Popis:
Otázka č. 1: Pedagogika ako veda – predmet, štruktúra pedagogických disciplín
PEDAGOGIKA
- veda o výchove, ktorá patrí do skupiny vied o človeku a spoločnosti
- ako osobitá spoločenská činnosť vznikla a vyvíjala sa spolu s ľudskou spoločnosťou
- zakladateľ nem. pedagóg Herbart, v 19. stor. ju definoval ako vedu
- Paidagogos- (antické Grécko) znamená viesť, doprevádzať dieťa
- pais- dieťa, agoge- viesť doprevádzať
PREDMET PEDAGOGIKY.
Predmetom pedagogiky je zisťovať za akých podmienok a s akými prostriedkami dosahuje učiteľ výchovný cieľ v súlade so spoločenskými a individuálnymi potrebami, v súlade s telesným a duševným vývinom dieťaťa.
Predmet pedagogiky by bolo možné chápať v dvojakom zmysle:
1. javy , ktoré neskúma žiadna veda, len pedagogika/ napr. metódy a zásady vyučovania/
2. javy, ktoré sa zaoberajú výchovou a vzdelávaním a sú predmetom skúmania iných vied
/dedičnosť, biológia, psychológia/. Soc. aspekty, soc. – biol. aspekty vzdelávania, soc.
– biol. aspekty.
Kľúčové slová:
Pedagogika ako veda
Vnútorné a vonkajšie faktory rozvoja osobnosti
Podstata - znaky
funkcie výchovy
Osobnosť učiteľa
Osobnosť žiaka
Ciele výchovy
Výchovné princípy
Formy výchovy
Metódy výc...