Popis:
Metodika zavedenia sčítania prirodzených čísel na 1. stupni ZŠ je proces, ktorý je realizovaný v troch etapách :
1. vysvetlenie podstaty operácie na základe vhodného modelu, manipulácie s konkrétnymi predmetmi,
2. nácvik paměťového počítania a osvojenie si základných spojov počítania,
3. nácvik písemných algoritmov počítania.
Sčítanie prirodzených čísel sa zavádka v prvom ročníku, pričom sa využívajú dva typy modelov :
1. dynamický model sčítania - v tomto prípade je sčítanie odvodené od činnosti, ktorá vyjadřuje zmenu číselného stavu jako dôsledok nejakého deja. Prvé číslo sa pritom považuje za pasivného člena, druhé číslo za aktívneho člena matem.operácie. Platí teda, že druhé číslo pričítame k prvému.Sčítanie je vyjádřené pomocou slovies : priletel, prišiel, dokreslím, dostal, pridal, priplávali a pod.
Napr. : Na streche sedelo päť holubov, v tom k nim prileteli ďalšie dva. Koľko holubov sedelo na streche?
2. statický model sčítania - pri tomto spôsobe sčítania sa využívajú situácie, v ktorých je důležitý význam slova spolu. Toto slovo nahrádza dej z predchádzajúceho modelu.
Napr. : Na streche sedelo päť holubov, v tom k nim prileteli ďalšie dva. Koľko holubov sedelo spolu na streche?
V ďalšej etape procesu vytvárania predstavy o sčítaní prirodzených čísel, sú slovesá nahradené slovom ( spojkou) a. Pri matematizácií úlohy sa dostaneme k formulácií : päť holubov a dva holuby ( je sedem holubov).
...
Kľúčové slová:
sčítanie
číslo
sčítanie čísel
sčítanie prirodzených čísel
sčítanec
súčet
množina
komutatívny zákon
asociatívny zákon
poloha
geometria
priestor
geometrický útvar
Obsah:
- SČÍTANIE PRIRODZENÝCH ČÍSEL
Toretické východiská
Didaktická interpretácia
Sčítanie prirodzených čísel do 6.
VZÁJOMNÉ POLOHY GEOMETRICKÝCH ÚTVAROV V PRIESTORE
Teoretické východiská
Vzájomné polohy dvoch priamok
Axióma rovnobežnosti
Kolmosť dvoch priamok
Vzájomná poloha priamky a roviny
Vzájomná poloha dvoch rovín
Didaktická interpretácia
Zdroje:
- Prednášky
- Poznámky
- Skriptá