Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 119
projektov

Pedagogika (19 štátnicový otázok - každá obsahuje 3 podotázky)

«»
Prípona
.zip
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
4 x
Veľkosť
1,4 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
14136
Posledná úprava
09.06.2022
Zobrazené
2 164 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Školské učebné knihy - ich tvorba, typy a charakteristika
Obsah vzdelania je podrobne rozpracovaný v učebniciach. Pojem učebnica je v didaktike všeobecne zaužívaný, avšak logickejšie sa javí používať pojem školské knihy. Nie všetky knihy majú charakter učebnice. Netreba osobitne zdôrazňovať, že učivo, ktoré obsahujú školské knihy, je normou pre žiaka, učiteľ musí ovládať oveľa väčší rozsah.
Učebnice alebo školské knihy obsahujú didaktické spracovanie učiva vymedzené učebnými osnovami a sú základným didaktickým prostriedkom pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu. Sú takisto spracované podľa didaktických zásad. V porovnaní s učebným plánom a učebnými osnovami sa uplatňujú aj ďalšie zásady. Zásada názornosti - obrázky, schémy, typy písma, zásada trvácnosti - systém úloh a cvičení pre samostatnú prácu a pod.
Podľa didaktickej funkcie ich možno rozdeliť na:
1. vlastné učebnice (tie obsahujú výklad učiva, poučky, pravidlá, námety na samostatnú prácu a pod.),
2. cvičebnice (v nich je popri výklade učiva najmä sústava úloh a cvičení),
3. čítanky (v nižších ročníkoch majú funkciu cvičebnice čítania, neskôr plnia funkciu vlastnej čítanky - umelecké texty, príhody atď.).
4. osobitné druhy školských kníh (slovníky, atlasy, matematicko-fyzikálne tabuľky, zbierky príkladov, atď.).
Funkcia učebníc a školských kníh sa často redukuje len na ich vzdelávaciu funkciu. Je však potrebné poznať aj ich ďalšie funkcie, ktoré významne ovplyvňujú priebeh a výsledky učebnej činnosti žiakov. Sú to tieto funkcie:
1. motivačná funkcia (dobre spracovaná kniha vzbudzuje záujem, učiaci sa po nej siaha so záujmom...).
2. komunikačná funkcia (rozvíja slovnú zásobu. učiaci sa s knihou „pracuje" - podčiarkuje text. dotvára ho a prispôsobuje si ho...),
3. regulačná funkcia (učivo je členené do častí podľa logickej nadväznosti),
4. aplikačná funkcia (obsahuje námety na využitie učiva v praxi, uvádza príklady zo života...),
5. integračná funkcia (neobmedzuje sa len na svoj vlastný predmet, ale odkazuje aj na iné predmety - medzipredmetové vzťahy),
6. inovačná funkcia (podáva najnovšie poznatky vedy a techniky, avšak vzhľadom na to, že tieto rapídne pribúdajú a z ekonomických a technických príčin nie je možné ihneď vydávať nové učebnice a knihy, je úlohou učiteľa sústavne ich obsah inovovať),
7. kontrolná a usmerňujúca funkcia (učiaci sa využíva text, kontrolné otázky a úlohy na vlastnú kontrolu, ide tu o spätnú väzbu, zisťuje, čo pochopil a čo nie, opätovne si opakuje učivo...),
8. rozvíjajúca a výchovná funkcia (text pomáha žiakovi - učiacemu sa rozvíjať si schopnosti, vytvárať postoje a pod.).
...

Kľúčové slová:

pedagogika

škola

školstvo

učebnica

výchova

sebavýchova

Komenský

Jan Amos Komenský

vývin

školstvo

gymnázium

vedomosť

učiteľ

žiak

rodina

Locke

vyučovací proces

vychovávanie



Obsah:
  • Školské učebné knihy - ich tvorba, typy a charakteristika
    Proces výchovy a sebavýchovy a podmienky ich efektívnosti
    Život a dielo J. A. Komenského
    Vývin výchovy a jej spoločenská podmienenosť
    Metódy vychovávania z hľadiska rozvoja kreativizácie, motivácie a axiologizácie
    Pedagogické názory J. A. Komenského, analýza základných pedagogických prác, odkaz pre súčasnosť
    Historický vývoj organizačných foriem, ich triedenie, analýza vyučovacej hodiny a jej typy
    Metódy výchovy z hľadiska rozvoja kognitivizácie, emocionalizácie a socializácie osobnosti
    Školstvo a pedagogika na Slovensku v 2. polovici 19. storočia (slovenské gymnáziá)
    Metódy upevňovania a preverovania vedomostí, zručností a návykov, klasifikačný poriadok
    Úloha triedneho učiteľa vo vzťahu k žiakovi a rodine, spolupráca školy s rodinou
    Školstvo a pedagogika za I. ČSR
    Pedagogika ako veda o výchove, jej vznik vývoj a postavenie v sústave vied
    Didaktické zásady: uvedomelosti a aktivity, vedeckosti, primeranosti, individuálneho prístupu k žiakom
    Pedagogické názory predstaviteľov anglickej pedagogiky (J. Locke, H. Spencer, R. Owen)
    Učebné metódy - ich klasifikácia, charakteristika a funkcia vo vyučovacom procese
    Činitele formovania osobnosti
    Nemecká pedagogika 19. storočia (Herbart, Frobel, Diesterweg)
    ...
    Podstata a priebeh vyučovacieho procesu
    Výchova k prosociálnemu správaniu v procese formovania mravného vedomia
    Členenie pedagogiky ako vedy, charakteristika základných pedagogických disciplín
    Charakterizujte motivačné a expozičné metódy
    Výchovné metódy všeobecne
    Pedagogické smery 20. storočia, ich vznik a vývoj v súčasnosti
    Skupinové vyučovanie - formálne, spontánne skupiny
    Súčasné humanistické tendencie vo výchovno-vzdelávacom procese
    Školské zákony po roku 1945
    Problémové a skupinové vyučovanie
    Charakterizujte základné pedagogické pojmy: výchova a jej základné znaky, vzdelanie a jeho druhy, vyučovanie
    Ruská pedagogika 19. storočia ( Tolstoj, Ušinskij ...)
    Analyzuj náš súčasný školský systém
    Charakterizujte zásady vychovávania
    Humanizmus a renesancia a jej odraz v pedagogike
    Školstvo a pedagógovia v starom Grécku a Ríme
    Modernizácia, racionalizácia a efektívnosť vyučovacieho procesu, diferencované vyučovanie
    Vysvetlite základné pedagogické pojmy: vedomosti, zručnosti, návyky

Zdroje:
  • prednášky
  • poznámky
  • skriptá
  • odborná literatúra
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko