Popis:
Školské učebné knihy - ich tvorba, typy a charakteristika
Obsah vzdelania je podrobne rozpracovaný v učebniciach. Pojem učebnica je v didaktike všeobecne zaužívaný, avšak logickejšie sa javí používať pojem školské knihy. Nie všetky knihy majú charakter učebnice. Netreba osobitne zdôrazňovať, že učivo, ktoré obsahujú školské knihy, je normou pre žiaka, učiteľ musí ovládať oveľa väčší rozsah.
Učebnice alebo školské knihy obsahujú didaktické spracovanie učiva vymedzené učebnými osnovami a sú základným didaktickým prostriedkom pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu. Sú takisto spracované podľa didaktických zásad. V porovnaní s učebným plánom a učebnými osnovami sa uplatňujú aj ďalšie zásady. Zásada názornosti - obrázky, schémy, typy písma, zásada trvácnosti - systém úloh a cvičení pre samostatnú prácu a pod.
Podľa didaktickej funkcie ich možno rozdeliť na:
1. vlastné učebnice (tie obsahujú výklad učiva, poučky, pravidlá, námety na samostatnú prácu a pod.),
2. cvičebnice (v nich je popri výklade učiva najmä sústava úloh a cvičení),
3. čítanky (v nižších ročníkoch majú funkciu cvičebnice čítania, neskôr plnia funkciu vlastnej čítanky - umelecké texty, príhody atď.).
4. osobitné druhy školských kníh (slovníky, atlasy, matematicko-fyzikálne tabuľky, zbierky príkladov, atď.).
Funkcia učebníc a školských kníh sa často redukuje len na ich vzdelávaciu funkciu. Je však potrebné poznať aj ich ďalšie funkcie, ktoré významne ovplyvňujú priebeh a výsledky učebnej činnosti žiakov. Sú to tieto funkcie:
1. motivačná funkcia (dobre spracovaná kniha vzbudzuje záujem, učiaci sa po nej siaha so záujmom...).
2. komunikačná funkcia (rozvíja slovnú zásobu. učiaci sa s knihou „pracuje" - podčiarkuje text. dotvára ho a prispôsobuje si ho...),
3. regulačná funkcia (učivo je členené do častí podľa logickej nadväznosti),
4. aplikačná funkcia (obsahuje námety na využitie učiva v praxi, uvádza príklady zo života...),
5. integračná funkcia (neobmedzuje sa len na svoj vlastný predmet, ale odkazuje aj na iné predmety - medzipredmetové vzťahy),
6. inovačná funkcia (podáva najnovšie poznatky vedy a techniky, avšak vzhľadom na to, že tieto rapídne pribúdajú a z ekonomických a technických príčin nie je možné ihneď vydávať nové učebnice a knihy, je úlohou učiteľa sústavne ich obsah inovovať),
7. kontrolná a usmerňujúca funkcia (učiaci sa využíva text, kontrolné otázky a úlohy na vlastnú kontrolu, ide tu o spätnú väzbu, zisťuje, čo pochopil a čo nie, opätovne si opakuje učivo...),
8. rozvíjajúca a výchovná funkcia (text pomáha žiakovi - učiacemu sa rozvíjať si schopnosti, vytvárať postoje a pod.).
...
Kľúčové slová:
pedagogika
škola
školstvo
učebnica
výchova
sebavýchova
Komenský
Jan Amos Komenský
vývin
školstvo
gymnázium
vedomosť
učiteľ
žiak
rodina
Locke
vyučovací proces
vychovávanie
Obsah:
- Školské učebné knihy - ich tvorba, typy a charakteristika
Proces výchovy a sebavýchovy a podmienky ich efektívnosti
Život a dielo J. A. Komenského
Vývin výchovy a jej spoločenská podmienenosť
Metódy vychovávania z hľadiska rozvoja kreativizácie, motivácie a axiologizácie
Pedagogické názory J. A. Komenského, analýza základných pedagogických prác, odkaz pre súčasnosť
Historický vývoj organizačných foriem, ich triedenie, analýza vyučovacej hodiny a jej typy
Metódy výchovy z hľadiska rozvoja kognitivizácie, emocionalizácie a socializácie osobnosti
Školstvo a pedagogika na Slovensku v 2. polovici 19. storočia (slovenské gymnáziá)
Metódy upevňovania a preverovania vedomostí, zručností a návykov, klasifikačný poriadok
Úloha triedneho učiteľa vo vzťahu k žiakovi a rodine, spolupráca školy s rodinou
Školstvo a pedagogika za I. ČSR
Pedagogika ako veda o výchove, jej vznik vývoj a postavenie v sústave vied
Didaktické zásady: uvedomelosti a aktivity, vedeckosti, primeranosti, individuálneho prístupu k žiakom
Pedagogické názory predstaviteľov anglickej pedagogiky (J. Locke, H. Spencer, R. Owen)
Učebné metódy - ich klasifikácia, charakteristika a funkcia vo vyučovacom procese
Činitele formovania osobnosti
Nemecká pedagogika 19. storočia (Herbart, Frobel, Diesterweg)
...
Podstata a priebeh vyučovacieho procesu
Výchova k prosociálnemu správaniu v procese formovania mravného vedomia
Členenie pedagogiky ako vedy, charakteristika základných pedagogických disciplín
Charakterizujte motivačné a expozičné metódy
Výchovné metódy všeobecne
Pedagogické smery 20. storočia, ich vznik a vývoj v súčasnosti
Skupinové vyučovanie - formálne, spontánne skupiny
Súčasné humanistické tendencie vo výchovno-vzdelávacom procese
Školské zákony po roku 1945
Problémové a skupinové vyučovanie
Charakterizujte základné pedagogické pojmy: výchova a jej základné znaky, vzdelanie a jeho druhy, vyučovanie
Ruská pedagogika 19. storočia ( Tolstoj, Ušinskij ...)
Analyzuj náš súčasný školský systém
Charakterizujte zásady vychovávania
Humanizmus a renesancia a jej odraz v pedagogike
Školstvo a pedagógovia v starom Grécku a Ríme
Modernizácia, racionalizácia a efektívnosť vyučovacieho procesu, diferencované vyučovanie
Vysvetlite základné pedagogické pojmy: vedomosti, zručnosti, návyky
Zdroje:
- prednášky
- poznámky
- skriptá
- odborná literatúra