Popis:
1. Pojem, predmet a cieľ špeciálnej pedagogiky
Špeciálna pedagogika - vedná oblasť, zaoberajúca sa teóriou a praxou výchovy, vzdelávania mentálneho, senzorického, somatického postihnutia alebo narušených komunikačných schopností či psychosociálneho narušenia alebo z dôvodu iných špecifických daností, porúch učenia, správania mládeže a dospelých. Môžeme sem zaradiť aj jedincov s výnimočným nadaním a talentom čí inými špecifickými potrebami.
Predmetom je skúmanie podstaty a zákonitostí výchovy a vzdelávania postihnutých z aspektu etiológie (náuka o príčinách vzniku chorôb), symptomatológie, korekcie, metód edukácie, reedukácie (prevýchovy) a tiež profylaxie (predbežných ochranných liečebných opatrení) neadekvátneho vyrovnania sa s postihnutím.
Cieľom špeciálnej pedagogiky v praxi je vychovávať, vyučovať a vzdelávať postihnutých alebo narušených jednotlivcov tak, aby sa čo najskôr a čo najdôkladnejšie vnútorne vyrovnali so svojim defektom a aby sa napriek obmedzeniam, ktoré z neho vyplývajú, čo najpozitívnejšie prispôsobili spoločnosti.
Kľúčové slová:
špeciálna pedagogika
hraničné odbory
systém
terminológia
edukácia
integrovaní žiaci
Obsah:
- 1. Pojem, predmet a cieľ špeciálnej pedagogiky
2. Miesto špeciálnej pedagogiky v sústave vied, hraničné odbory a pomocné vedy
3. Systém špeciálnej pedagogiky
4. Terminológia, základné princípy v špeciálnej pedagogike
5. Osobnosť postihnutého a narušeného jednotlivca
6. Socializácia v špeciálnej pedagogike
7. Norma, normalita v špeciálnej pedagogike
8. Vývin, vývinové anomálie
9. Edukácia v integrovaných a relatívne segregovaných podmienkach
10. Profesionálna orientácia postihnutých jednotlivcov
11. Zásady - princípy používané v špeciálnej pedagogike
12. Metódy používané v starostlivosti o postihnutých a narušených jednotlivcov
13. Výskumné metódy v špeciálnej pedagogike
14. Systém inštitúcií pre postihnutých a narušených jednotlivcov
15. Porovnávacia špeciálna pedagogika
16. Pedagogika mentálne postihnutých
17. Pedagogika zrakovo postihnutých
18. Pedagogika sluchovo postihnutých
19. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených
20. Pedagogika detí s narušenou komunikačnou schopnosťou
21. Pedagogika psychosociálne narušených
22. Pedagogika viacnásobne postihnutých
23. Pedagogika nadaných a talentovaných
24. Pedagogika detí s poruchami učenia