Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 118
projektov

Teória výchovy - študijný text

«»
Prípona
.doc
Typ
skriptá
Stiahnuté
31 x
Veľkosť
0,8 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
29404
Posledná úprava
08.02.2010
Zobrazené
2 984 x
Autor:
janiela
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Nie je náhodou, že moderné ľudstvo ak chce využívať súčasné vedecko-technické možnosti vo svoj prospech, ak sa má naša civilizácia zachrániť a ďalej rozvíjať, sústreďuje pozornosť na základné otázky vzdelávania a výchovy. Rozhodujúcou úlohou dneška je mnohostranný rozvoj osobnosti, uplatnenie každého občana, vzostupný koncepčný rozvoj výchovy a vzdelávania a vytváranie podmienok na zabezpečenie kvality poskytovanej výchovy a vzdelávania.
Výchova ako cieľavedomá a zámerná činnosť sprevádza človeka na každom kroku a je nevyhnutnou podmienkou, predpokladom zachovania a ďalšieho rozvoja človeka. Ako typická ľudská činnosť kvalitatívne prevyšuje podobnú činnosť zo živočíšnej ríše, ktorá je založená len na zdedených inštinktoch a bezprostrednom napodobňovaní. Realizuje sa v školách, mimoškolských zariadeniach, v spoločenských zariadeniach, na pracoviskách i v rodine.
Úroveň výchovno-vzdelávacieho vplyvu výchovných činiteľov je však rôzna. Podmieňuje ju ich všeobecné a odborné vzdelanie ako aj ich charakterové rysy. Významnou podmienkou úspešného výchovno-vzdelávacieho pôsobenia je ich pedagogická spôsobilosť. Preto v príprave pedagogických pracovníkov vedľa ich odbornej spôsobilosti požadujeme i štúdium pedagogiky ako odboru, ktorý by mal budúcemu pedagógovi pomôcť lepšie porozumieť podstate výchovno-vzdelávacieho procesu a úspešne vykonávať výchovný proces.
Často sa stretávame s názorom, či je vôbec treba študovať základy pedagogickej teórie. Predsa výchova nás sprevádza celým životom. Vychovávajú nás druhí, my vychovávame iných a často sa usilujeme vychovávať sami seba. Kto sa zamýšľa nad výchovnými javmi, analyzuje ich, chce im porozumieť, môže sa dopracovať i k účinnej výchovnej praxi. Naopak ani získanie pedagogických vedomostí nemusí byť zárukou, že budeme úspešnými pedagógmi v praxi.

Kľúčové slová:

sebavýchova

systém výchovy



Obsah:
  • ÚVOD 5


    1 STRUČNÝ PREHĽAD NÁZOROV NA VÝCHOVU A VZDELÁVANIA ....................8


    2  CHÁPANIE  VÝCHOVY ........................................................................................22                                                                                        


    2. 1  Podstata výchovy        22


    2. 2  Komplexnosť a mnohostrannosť výchovy        30


    2. 3  Dvojstrannosť výchovy            32


    2. 4  Proces výchovy .................................................................................................36


    2. 5  Globálna výchova ..............................................................................................39


    3   SYSTÉM  VÝCHOVY     42


    3. 1  Subjekt výchovy          46


    3.1.1  Požiadavky na vedomosti.......................................................................................... 47


    3.1.2  Požiadavky na osobné vlastnosti............................................................................... 48


    3.1.3  Požiadavky na správanie vychovávateľa voči vychovávaným..................................... 50


    3.1.4  Požiadavky na súkromný život pedagóga a jeho verejnú činnosť................................ 52


    3.1.5  Autorita učiteľa......................................................................................................... 52


    3. 2  Objekt  výchovy          54


    3.2.1  Poznávanie osobnosti vychovávaného....................................................................... 58


    3. 3  Cieľ výchovy   63


    3. 4  Obsah výchovy            68


    3.4.1  Výchova k občianstvu............................................................................................... 69


    3.4.2  Pracovná výchova.................................................................................................... 72


    3.4.3  Mravná výchova....................................................................................................... 74


    3.4.3.1  Vzťah k spoločnosti           75


    3.4.3.2  Vzťah k práci          76


    3.4.3.3  Vzťah k ľuďom        76


    3.4.3.4  Vzťah k svojej osobe         77


    3.4.3.5  Proces mravnej výchovy   77


    3.4.4  Vlastenecká výchova................................................................................................ 79


    3.4.5  Právna výchova........................................................................................................ 81


    3.4.6  Náboženská výchova ......................................................................................82


    3.4.7  Telesná výchova....................................................................................................... 84


    3.4.8  Environmentálna výchova.......................................................................................... 87


    3.4.9  Ekonomická výchova................................................................................................ 89


    3.4.10 Sexuálna výchova.................................................................................................... 91


    3.4.11  Estetická výchova................................................................................................... 93


    3.4.12  Dopravná výchova..........................................................................

O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko