Popis:
V období, keď sa v našom hospodárstve uplatňoval systém centrálne plánovaného riadenia, mali mnohé podniky na svojom trhu prioritné postavenie a pomerne jednoduchú pozíciu. Znamenalo to, že nemuseli vynakladať zvláštne úsilie na to, aby získavali zákazníkov, pretože ich ponuka výrobkov alebo služieb na trhu nemala konkurenciu. Zákazník, aj keď s určitými výhradami, musel túto situáciu rešpektovať, pretože nemal možnosť inej voľby.
Prvoradý a záväzný zo strany nadriadených orgánov bol objem produkcie na dané plánovacie obdobie a podniky nepociťovali potrebu hľadať možnosti, ktoré by im zabezpečili splnenie plánu predaja, pretože tento nebol kritériom úspešnosti hospodárenia. Úvahy výrobcov, plány podnikov, podnikové filozofie a stratégie sa neodvíjali od potrieb zákazníkov. Nedostatková situácia v ekonomike vytvárala prioritnú snahu vyrábať, pričom celá stratégia vzťahu k zákazníkovi bola redukovaná do jediného slovíčka „odbyt". Odberatelia sa potom museli usilovať o to, aby mohli produkty (často od monopolných výrobcov) získať. Ak nastal nejaký problém v odbyte, manažment podniku v týchto ojedinelých prípadoch vždy našiel viac či menej úspešné riešenie. V súčasnosti by s takýmto postupom podnik neuspel. Primárnym nemôže byť predávať to, čo už bolo vyrobené, ale vyrábať to, čo sa môže predať, o čo majú zákazníci záujem. Tento prechod - od diktovania podmienok výrobcom ku diktovaniu podmienok spotrebiteľom - bol prirodzene realizovaný tak, ako sa prirodzene v našej ekonomike začal vytvárať fungujúci trh.
Vytvorením konkurenčného prostredia vo všetkých oblastiach národného hospodárstva vznikla situácia, kedy jednotlivé podniky už nemôžu vystačiť s doterajším spôsobom riadenia svojich podnikateľských aktivít, ale musia hľadať progresívne cesty, ktoré im zabezpečia úspech. Či sa so svojimi ponúkanými výrobkami alebo službami na trhu uplatnia, závisí od toho, ako sa k ich ponuke postaví zákazník, ktorý má teraz možnosť voľby z veľkého množstva príležitostí, ako uspokojiť svoje potreby. V praxi teda nutne dochádza k voľbe najvhodnejšieho výrobcu pre zabezpečenie konkrétnych požiadaviek. Táto voľba sa uskutočňuje podľa určitých kritérií, vyplývajúcich z požiadaviek zákazníka (dopytu) a možností (ponuky) jednotlivých podnikov. Podnik sa teda musí zamerať na tie požiadavky zákazníkov, ktoré jednotlivý zákazník chápe ako prioritné. Predovšetkým ide o kvalitatívnu stránku výrobku alebo služby, spoľahlivosť, komplexnosť poskytovaných služieb a pod. Rovnako aj otázka ceny ponúkaných výrobkov či služieb nie je z pohľadu zákazníka zanedbateľná. Len podnik, ktorý je známy tým, že ponúka spoľahlivé, kvalitné a bezpečné produkty, že zaručí zákazníkom komplexné uspokojenie ich potrieb, sa môže od svojich konkurentov odlíšiť a uspieť na relevantnom trhu.
Kľúčové slová:
marketing
poskytovanie hodnôt
marketingová koncepcia
stanovenie cieľov
meranie trhu
analýza trhov
segmentácia
stratégie
Obsah:
- Úvod do marketingu 9
1.1 Vývoj marketingu 9
1.2 Definícia marketingu 10
1.3 Základné pojmy marketingovej teórie 11
Riadenie marketingového procesu 29
2.1 Proces poskytovania hodnôt 29
2.2 Riadenie marketingového procesu 30
Orientácia firmy na trh 39
3.1 Výrobná koncepcia 39
3.2 Výrobková koncepcia 39
3.3 Predajná koncepcia 40
3.4 Marketingová koncepcia 41
3.5 Sociálna marketingová koncepcia 42
Marketingová filozofia 45
4.1 Tvorba marketingovej filozofie 45
Poslanie a ciele podniku 49
5.1 Vymedzenie poslania 49
5.2 Stanovenie cieľov 51
Charakteristika a meranie trhu 55
6.1 Charakteristika trhu 55
6.2 Meranie trhu 57
Analýza marketingového prostredia 63
7.1 Podnik a prostredie, v ktorom pôsobí 63
8 Trhovo orientované strategické plánovanie 75
8.1 Strategické plánovanie na vrcholovej úrovni 76
8.2 Strategické plánovanie na úrovni strategických podnikateľských jednotiek 88
9 Marketingový informačný systém (MIS) 95
9.1 Interný informačný systém 96
9.2 Marketingový spravodajský systém 97
9.3 Marketingový výskum 97
10 Analýza trhov a nákupného správania zákazníkov 107
10.1 Analýza spotrebiteľských trhov 107
10.2 Analýza trhov organizácií 115
10.3 Trhy inštitúcií a vládne trhy 120
11 Segmentácia trhu 121
11.1 Postup segmentácie trhu 121
11.2 Predpoklady úspešnej segmentácie 122
11.3 Segmentácia spotrebiteľských trhov 123
11.4 Segmentácia na trhoch organizovaných kupcov 125
11.5 Výber segmentov trhu a diferenciácia ovplyvňovania trhu 127
12 Navrhovanie marketingových stratégií 131
12.1 Stratégia rozlišovania a umiestnenia produktu 131
12.2 Marketingové stratégie 133
13 Marketingový plán .. 135
13.1 Plán produktu/značky 135
Literatúra 140