Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 077   projektov
0 nových

Pedagogika - štátnicové otázky

«»
Prípona
.doc
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
71 x
Veľkosť
0,5 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
4760
Posledná úprava
12.10.2017
Zobrazené
5 674 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Pedagogika je veda o výchove. Jej predmetom je výchova a výchovný proces. Výchova je cieľavedomá ľudská činnosť zameraná na utváranie osobnosti a humanizáciu človeka. Úlohou a významom pedagogiky je systematizovať a spracovávať pedagogické skúsenosti, skúmať zá-konitosti výchovno-vzdelávacích javov, skúmať, za akých podmienok a akými prostriedkami možno úspešne plniť výchovné ciele.
Systém pedagogických vied možno rozdeliť na: - základné pedagogické vedy
- aplikované pedagogické vedy
- hraničné pedagogické vedy.
Základné pedagogické vedy:
všeobecná pedagogika - má subdisciplíny:
- základy pedagogiky - rozoberá základné pedagogické javy, kategórie a pojmy
- didaktika - je to teória vyučovania, zaoberá sa podstatou a obsahovou stránkou vyučovania
- teória výchovy - je to metodika výchovnej činnosti, rozoberá konkrétne úlohy a ciele vý-chovného procesu
dejiny pedagogiky
- rozlišujeme národné a svetové, pričom národné sú základom svetových porovnávacia pedagogika
- skúma jednotlivé školské systémy v rôznych krajinách, zaoberá sa ich analýzou a porovnáva ich.
metodológia pedagogiky
- je to učenie o štruktúre a metodike poznávacej činnosti. Rieši otázky vedeckého výskumu me-tódami, technikami a prostriedkami vedecko-výskumnej práce.

Kľúčové slová:

pedagogická psychológia výchovno-vzdelávací proces

trest

žiak

makroprostredie

metodika

vyučovanie



Obsah:
  • 1. Súčasné vedecké chápanie pedagogiky, jej význam pre budúcu profesionálnu orientáciu učiteľa. Systém pedagogických vied, príbuzné vedy a ich vzťahy. Význam pedagogiky pri formovaní osobnosti
    2.Humanizácia a demokratizácia vyučovacieho procesu, koncepcia kresťanského a tvorivo-humanistického systému. Možnosti humanizácie pre integráciu zdravotne oslabených detí a ich riadne zapojenie do výchovno-vzdelávacieho procesu
    3. Modernizácia obsahu vzdelávania. Vývinové trendy alternatívnych školských systémov u nás a v zahraničí. Špecifiká rôznych moderných vyučovacích koncepcií
    4. Charakteristika vyučovacích koncepcií. Procesuálna a formálna stránka tradičných a reformných vyučovacích koncepcií
    5. Pedagogické smery v dejinách a ich vplyv na naše školstvo. Porovnajte pedagogickú a filozofickú teóriu J. Locka, J.J. Rouseaua, Herberta
    6. Charakteristika vyučovacieho procesu, jeho podstata, gnozeologiké, psycholoické a logické základy vyučovacieho procesu
    7. Obsah vzdelávania: učebné plány, osnovy, učebnice, kurikulum - obsah školskej edukácie, vzdelávacie štandardy. Druhy vyučovacích plánov a osnov, druhy učebníc a požiadavky na učebnice
    8. Procesuálna stránka vyučovania, vyučovacie zásady. Vzťahy vznikajúce v priebehu vyučovania
    9. Didaktická analýza učiva, cieľ vyučovania, všeobecný rozbor taxonómie cieľov. Plánovanie učebnej práce učiteľa
    10. Vymedzenie a klasifikácia vyučovacích metód, význam používania rôznych metód na vyučovanie
    11. Historický význam J. A. Komenského a jeho prínos pre pedagogiku
    12.Vyučovacie prostriedky, ich modernizácia, používanie didaktickej techniky na vyučovaní. Použitie didaktickej techniky pri výchove a vzdelávaní detí s poruchami učenia
    13. Hodnotenie vo výchovno-vzdelávacom procese: skúšanie, druhy skúšok, didaktické testy, druhy testov, možnosti využitia
    14. Metódy pedagogickej diagnostiky a hodnotenia žiakov. Otázky odmien a trestov, školská úspešnosť a neúspešnosť žiakov. Možnosti odbornej spolupráce a pomoci žiakom
    15. Didaktické formy, vyučovacia hodina a jej štruktúra. Prostredie vyučovania, mikro a makroprostredie.
    16. Výchovno-vzdelávacia sústava a inštitúcie. Organizácia a riadenie škôl, riadenie ako proces
    17. Význam kresťanských pedagógov a ich prínos pre uplatňovanie kresťanských princípov vo výchovno-vzdelávacom procese
    18. Základné výchovné činitele, rodina, škola, sociálne prostredie, podmienky výchovy. Výchovné problémy vznikajúce z deformovaných podmienok. Typy nevhodného a nepodnetného prostredia a možnosti ich ovplyvnenia,
    19. Význam správnej mravnej, pracovnej, citovej a rodičovskej výchovy pre formovanie osobnosti žiaka
    20. Významní pedagógovia v slovenských dejinách a ich prínos pre rozvoj vzdelávania na Slovensku
    21. Pedagogický výskum: cieľ, druhy, zdroje bádateľstva, informačný systém. Kvalitatívne a kvantitatívne metódy pedagogického výskumu
    22. Vzťah učiteľ-žiak z hľadiska komunikatívneho, interakčného a participačného prístupu. Jeho odlišnosti od autoritatívneho prístupu.
    23. Problémy vyučovania v súčasnosti. Facilitujúce podmienky a učenie sa žiakov.
    24. Aktivizácia a motivácia žiakov na vyučovaní. Motivácia hodnotením, otázkami a úlohami, metodikou a organizáciou vyučovania.
    25. Výchovno - vzdelávací proces v kresťanskej škole. Problémové, programované a ďalšie spôsoby vyučovania a možnosti ich využitia.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko