Popis:
Pojem komunikácia má viacero významov. Neustále sa s ním v živote stretávame a väčšinou si predstavíme internetové alebo telefonické spojenie. V skriptách sme sa sústredili na sociálnu komunikáciu a položili sme si niekoľko otázok, ktoré vyplynuli z bežného života i pedagogickej praxe. Vieme navzájom komunikovať? Vieme sa rozprávať? Alebo už vplyvom internetu, videa a televízie sa charakter sociálnej komunikácie natoľko zmenil, že nám komunikácia robí problémy? Stačí si uvedomiť, aká problematická je často komunikácia s vlastnými rodičmi, starými rodičmi. Zoznamujeme sa prostredníctvom anonymného internetu, takže nie je problém nájsť si za partnera (partnerku) hoci aj ľudožrúta, pozri nedávny prípad v Nemecku. Ale nakoniec sa aj tak musíme stretnúť zoči - voči.
Študentovi Materiálovotechnologickej fakulty v Trnave, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, predkladáme skriptá Úvod do základov sociálnej komunikácie. Úlohou textu nie je nahradiť štandardné knihy, ani neponúka riešenie všetkých problémov týkajúcich sa základov komunikácie.
Kolektív autorov si stanovil za cieľ predovšetkým prehľadne a didakticky primerane vysvetliť látku, ktorá sa preberá v prvom ročníku. Dôraz kladieme na zrozumiteľnosť, nakoľko fakultu navštevujú absolventi z rôznych stredných škôl - od gymnázií a stredných odborných škôl až po stredné odborné učilištia a študenti externého štúdia.
Tým, ktorí sa s uvedeným textom stretnú prvý a pravdepodobne aj poslednýkrát, poskytne dostatok informácií o predmete a oboznámi ich so základnou literatúrou o sociálnej komunikácii. Študentom, ktorí sa otázkam sociálnej komunikácie aj naďalej budú venovať, uľahčí ďalšie štúdium v odbore a poskytne základné vedomosti o odbore. Inými slovami, skriptá zdôraznia tie aspekty, ktoré v učebniciach často chýbajú, alebo sú ľahko prehliadnuteľné.
Hoci sociálna komunikácia je interdisciplinárna, z dôvodu prehľadnosti abstrahujeme od elementárnych informácií z biológie, anatómie, etnológie atď.
...
Kľúčové slová:
komunikácia
základy komunikácie
interkacia
reč
dialóg
mimika
posturológia
rozhovor
empatia
stres
asertivita
pohovor
proxemika
haptika
image
Obsah:
- Úvod 4
1. Interakcia a komunikácia (Libor Bernát) 8
2. Reč (Kvetoslava Mojtová a Libor Bernát) 15
3. Dialóg (Andrej Rajský) 23
4. Nonverbálne správanie 30
a) úvod (Libor Bernát)
b) mimika (Libor Bernát) 31
c) kinezika (Libor Bernát) 36
d) posturológia (Eva Olšavská a Libor Bernát) 40
e) proxemika (Marek Mocker) 43
f) haptika (Libor Bernát) 48
g) image (Libor Bernát) 51
h) tón reči (Libor Bernát) 55
i) záver (Libor Bernát) 56
5. Posudzovanie osobnosti (Libor Bernát) 59
6. Komunikačné štýly (Libor Bernát) 67
7. Typy rozhovorov (Juraj Fischer) 73
8. Stratégia konania (Marek Mocker) 80
9. Empatia (Juraj Fischer) 83
10. Stres (Libor Bernát) 88
11. Konflikt (Libor Bernát) 93
12. Asertivita (Eva Odlerová) 99
13. Taktické konanie (Marek Mocker) 106
14. Prijímací pohovor (Marek Mocker) 112
Záver 119
Literatúra 120
Zdroje:
- PhDr. Th Mgr. Libor Bernát, CSc., Doc. PhDr. Eva Odlerová, PhD., Mgr. Andrej Rajský, Mgr. Marek Mocker, Mgr. Eva Olšavská, Mgr. Juraj
- Fischer, PaedDr. Kvetoslava Mojtová: Základy komunikácie, 2007, 128 s., Vydavateľstvo STU, Bratislava, ISBN 978-80-227-2594-1