Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 119
projektov

Didaktika odborného výcviku

«»
Prípona
.doc
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
31 x
Veľkosť
0,6 MB
Jazyk
neznámy
ID projektu
9615
Posledná úprava
23.08.2018
Zobrazené
10 907 x
Autor:
alena114
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. POJEM A PREDMET DIDAKTIKY ODBORNÉHO VÝCVIKU.

Didaktika:
- z gréckeho didaskein - učiť,
- z gramatického slova didactos, didascó - vychovávať, poučovať, učiť, vyučovať, vzdelávať,
- má dvojitý význam, a to vyučovaciu činnosť učiteľa a učebnú schopnosť žiaka,
- poukazuje na vzájomnú činnosť učiteľov a žiakov,
- je jednou z vedných disciplín pedagogiky,
- je vedná pedagogická disciplína,
- považuje sa tiež za vedu, ktorá sa zaoberá rozumovou výchovou,
- inými slovami = teória vyučovania, je teoretickým východiskom, ktoré skúma vyučovací proces v celej jeho dynamickej šírke a komplexnosti,
- skúma zákonitosti vyučovacieho procesu so zreteľom na osobnosť žiakov v súlade so všeobecným cieľom výchovy aj so špecifickosťou vedy, z ktorej vyučovací predmet čerpá svoje poznatky,
- je veda o obsahu vzdelávania a o procese vyučovania a učenia,
- školská didaktika: je disciplína zaoberajúca sa vyučovacím procesom.

V minulosti sa väčší dôraz kládol na vyučovací proces ako na osobnosť žiaka, absolutizovanie činnosti učiteľov.
Prvé začiatky didaktiky siahajú do staroveku: Sokrates, Platón, Aristoteles.
M. F. Quintilián: z hľadiska didaktiky napísal 12 kníh o výchove rečníka - dielo je považované za prvú didaktiku.
Medzníkom vo vývoji didaktiky - bol J. A. Komenský. Prispel k obohateniu didaktiky dielom Didaktika magna (Veľká didaktika).

Kľúčové slová:

odborná didaktika

pracovná výchova

učenie

metódy

osvojenie zručností a prac. návykov

didaktický systém usporiadania učiva

učebné plány



Obsah:
  • 1. Pojem a predmet didaktiky odborného výcviku.
    2. Ciele a úlohy vyučovacieho predmetu odborný výcvik, charakteristika vyučovacieho predmetu - odborný výcvik - jeho zvláštnosti.
    3. Požiadavky kladené na odborný výcvik.
    4. Výchovný význam vyučovacieho procesu v odbornom výcviku.
    5. Pedagogicko - psychologické základy vyučovacieho procesu v odbornom výcviku. postup pri osvojovaní si pracovných zručností a pracovných návykov.
    6. Obsah vyučovacieho predmetu odborný výcvik. didaktická analýza obsahu odborného výcviku. usporiadanie učiva do didaktického systému. druhy didaktických systémov usporiadania učiva v odbornom výcviku. učebné plány. učebné osnovy predmetu odborný výcvik.
    7. Vzťah vyučovacieho procesu v odbornom výcviku k ostatným vyučovacím predmetom po obsahovej i procesuálnej stránke.
    8. Uplatňovanie vyučovacích zásad vo vyučovacom procese odborného výcviku.
    9. Využívanie vyučovacích metód vo vyučovacom procese odborného výcviku. požiadavky kladené na vyučovacie metódy z hľadiska špecifických zvláštností vyučovacieho predmetu odborný výcvik. klasifikácia vyučovacích metód a posúdenie ich primeranosti a efektívnosti pri realizácii jednotlivých didaktických funkcií.
    10. Organizačné formy vyučovania v odbornom výcviku. klasifikácie organizačných foriem vyučovania, požiadavky kladené na organizačné formy vyučovania z hľadiska ich efektívneho uplatnenia vo vyučovacom procese. typy vyučovacích dní v odbornom výcviku vzhľadom na prioritné didaktické funkcie, ktoré sa v nich majú plniť. štruktúra jednotlivých typov vyučovacích dní.
    11. Pedagogická práca majstra odbornej výchovy, jej štruktúra. riadenie vyučovacieho procesu v odbornom výcviku. plánovanie vyučovacieho procesu. príprava majstra odbornej výchovy na vyučovací proces v odbornom výcviku.
    12. Tvorivosť ako vlastnosť osobnosti - pojem tvorivosť všeobecne. tvorivosť dieťaťa, žiaka, kvalifikovaného pracovníka. podmienky pre rozvíjanie tvorivosti žiakov vo vyučovacom procese všeobecne a špeciálne v odbornom výcviku.
    13. Tvorivá pedagogická práca majstra odbornej výchovy, jej podmienky. tvorivá práca s obsahom s učebnou prácou žiakov, tvorivá atmosféra. vplyv tvorivého majstra odbornej výchovy na rozvoj osobnosti žiaka.
    14. Tvorivá práca majstra odbornej výchovy v oblasti didaktických postupov, niektoré postupy využívané pri rozvíjaní tvorivosti žiakov.
    15. Metóda brainstormingu, metóda čiernej skrinky, inscenačná metóda. ich využitie pri rozvíjaní tvorivosti žiakov v odbornom výcviku.
    16. Problémové vyučovanie - východiská, podstata, základné pojmy. porovnanie tradičného a problémového vyučovania. špecifické znaky problémového vyučovania v odbornom výcviku.

Zdroje:
  • Dubovská, R.: Teória odborných didaktík a teória odborného predmetu Lesoprint - ÚVVPLVH SR Zvolen 1994
  • Krušpán, I.:Didaktika odborného výcviku, Zvolen 1994
  • Turek, I.:Tvorivé riešenie problémov, Bratislava 1999
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko