Pedagogika - štátnicové otázky
Prípona
.doc |
Typ
štátnicové otázky |
Stiahnuté
71 x |
Veľkosť
0,5 MB |
Jazyk
slovenský |
ID projektu
4760 |
Posledná úprava
12.10.2017 |
Zobrazené
5 700 x |
Autor:
- |
Zdieľaj na Facebooku |
Detaily projektu |
Popis:
Pedagogika je veda o výchove. Jej predmetom je výchova a výchovný proces. Výchova je cieľavedomá ľudská činnosť zameraná na utváranie osobnosti a humanizáciu človeka. Úlohou a významom pedagogiky je systematizovať a spracovávať pedagogické skúsenosti, skúmať zá-konitosti výchovno-vzdelávacích javov, skúmať, za akých podmienok a akými prostriedkami možno úspešne plniť výchovné ciele.
Systém pedagogických vied možno rozdeliť na: - základné pedagogické vedy
- aplikované pedagogické vedy
- hraničné pedagogické vedy.
Základné pedagogické vedy:
všeobecná pedagogika - má subdisciplíny:
- základy pedagogiky - rozoberá základné pedagogické javy, kategórie a pojmy
- didaktika - je to teória vyučovania, zaoberá sa podstatou a obsahovou stránkou vyučovania
- teória výchovy - je to metodika výchovnej činnosti, rozoberá konkrétne úlohy a ciele vý-chovného procesu
dejiny pedagogiky
- rozlišujeme národné a svetové, pričom národné sú základom svetových porovnávacia pedagogika
- skúma jednotlivé školské systémy v rôznych krajinách, zaoberá sa ich analýzou a porovnáva ich.
metodológia pedagogiky
- je to učenie o štruktúre a metodike poznávacej činnosti. Rieši otázky vedeckého výskumu me-tódami, technikami a prostriedkami vedecko-výskumnej práce.
Kľúčové slová:
pedagogická psychológia výchovno-vzdelávací proces
trest
žiak
makroprostredie
metodika
vyučovanie
Obsah:
- 1. Súčasné vedecké chápanie pedagogiky, jej význam pre budúcu profesionálnu orientáciu učiteľa. Systém pedagogických vied, príbuzné vedy a ich vzťahy. Význam pedagogiky pri formovaní osobnosti
2.Humanizácia a demokratizácia vyučovacieho procesu, koncepcia kresťanského a tvorivo-humanistického systému. Možnosti humanizácie pre integráciu zdravotne oslabených detí a ich riadne zapojenie do výchovno-vzdelávacieho procesu
3. Modernizácia obsahu vzdelávania. Vývinové trendy alternatívnych školských systémov u nás a v zahraničí. Špecifiká rôznych moderných vyučovacích koncepcií
4. Charakteristika vyučovacích koncepcií. Procesuálna a formálna stránka tradičných a reformných vyučovacích koncepcií
5. Pedagogické smery v dejinách a ich vplyv na naše školstvo. Porovnajte pedagogickú a filozofickú teóriu J. Locka, J.J. Rouseaua, Herberta
6. Charakteristika vyučovacieho procesu, jeho podstata, gnozeologiké, psycholoické a logické základy vyučovacieho procesu
7. Obsah vzdelávania: učebné plány, osnovy, učebnice, kurikulum - obsah školskej edukácie, vzdelávacie štandardy. Druhy vyučovacích plánov a osnov, druhy učebníc a požiadavky na učebnice
8. Procesuálna stránka vyučovania, vyučovacie zásady. Vzťahy vznikajúce v priebehu vyučovania
9. Didaktická analýza učiva, cieľ vyučovania, všeobecný rozbor taxonómie cieľov. Plánovanie učebnej práce učiteľa
10. Vymedzenie a klasifikácia vyučovacích metód, význam používania rôznych metód na vyučovanie
11. Historický význam J. A. Komenského a jeho prínos pre pedagogiku
12.Vyučovacie prostriedky, ich modernizácia, používanie didaktickej techniky na vyučovaní. Použitie didaktickej techniky pri výchove a vzdelávaní detí s poruchami učenia
13. Hodnotenie vo výchovno-vzdelávacom procese: skúšanie, druhy skúšok, didaktické testy, druhy testov, možnosti využitia
14. Metódy pedagogickej diagnostiky a hodnotenia žiakov. Otázky odmien a trestov, školská úspešnosť a neúspešnosť žiakov. Možnosti odbornej spolupráce a pomoci žiakom
15. Didaktické formy, vyučovacia hodina a jej štruktúra. Prostredie vyučovania, mikro a makroprostredie.
16. Výchovno-vzdelávacia sústava a inštitúcie. Organizácia a riadenie škôl, riadenie ako proces
17. Význam kresťanských pedagógov a ich prínos pre uplatňovanie kresťanských princípov vo výchovno-vzdelávacom procese
18. Základné výchovné činitele, rodina, škola, sociálne prostredie, podmienky výchovy. Výchovné problémy vznikajúce z deformovaných podmienok. Typy nevhodného a nepodnetného prostredia a možnosti ich ovplyvnenia,
19. Význam správnej mravnej, pracovnej, citovej a rodičovskej výchovy pre formovanie osobnosti žiaka
20. Významní pedagógovia v slovenských dejinách a ich prínos pre rozvoj vzdelávania na Slovensku
21. Pedagogický výskum: cieľ, druhy, zdroje bádateľstva, informačný systém. Kvalitatívne a kvantitatívne metódy pedagogického výskumu
22. Vzťah učiteľ-žiak z hľadiska komunikatívneho, interakčného a participačného prístupu. Jeho odlišnosti od autoritatívneho prístupu.
23. Problémy vyučovania v súčasnosti. Facilitujúce podmienky a učenie sa žiakov.
24. Aktivizácia a motivácia žiakov na vyučovaní. Motivácia hodnotením, otázkami a úlohami, metodikou a organizáciou vyučovania.
25. Výchovno - vzdelávací proces v kresťanskej škole. Problémové, programované a ďalšie spôsoby vyučovania a možnosti ich využitia.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.