnoho ďalej ako výsledky finančných analýz.

Cieľom výučby predmetu Manažérska etika je, aby si absolventi osvojili etické správanie ako svoju najlepšiu podnikateľskú stratégiu.

Kľúčové slová:

manažérska etika

podnikateľská etika

rozhodovanie

inštitucionalizácia etiky

etický kódex

neetické správanie



Obsah:
  • Úvod 5
    1. Východiská etických postojom manažérov 8
    1.1.Predmet etiky. Etické kategórie a pojmy 8
    1.1.1. Etika 8
    1.1.2. Morálka 9
    1.1.3. Etické kategórie a pojmy 11
    1.1.4. Rozdiel medzi právnymi a etickými normami 13
    1.1.5. Etiketa 14
    2. Základné teoretické smery etiky 17
    2.1. Elementárne zložky etického myslenia 17
    2.2. Charakteristika hlavných etických smerov 20
    3. Pohľad do dejín vývoja etického myslenia 25
    3.1. Etické myslenie v staroveku 25
    3.2. Etické myslenie v stredoveku 27
    3.3. Etické myslenie v novoveku 28
    3.4. Súčasné snahy o spojenie ekonómie a etiky 30
    3.5. Novodobá história podnikateľskej etiky 32
    4. Charakteristika podnikateľskej etiky 34
    4.1. Definície podnikateľskej etiky 35
    4.2. Tri roviny podnikateľskej etiky 38
    4.3. Smery v podnikateľskej etike 40
    5. Manažérska etika 42
    5.1.Charakteristka manažérskej etiky 43
    5.2. Úrovne manažérskej etiky 45
    5.3. Prístup k manažérskej etike 47
    5.4. Štruktúra manažérskej etiky 48
    5.5. Základné etické východiská manažérskej etiky 49
    5.6 Morálny profil manažéra 51
    6. Etické rozhodovanie manažérov 53
    6.1. Etický problém a etická dilema 54
    6.2. Etické hľadisko riešenia etických problémov a dilem 55
    6.3. Morálny vývoj 57
    6.4. Kohlbergov model štádií morálneho rozvoja 58
    6.5. Trevinovej interakčný model 61
    6.6. Ferrellov a Greshamov model (pravdepodobnej závislosti) 62
    6.7. Syntetický model etického rozhodovania 62
    6.8. Model etického rozhodovania 63
    6.9. Etické princípy a rozhodovanie. 64
    7. Inštitucionalizácia etiky v podniku 66
    7.1. Metódy a nástroje inštitucionalizácie podnikateľskej etiky 67
    7.2. Etický program 68
    7.3. Nástroje inštitucionalizácie etického programu 70
    7.3.1. Etický kódex 70
    7.3.2. Organizačné štruktúry na podporu etického programu 71
    7.3.3. Etický audit 73
    7.3.4. Výcvik zamestnancov k etickému jednaniu 75
    7.3.5. Etické vzory 77
    8. Etický kódex podniku 78
    8.1. Funkcia a význam etických kódexov 78
    8.2. Klasifikácia etických kódexov 79
    8.3. Podnikový etický kódex 80
    8.4. Dôvody na vytvorenie etického kódexu 81
    8.5. Námietky a problémy pri implementácií podnikového etického kódexu 82
    8.6. Tvorba a implementácia etického kódexu 83
    8.6.1. Forma podnikového etického kódexu 84
    8.6.2. Obsah podnikového etického kódexu 84
    8.6.3. Plán rozvoja a zavedenia etického kódexu podnikania 86
    9. Etika v riadení ľudských zdrojov 89
    9.1. Politický a sociálny rámec postavenia človeka ako zamestnanca 89
    9.2. Etické problémy v oblasti riadenia ľudských zdrojov 91
    9.2.1. Diskriminácia 91
    9.2.2. Sexuálne obťažovanie 95
    9.2.3. Mobbing 96
    9.3. Ochrana osôb odhaľujúcich protizákonné aktivity 96
    10. Spoločensky zodpovedné podnikanie 98
    10.1. Historický vývoj spoločensky zodpovedného podnikania 98
    10.2. Definícia pojmu spoločensky zodpovedné podnikanie 100
    10.3 Definícia pojmov súvisiacich so spoločensky zodpovedným podnikaním 102
    10.4. Teória stakeholderov 104
    10.5. Vymedzenie typov spoločenskej zodpovednosti podnikania 106
    10.6. Oblasti prejavov zodpovedného podnikania 109
    10.7. Podnety, prínosy a prekážky spoločensky zodpovedného podnikania 110
    10.8. Podpora spoločensky zodpovedného podnikania v medzinárodnom kontexte 112
    10.9. Formy a meranie spoločenskej zodpovednosti podnikania 115
    11. Spoločensky zodpovedné podnikanie na Slovensku 120
    12. Neetické správanie v podnikaní 124
    12.1. Korupcia 125
    12.1.1. Definícia pojmov 125
    12.1.2. Spôsoby postihovania úrovne korupcie a nebezpečenstvo korupcie 128
    12.1.3. Boj proti korupcií z hľadiska platného práva v SR 129
    12.1.4. Ako bojovať proti korupcií 131
    13. Témy na cvičenia z predmetu manažérska etika 134
    13.1. Témy seminárnych prác 134
    13.2. Seminárna práca 136
    13.3. Prípadová štúdia 137
    13.4. Doplnkový materiál k téme etický kódex 138
    13.5. Doplnkový materiál k téme spoločensky zodpovedné podnikanie na Slovensku 148
    13.6. Doplnkový materiál k téme korupcia 150
    13.7. Zaujímavé odkazy na internete 151
    14. Zoznam použitej literatúry 153
    OBSAH 160
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko