Popis:
V období, keď sa v našom hospodárstve uplatňoval systém centrálne plánovaného riadenia, mali mnohé podniky na svojom trhu prioritné postavenie a pomerne jednoduchú pozíciu. Znamenalo to, že nemuseli vynakladať zvláštne úsilie na to, aby získavali zákazníkov, pretože ich ponuka výrobkov alebo služieb na trhu nemala konkurenciu. Zákazník, aj keď s určitými výhradami, musel túto situáciu rešpektovať, pretože nemal možnosť inej voľby.
Prvoradý a záväzný zo strany nadriadených orgánov bol objem produkcie na dané plánovacie obdobie a podniky nepociťovali potrebu hľadať možnosti, ktoré by im zabezpečili splnenie plánu predaja, pretože tento nebol kritériom úspešnosti hospodárenia. Úvahy výrobcov, plány podnikov, podnikové filozofie a stratégie sa neodvíjali od potrieb zákazníkov. Nedostatková situácia v ekonomike vytvárala prioritnú snahu vyrábať, pričom celá stratégia vzťahu k zákazníkovi bola redukovaná do jediného slovíčka „odbyt". Odberatelia sa potom museli usilovať o to, aby mohli produkty (často od monopolných výrobcov) získať. Ak nastal nejaký problém v odbyte, manažment podniku v týchto ojedinelých prípadoch vždy našiel viac či menej úspešné riešenie. V súčasnosti by s takýmto postupom podnik neuspel. Primárnym nemôže byť predávať to, čo už bolo vyrobené, ale vyrábať to, čo sa môže predať, o čo majú zákazníci záujem. Tento prechod - od diktovania podmienok výrobcom ku diktovaniu podmienok spotrebiteľom - bol prirodzene realizovaný tak, ako sa prirodzene v našej ekonomike začal vytvárať fungujúci trh.
Kľúčové slová:
zaklady marketingu
marketing