Popis:
Základné funkcie literatúry
1. poznávacia (Schopnosť literárneho diela prostredníctvom umeleckého obrazu a umeleckého zážitku prinášať informácie z oblasti prírodnej a spoločenskej skutočnosti. Informácie napr. o fungovaní prírodných zákonitostí, procesov a javov. Táto funkcia literatúry je pre detského príjemcu mimoriadne dôležitá pri priamom alebo nepriamom získavaní poznatkov.)
2. výchovno - formatívna (literárne dielo je schopné pôsobiť na všestranné rozvíjanie duševného sveta dieťaťa - na jeho poznanie, svetonázor, mravné cítenie, jazykovú kultúru, umelecký vkus, rozumové, vôľové a citové vlastnosti.
3. svetonázorová (prejavuje sa v literatúre ako všeobecný princíp poznania, chápania a hodnotenia sveta zobrazovaného literárneho v literárnom diele)
4. mravná (literárne dielo dáva podnety na rozvíjanie všetkých zložiek mravnej výchovy. Prostredníctvom estetického zážitku učí dieťa mravne cítiť, myslieť i konať, cez konanie postáv ukazuje vzory mravnosti v jej konkrétnych podobách, čím odhaľuje, približuje a vo vedomí dieťaťa fixuje predstavy o hodnotách dobra a zla, pravdivosti a krásy a podnecuje k mravnému konaniu.)
5. ideovo - estetická (cez literatúru sa u dieťaťa kultivuje estetické cítenie)
Kľúčové slová:
Literatúra
činnosti
MŠ
ŠKD
diela
deti
mládež
písaná reč
počiatočné chápanie
Obsah:
- 1. Slovenská literatúra pre deti vo vzdelávacej činnosti v mš a šk
2. Svetová literatúra pre deti vo vzdelávacej činnosti v mš a šk
3. Porozumenie predčítaného textu v mš a šk. literatúra pre deti a podnetné literárne prostredie pre rozvoj čit. kompe
4. Fonetika a fonológia vo vzdelávacej činnosti v mš a šk
5. Lexikológia vo vzdelávacej činnosti v mš a šk
6. Štylistika vo vzdelávacej činnosti v mš a šk
7. Morfológia a syntax vo vzdelávacej činnosti mš a šk
8. Verbálna komunikácia učiteľa a dieťaťa v mš. rozvoj komunikačných zručností,.
9. Jazyková výchova v mš. možnosti práce s bájkou v práci učiteľa mš. význam jazykovej výchovy
10. Rozvíjanie písanej reči v mš a šk. počiatočné chápanie písanej reči