Popis:
Vypracované bakalárske štátnicové otázky z predmetu Mediálne právo pre 3. ročník Fakulty masmediálnej komunikácie:
Otázka č. 1 - Mediálne právo a jeho charakteristika
Pojem mediálne právo sa v našej teórií a praxi objavuje až po roku 1989 od kedy možno hovoriť o začiatkoch jeho kreovania v novodobej spoločnosti. Problematika mediálneho práva svojim predmetom úpravy zasahuje ako do práva súkromného, tak aj do práva verejného.
Na úvod treba uviesť, že z právneho hľadiska treba médiá chápať ako informačné prostriedky, ktorými sa umožňuje šírenie rôznych informácií, údajov, faktov, programov, autorských diel, úradných diel a prejavov. Týmto prostriedkom môžu byť printové (noviny, časopisy) alebo elektronické médiá (rozhlas, TV). Médiá nemajú právnu subjektivitu a nemôžu samostatne vystupovať v právnych vzťahoch. Za médiá konajú tie fyzické alebo právnické osoby, ktoré sú ich majiteľmi. Výnimku tvoria iba verejnoprávne médiá (rozhlas a TV), nktoré sú právnickými osobami vzniknutými na základe zákona (Zákon o Slovenskom rozhlase a z. o Slovenskej televízií), a ktoré momentom vzniku majú oprávnenie na vysielanie. Pri verejnoprávnych médiách je ich názov zhodný aj s názvom televízie (rozhlasu), pod ktorým vysiela.
Kľúčové slová:
mediálne právo
rozhlas
televizia
reklama
vysielanie
retransmisia
Obsah:
- 1. Mediálne právo a jeho charakteristika
2. Právne garancie slobody prejavu na Slovensku
3. Právne postavenie vydavateľa, šéfredaktora a redaktorov
4. Sloboda prejavu a právo na informácie
5. Oprava nepravdivých údajov
6. Ochrana fyzických osôb pri zásahu do ich práv vysielateľmi a vydavateľmi
8. Vydavatelia a ich právne postavenie, práva a povinnosti
9. Právna úprava reklamy v rozhlasovom a televíznom vysielaní (zákon o reklame).
10. Internet a jeho právna úprava u nás – štátnicová otázka
11. Vydávanie periodickej tlače
12. Zriadenie, postavenie a úlohy slovenského rozhlasu
14. Reklama a média
15. Reklama alkoholických nápojov, porovnávacia reklama, reklama na tabak, zbrane a lieky
17. Rada STV
18. Práva a povinnosti PO a FO a štát. orgánov pri prevádzkovaní rozhlas. a tv. vysielania
19. Rada pre vysielanie a retransmisiu
20. Základné povinnosti prevádzkovateľa retransmisie
21. Zodpovednosť za zneužitie slobody prejavu
22. Vysielanie reklamy a telenákupu
24. Práva a povinnosti žiadateľov a povinných osôb pri zverejňovaní informácií – Zák. č. 211/2000
Zdroje:
- zákon č.211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám
- zákon č.147/2001 Z.z o reklame
- Zákon č. 308/2000 o vysielaní a retransmisii
- Zákon č. 81/1966 o periodickej tlači a o ostatných hromadných informačných prostriedkoch
- zákon č. 254/91 o STV
- zákon č. 255/91 o Slovenskom rozhlase