Popis:
CIELE EDUKAČNÉHO PROCESU
Ideálom výchovy a vzdelávania by mal byť dobrý (čestný, morálny, charakterný), múdry (vzdelaný, tvorivý), aktívny (samostatný, pracovitý, iniciatívny), šťastný (vyrovnaný, zdravý) a zodpovedný (v konaní voči sebe, ľuďom, životnému prostrediu) človek. (Milénium, 2002)
Cieľ ako didaktická kategória
Vedný odbor, ktorý sa vo všeobecnosti zaoberá problematikou cieľa, sa nazýva teleológia. Každá ľudská činnosť pokiaľ má byť účelná, musí byť opatrená určitým vopred stanoveným cieľom. Musí byť orientovaná na cieľ, cielená, cieľavedomá.
Cieľ predškolskej výchovy
▪ Cieľom predškolskej výchovy je zabezpečiť harmonický rozvoj osobnosti detí v súlade s ich potrebami, záujmami, možnosťami a vekovými zvláštnosťami a individuálnymi osobitosťami tak, aby sa mohli v šiestom roku svojho života vzdelávať v základnej škole. (Podhájecká)
▪ Cieľom predškolskej edukácie je rozvoj osobnosti dieťaťa a jeho:
▫ Individuálnych kvalít po stránke sociálno- afektívnej, kognitívnej a psychomotorickej v nadväznosti na genetické dispozície, proces zrenia, inteligenčné schopnosti, psychický, somatický, sociálno- emocionálny vývin a aktivitu dieťaťa.
Kľúčové slová:
didaktika
výchova
predškolská výchova
edukácia
edukačný systém
Obsah:
- Ciele edukačného procesu
Taxonómie cieľov edukačného procesu
Cieľové rozvojové oblasti edukácie detí predškolského veku, komplexný osobnostný rozvoj dieťaťa
Zásady a metódy edukačného procesu
Didaktické metódy
Klasické didaktické metódy
Aktivizujúce didaktické metódy
Metódy výchovy
Zdroje:
- PETLÁK, E. 2004. Všeobecná didaktika.Bratislava: Iris, 2004. ISBN 80-89018-64-5.