Popis:
1. Pojem, predmet a cieľ špeciálnej pedagogiky
Špeciálna pedagogika – vedná oblasť v sústave pedagogických vied. Zaoberá sa teóriou a praxou výchovy, edukácie detí, mládeže a dospelých vyžadujúcich špeciálnu starostlivosť z dôvodu mentálneho, senzorického, somatického postihnutia alebo narušených komunikačných schopností, či psychosociálneho narušenia, alebo z dôvodu iných špecifických danosti, porúch učenia, správania. Zaraďujú sa sem aj jedinci s výnimočným nadaním a talentom, či inými špecifickými potrebami.
Predmetom je skúmanie podstaty a zákonitostí výchovy a vzdelávania postihnutých z aspektu etiológie (náuka o príčinách vzniku chorôb), symptomatológie, korekcie, metód edukácie, reedukácie (prevýchovy) a tiež profylaxie (predbežných ochranných liečebných opatrení) neadekvátneho vyrovnania sa s postihnutím a jeho dôsledkami, či inými špecifickými danosťami.
Cieľom špeciálnej pedagogiky v praxi je vychovávať, vyučovať a vzdelávať postihnutých alebo narušených jednotlivcov tak, aby sa čo najskôr a čo najdôkladnejšie vnútorne vyrovnali so svojim defektom a aby sa napriek obmedzeniam, ktoré z neho vyplývajú, čo najpozitívnejšie prispôsobili spoločnosti a boli spôsobilí žiť relatívne plnohodnotný život ako tvorcovia, konzumenti či ochrancovia hodnôt vytvorených cieľavedomou činnosťou.
Pri týchto výchovných snaženiach sa plne využívajú potenciálne možnosti jedinca, jeho motivácia, prirodzené kompenzačné schopnosti, kreativita a iné danosti. Uplatňujú sa špeciálne metódy výchovy a vyučovania, modifikovaný obsah vzdelávania pri modifikovaných organizačných formách výchovy a vyučovania za dôsledným uplatňovaním požiadavky individuálneho prístupu k vychovávanému. Pritom sa vychádza z poznania jeho danosti a dispozícií pre výchovu a vzdelávanie získaných prostredníctvom špeciálnopedagogickej diagnostiky.
Kľúčové slová:
špeciálna pedagogika
mentálne postihnutie
zrakové postihnutie
sluchové postihnutie
Obsah:
- 1. Pojem, predmet a cieľ špeciálnej pedagogiky
2. Miesto špeciálnej pedagogiky v sústave vied, hraničné odbory a pomocné vedy
3. Systém špeciálnej pedagogiky
4. Terminológia, základné princípy v špeciálnej pedagogike
5. Osobnosť postihnutého a narušeného jednotlivca
6. Socializácia v špeciálnej pedagogike/z lat. socialis=družný, spoločenský/
7. Norma, normalita v špeciálnej pedagogike
8. Vývin, vývinové anomálie
9. Edukácia v integrovaných a relatívne segregovaných podmienkach
10. Profesionálna orientácia postihnutých jednotlivcov
11. Zásady – princípy používané v špeciálnej pedagogike
12. Metódy používané v starostlivosti o postihnutých a narušených jednotlivcov
13. Výskumné metódy v špeciálnej pedagogike
14. Systém inštitúcií pre postihnutých a narušených jednotlivcov
15. Porovnávacia špeciálna pedagogika
16. Pedagogika mentálne postihnutých
17. Pedagogika zrakovo postihnutých
18. Pedagogika sluchovo postihnutých
19. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených
20. Pedagogika detí s narušenou komunikačnou schopnosťou
21. Pedagogika psychosociálne narušených
22. Pedagogika viacnásobne postihnutých
23. Pedagogika detí s poruchami učenia
24. Pedagogika nadaných a talentovaných