Popis:
Vypracované štátnicové otázky z bloku II. Manažment.
1. Podstata a významy (chápania) pojmu manažment. Manažment ako praktická činnosť a veda. Základné systémy manažmentu vo svete a príčiny ich existencie.
Manažment je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva, ktoré majú dostatočnú konkurenčnú štruktúru a nezablokovaný cenový mechanizmus.
Manažment je charakteristický svojou podnikateľskou orientáciou ale uplatňuje sa aj v nepodnikateľských organizáciách, v ktorých je nevyhnutná racionalita konania.
Pojem manažment má rôzne významy a to:
- manažment ako praktická činnosť - sústava aktivít, ktoré manažéri musia vykonávať na dosiahnutie cieľa. Ide o koordináciu aktivít iných ľudí, aby sa dosiahli také výsledky, ktoré nie sú dosiahnuteľné jednotlivcami konajúcimi samostatne,
- manažment ako teória či vedná disciplína - ide o súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia, vypracovaných na základe abstrakcie a empírie. Hlavným účelom štúdia manažmentu je učiť sa a porozumieť týmto princípom a metódam a aplikovať ich v praxi.
...
2. Systémový prístup k manažmentu. Organizácia ako jednota riadiaceho a riadeného systému. Obsah procesu manažmentu ako komplexného systému (ako symbióza čiastkových charakteristík).
Podstatou systémového prístupu je, že sa snaží teoreticky vysvetliť a odôvodniť pohyb reálnych objektov pomocou systémov, ktorých celostnosť určuje množina navzájom prepojených prvkov.
Systémový prístup je:
- protikladom mechanického pohľadu na svet, ktorý vychádza zo zjednodušených predstáv o tom, že akýkoľvek objekt môžeme pochopiť, ak ho zredukujeme na jeho základné prvky a ich vlastnosti a tie potom preskúmame
- proces, v ktorom sa postupne skúma objektívna realita v celej zložitosti a komplexnosti na ovládanie jej vývoja
- spôsob myslenia, spôsob riešenia problému a spôsob konania, pri ktorom sa javy chápu komplexne v ich vnútorných a vonkajších súvislostiach
...
Kľúčové slová:
manažment
význam
činnosť
klasifikácia
funkcie
charakteristika
Obsah:
- 1. Podstata a významy (chápania) pojmu manažment. Manažment ako praktická činnosť a veda. Základné systémy manažmentu vo svete a príčiny ich existencie.
2. Systémový prístup k manažmentu. Organizácia ako jednota riadiaceho a riadeného systému. Obsah procesu manažmentu ako komplexného systému (ako symbióza čiastkových charakteristík).
3. Úloha rozhodovania v manažmente. Druhy rozhodovacích procesov a ich dôsledky. Časový priebeh rozhodovania. Metódy rozhodovania a ich použitie. Význam informácie pre rozhodovanie v manažmente.
4. Charakteristika úlohy a obsahu plánovania ako východiskovej manažérskej funkcie. Druhy plánovania. Fázy strategického manažmentu. Druhy stratégií na úrovni organizácie.
5. Podstata a úlohy organizácie a organizačnej štruktúry. Modely organizačného členenia (departmentizácie) organizácie. Typy organizačných štruktúr podľa deľby rozhodovacej právomoci.
6. Podstata a obsah vedenia ľudí a úloha motivácie. Štýly vedenia. Úloha a druhy komunikácie v činnosti manažérov a ich klasifikácia. Teórie motivácie, ich charakteristika a členenie.
7. Systém odmeňovania zamestnancov. Podstata mzdového systému a nástroje, ktoré využíva na realizáciu cieľov mzdovej politiky. Hodnotenie práce ako základňa pre spravodlivý a objektívny systém odmeňovania.
8. Pojem riadenia ľudských zdrojov. Hlavný cieľ, základné úlohy, subjekty riadenia ľudských zdrojov.
9. Proces získavania a výberu pracovníkov, voľba zdrojov uchádzačov o zamestnanie a základné metódy získavania a výberu zamestnancov.
10. Predmet a metóda krízového manažmentu. Subjekt a objekt krízového manažmentu. Hlavné funkcie (plánovacia, organizačná, ovplyvňovacia a kontrolná), ciele a úlohy krízového manažmentu.
11. Riešenie krízových situácií a monitorovanie vonkajšieho a vnútorného prostredia podniku. Vplyv vonkajšieho a vnútorného prostredia na správanie podniku.
12. Bezpečnostný systém štátu – poslanie a úlohy. Zloženie a činnosť výkonných prvkov bezpečnostného systému štátu pri záchrane životov, majetku a životného prostredia.
13. Pojem marketing a základné prístupy k nemu. Význam tvorby marketingovej koncepcie pre organizáciu (potreby, želania, dopyt, ...).
14. Rozhodnutia produktového manažéra týkajúce sa jednotlivých produktov (vlastnosti, dizajn, etiketa), produktového radu (predlžovanie, skracovanie) a produktového mixu (šírka, dĺžka, hĺbka).
15. Jednotlivé nástroje komunikačného mixu a porovnanie výhod a nevýhod.
16. Charakterizujte služba ako špecifický prostriedok uspokojovania ľudských potrieb (vlastnosti služieb a ich vplyv na marketingovú stratégiu, marketingový mix v službách).
17. Úvod do manažmentu projektov, definícia projektu, projektovej činnosti a kategórie projektov. Kľúčové osoby projektového tímu, atribúty úspešného projektu, jednotlivé kroky v rozvoji projektu.
18. Systém a ciele projektového manažmentu, úloha manažmentu v projektovej činnosti. Plánovanie projektu, štruktúra plánovacieho projektu, vytváranie vízie projektu, ciele projektu a obmedzenia.
19. Funkcie projektového manažmentu – organizačná, ovplyvňovacia a kontrolná. Organizácia projektových prác, delegovanie úloh a zodpovednosti. Účinné vedenie ľudí a komunikácia. Štruktúra kontrolného procesu a plánovanie kontrolnej činnosti.
20. Rozhodovanie v projektovej činnosti, štruktúra rozhodovacieho procesu, podmienky a nástroje rozhodovacieho procesu. Predchádzanie a zmierňovanie rizík v projektovej činnosti.