Základy manažmentu - vybrané prednášky pre študentov externého štúdia
Popis:
Učebný text Základy manažmentu obsahuje vybrané prednášky z predmetu Manažment. Je určený najmä študentom externého štúdia, ktorí študujú na Fakulte špeciálneho inžinierstva Žilinskej univerzity bakalársky študijný program Bezpečnostný manažment. Autor si kládol za cieľ vysvetliť základné pojmy, vzťahy a procesy, s ktorými sa stretávame pri výučbe uvedeného predmetu a v predmetoch na nej nadväzujúcich. Text sa zaoberá najdôležitejšími funkciami a procesmi súvisiacimi s riadením a správou organizácií. Jeho zámerom je jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom objasniť základné problémy manažmentu, priblížiť študentom širšie súvislosti jeho funkcií a úloh, ako aj nevyhnutné požiadavky na znalosti, zručnosti a ďalšie schopností vedúceho pracovníka. Veľký dôraz je položený na zvládnutie základných predpokladov na efektívne vedenie ľudí a na rozvoj osobných kompetencií.
Obsah rešpektuje najrozšírenejšie prístupy k problematike manažmentu, čomu je podriadená aj štruktúra učebných textov. V prvých kapitolách sú objasnené zdroje a východiská súčasného manažmentu, jeho súčasné poňatie ako aj jeho funkcie. Ďalšie kapitoly podrobnejšie zoznamujú čitateľa s obsahom jednotlivých funkcií, pri čom upozorňujú na niektoré zvláštnosti vzťahujúce sa na uplatnenie manažmentu v bezpečnostných službách a v špecifických podmienkach riešenia krízových situácií. V záverečnej kapitole sú charakterizované prístupy k chápaniu manažérskych spôsobilostí a zdôraznená potreba celoživotného vzdelávania ako základného predpokladu posilňovania kompetencií a rozvoja kariéry manažéra.
V texte sa čitateľ stretne s mnohými termínmi bežne používanými v učebniciach manažmentu ako aj v ďalšej manažérskej a ekonomickej literatúre. Učebný text nemôže nahradiť učebnicu, je len úvodom do štúdia predmetu. Hlbšie vedomosti môže študent získať štúdiom ďalších zdrojov, predovšetkým tých, ktoré sú uvedené v zozname literatúry.
Kľúčové slová:
funkcie manažmentu
prostredie
informačné procesy
rozhodovacie procesy
strategický manažment
organizovanie
Obsah:
- ÚVOD
1 ÚVOD DO ŠTÚDIA, PODSTATA A FUNKCIE MANAŽMENTU
1.1 Ako študovať manažment
1.2 Základné pojmy
1.3 Teória manažmentu
1.4 Proces manažmentu
2 ZDROJE A VÝCHODISKÁ SÚČASNÉHO MANAŽMENTU
2.1 Historické korene manažérskeho myslenia
2.2 Rozvoj teórie a praxe manažmentu v priebehu 20. storočia
2.3 Prínos japonského manažmentu
2.4 Súčasné trendy v teórii a praxi manažmentu
3 MANAŽMENT A PROSTREDIE
3.1 Organizácia ako systém, systémový prístup v manažmente
3.2 Externé a interné prostredie organizácie
3.3 Prostredie ako zdroj rizika
3.4 Zvláštnosti prostredia orgánov a organizácií verejnej správy, bezpečnostných
organizácií a záchranných zborov
3.5 Etika v manažmente
4 INFORMAČNÉ PROCESY
4.1 Podstata a význam informácií pre efektívne riadenie, informačné potreby
manažéra
4.1 Informačný systém v organizácii
4.2 Informačné systémy na podporu rozhodovania
5 ROZHODOVACIE PROCESY
5.1 Teoretické východiská rozhodovania
5.2 Štruktúra rozhodovacích procesov
5.3 Predpoklady a bariéry efektívneho rozhodovania
5.4 Metódy a techniky rozhodovania
5.5 Analýza rizika
6 PROGNÓZOVANIE A PLÁNOVANIE
6.1 Význam prognózovania pre manažment, prognostické prístupy
6.2 Podstata plánovania, typy plánov
6.3 Prvky plánovania, etapy plánovacieho procesu
6.4 Metódy plánovania
7 STRATEGICKÝ MANAŽMENT
7.1 Podstata stratégie, stratégia a taktika
7.2 Vývoj strategického manažmentu
7.3 Strategický manažment ako proces tvorby stratégie
7.4 Typy stratégií. Metódy strategickej analýzy prostredia
8 ORGANIZOVANIE, ORGANIZAČNÉ ŠTRUKTÚRY
8.1 Vybrané otázky teórie organizácie
8.2 Podstata a význam organizovania
8.3 Klasické a moderné organizačné štruktúry
8.4 Súčasné tendencie v projektovaní organizačných štruktúr
9 KOMUNIKÁCIA V ORGANIZÁCII
9.1 Podstata komunikácie. Všeobecný model komunikačného procesu
9.2 Komunikácia ako sociálny proces
9.3 Komunikácia v organizácii (vnútropodniková komunikácia)
9.4 Komunikačná atmosféra a komunikačný štýl
9.5 Princípy efektívnej komunikácie, komunikačné zručnosti manažéra
9.6 Zvláštnosti komunikácie s externým prostredím v situáciách ohrozenia
10 VEDENIE ĽUDÍ
10.1 Podstata vedenia ľudí v organizácii
10.2 Teórie vedenia a štýly vedenia
10.3 Metódy efektívneho vedenia ľudí
10.4 Zvláštnosti vedenia v krízových situáciách
11 MOTIVÁCIA ZAMESTNANCOV
11.1 Podstata motivácie
11.2 Teória pracovnej motivácie
11.3 Faktory motivácie v organizácii
11.4 Hodnotenie zamestnancov
12 KONTROLNÉ PROCESY
12.1 Podstata a význam kontroly
12.2 Fázy kontrolného procesu a predpoklady efektívnej kontroly
12.3 Metódy a techniky kontrolnej činnosti
13 OSOBNOSŤ A KOMPETENCIE MANAŽÉRA
13.1 Osobnosť manažéra, psychologické charakteristiky manažérskej práce
13.2 Vlastnosti a spôsobilosti (kompetencie) manažéra
13.3 Kariéra manažéra
13.4 Predpoklady rozvoja kariéry manažéra
14 ZÁVER
LITERATÚRA
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.