Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 077   projektov
0 nových

Základy malého podnikania

«»
Prípona
.pdf
Typ
skriptá
Stiahnuté
4 x
Veľkosť
1,0 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
6716
Posledná úprava
27.07.2022
Zobrazené
1 744 x
Autor:
mschumi
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Úvod do podnikania

Ciele lekcie:
Vymedzenie legislatívnej a obsahovej definície podnikania. Prezentácia modelu podnikateľskej činnosti. Osvojenie nových prístupov k podnikaniu: zákaznícka orientácia, segmentácia trhov, riziká, inovácie a zmeny podnikateľského prostredia. Základná informácia o MaSP v EU.

1.1 Základné definície

V súčasnosti sa podnikanie a podnikavosť chápe ako schopnosť, umenie a motivácie nachádzať, vytvárať a využívať príležitostí na zabezpečenie prosperity podnikateľského subjektu (jednotlivca, kolektívu, organizačnej jednotky). Podnikanie je potom realizáciou podnikavosti v praktickom živote.

Legislatíva a obsahová definícia podnikania

Definícia pojmu podnikanie je v slovenskom právnom poriadku zakotvená v ustanovení § 2 ods. 1 Obchodného zákonníka. Podľa tohto ustanovenia podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku.
Aby určitá činnosť mohla byť považovaná za podnikanie, musia byť naplnené kumulatívne všetky pojmové znaky podnikania, ktorými sú:
a) sústavné vykonávanie činnosti,
b) samostatné vykonávanie činnosti,
c) vykonávanie činnosti vo vlastnom mene podnikateľa,
d) vykonávanie činnosti na vlastnú zodpovednosť podnikateľa,
e) vykonávanie činnosti za účelom dosiahnutia zisku.
...

Kľúčové slová:

podnikanie

malé a stredné podniky

koncesia

spoločenská zmluva

dane

konkurencia

konkurencieschopnosť

produktivita

marketing

finančné riadenie

distribúcia

plánovanie

podnikateľský plán



Obsah:
  • Základná informácia o e-kurze -5-
    1. Úvod do podnikania -7-
    1.1 Základné definície -7-
    1.2 Podnikateľská činnosť -10-
    1.3 Nové prístupy k podnikaniu -12-
    Príloha: Stav MaSP v EU -17-
    Kontrolné otázky -18-
    2. Podnikateľské prostredie -19-
    2.1 Trhová ekonomika -19-
    2.2 Podnikateľské prostredie -23-
    2.2.1 Mikroprostredie podnikania -23-
    2.2.2 Makroprostredie podnikania -25-
    Príloha: Hodnotenie malého a stredného podnikania -28-
    Kontrolné otázky -30-
    3. Malé podnikanie -31-
    3.1 Definícia malého a stredného podniku -31-
    3.2 Štruktúrne vzťahy malých podnikov -36-
    3.3 Úspešnosť malého podnikania -38-
    Príloha: MaSP na Slovensku -41-
    Kontrolné otázky -43-
    4. Osobnosť podnikateľa -44-
    4.1 Osobnostné vlastnosti podnikateľa -45-
    4.2 Spôsobilosť pre podnikateľské príležitosti -47-
    4.3 Spôsobilosť pre získavanie a využívanie zdrojov -49-
    4.4 Predsudky a realita o podnikateľoch -50-
    4.5 Ako sa učiť úspešne podnikať -52-
    4.6 Ako vybrať spolupracovníkov -53-
    Príloha: Podpora MaSP na Slovensku -53-
    Kontrolné otázky -55-
    5. Koncepcia podnikania -56-
    5.1 Poslanie firmy a oblasť podnikania -56-
    5.2 Forma podnikania -60-
    5.3 Individuálne a spoločné podnikanie -61-
    5.4 Kúpa, franšising, nová firma -63-
    Kontrolné otázky -67-
    6. Postup pri začatí podnikania -68-
    6.1 Založenie živnosti -69-
    6.2 Založenie obchodnej spoločnosti -70-
    6.3 Platenie poistného a daní -71-
    Kontrolné otázky -75-
    Prílohy: Žiadosť o koncesiu -76-
    Príklad spoločenskej zmluvy -77-
    7. Tvorby a hľadanie podnikateľských nápadov -81-
    7.1 Podnikateľské nápady -81-
    7.2 Zdroje podnikateľských nápadov v zmenách -82-
    7.2.1 Hľadanie podnikateľských nápadov podľa segmentov trhu -83-
    7.2.2 Externé informačné zdroje podnikateľských nápadov -84-
    7.2.3 Interné zdroje podnikateľských nápadov -85-
    7.3 Podnikateľská príležitosť -86-
    7.3.1 Postup hodnotenia podnikateľskej príležitosti -87-
    Kontrolné otázky -92-
    8. Produkčný systém -93-
    8.1 Projekčné princípy -93-
    8.2 Hmotné zdroje firmy -96-
    Kontrolné otázky -104-
    9. Konkurencie schopnosť podnikania -105-
    9.1 Konkurencieschopnosť výrobkov -105-
    9.2 Produktivita -107-
    9.3 Kvalita -111-
    Príloha: Prieskum konkurencieschopnosti MaSP -116-
    Kontrolné otázky -117-
    10. Marketing podnikania -118-
    10.1 Marketingová stratégia -118-
    10.2 Určenie kapacity trhu a produkčného plánu -119-
    10.3 Cenová politika -121-
    10.4 Podpora predaja, reklama, inzerovanie, publicita, image -123-
    10.5 Plánovanie distribúcie -124-
    10.6 Plánovanie predaja -126-
    Kontrolné otázky -129-
    11. Ekonomika podnikania -130-
    11.1 Hlavné nástroje finančného riadenia -131-
    11.2 Dolňujúce finančné ukazovatele podnikania -134-
    11.3 Zabezpečovanie financovania podnikania -137-
    Kontrolné otázky -141-
    12. Podnikateľský plán -142-
    12.1 Systémové otázky -142-
    12.2 Skrátený podnikateľský plán -144-
    12.3 Podrobný podnikateľský plán -147-
    Príloha: Fondy EU -150-
    Kontrolné otázky -152-
    Zaujímavé www-stránky -153-
    Literatúra -156-

Zdroje:
  • Birley, S., Muzyka, D.F.: Mastering Entrepreneurship. Pearson Education Limited 2000
  • Bursn P., Dewhurst J.: Small Business and Enterpreneurship. MacMillan Press, Ltd. London 1992
  • Cooper, R.G.: Winning at New Products. Second Edition, Addison - Wesley, Reading, 1998
  • Crawford, C.M.: New Product Management. Third Edition IRWIN, Boston,1991
  • Drucker P.F.: Inovace a podnikavost. Management Press, Praha 1993
  • European Commision: Enterprises in Europe. Office for Official Publications of European Communities, Luxembourg 1998
  • Hisrich, R.D., Peters, M.P.: Entrepreneurship, Starting, Developing and Managing a New Enterprise. Richard D. Irwin, Inc., 1989
  • Hrádocký L., Badida M., Majerník M.: Podnikanie inžinierskych firiem. SjF TU Košice 1995
  • Chevalier, A., Hirsch, C.: Rizika podnikání. Victoria Publishing, Praha, 1994
  • Chodasová A., Bujová D.: Malé a stredné podnikanie. ES EU Bratislava 1996
  • Immink R., O´Kane B: Starting your own business. Oak Tree Press, Dublin 2001
  • Jonson G., Scholes K.: Cesty k úspěšnému podniku. Computer Press, Praha 2000
  • Košturiak, J., Gregor, M.: Podnik v roce 2001. Grada Praha 1993
  • Kováč M.: Štart do úspešného malého podnikania. Cassovia Technopolis, TU Košice 1994
  • Kováč M.: Úspešné malé podnikanie. KIaR SjF TU Košice 1992
  • NADSME: Podpora malého a stredného podnikania v Slovenskej republike. NARMSP, Bratislava, 1999
  • Prokopenko J., North K. (Ed): Management produktivity a jakosti. Národné informačné stredisko pro podporu jakosti ČR, Praha 1999
  • Sedlák M.: Manažment. IURA Edition, Bratislava 2001
  • Strunk S., Oberholzner T.: Innovative Small and Medium Sized Enterprises and the Creation of Employment. Viedeň 2001
  • Šibl D. a kol.: Veľká ekonomická encyklopédia. Sprint, Bratislava 1996
  • Tomek G., Vávrová V.: Řízení výroby. Grada, Praha 2000
  • Tomek G., Vávrová V.: Výrobek a jeho úspěch na trhu. Grada 2001
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko