Štátnicové otázky Ekonómia a manažment
«»
Popis:
Formy nedokonalej konkurencie
1. Monopol - predstavuje takú trhovú štruktúru, kde určitý produkt ponúka iba jedna firma, má na výber či bude vyrábať a predávať veľké množstvo produkcie za nízke ceny, alebo malé množstvo za vysoké ceny. Vstup do odvetvia je uzavretý.
2. Oligopol - trh je rozdelený len na niekoľko predávajúcich, každý z nich môže ovplyvniť cenu, pri svojom rozhodovaní berie do úvahy správanie ostatných subjektov na trhu, svojich konkurentov. Keďže sa chcú vyhnúť ničivým dôsledkom konkurencie snažia sa dohodnúť, vytvárajú kartely. Existujú bariéry vstupu do odvetvia aj výstupu z neho.
3. Monopolistická konkurencia - je charakteristická veľkým počtom relatívne malých firiem, ktoré predávajú diferencovaný produkt, každý predávajúci má okruh svojich klientov. Vstup do odvetvia a výstup z odvetvia je voľný
Externality - sú príčinou zlyhávania trhového mechanizmu, môžu byť pozitívne a negatívne.
Pozitívne externality - ak ekonomické subjekty realizujú určité výhody, ktoré sami nehradia (pestovateľ ovocia, ktorého sad sa nachádza v blízkosti úľov včelára)
Negatíva externalita - ekonomický subjekt má nadbytočné náklady a nikto mu ich neuhradí (zvýšené náklady, ktoré musí firma vynakladať v dôsledku škôd napáchaných na životnom prostredí
Kľúčové slová:
ekonómia
manažment
konkurencia
spotrebiteľ
spotrebiteľ
Obsah:
- OKRUHY OTÁZOK NA ŠTÁTNE SKÚŠKY - bakalárske štúdium - Manažment malého a stredného podnikania Ekonómia a manažment - 1. blok
1. Predmet ekonómie a jej metodológia. Tri základné otázky v ekonomike - čo vyrábať, ako vyrábať a pre koho vyrábať. Základné ekonomické zákony a ich charakter.
2. Trhový mechanizmus a jeho fungovanie (proces utvárania dopytu, ponuky a utváranie ceny). Prípady trhovej nerovnováhy a nedostatky a nedokonalosti trhu.
3. Správanie spotrebiteľov na trhu statkov a služieb a utváranie dopytu. Prístupy k rovnováhe spotrebiteľa - kardinálny a ordinalistický. Rovnováha firmy v podmienkach dokonalej a nedokonalej konkurencie.
4. Kolobeh v makroekonómii a meranie výkonnosti ekonomiky - tok produktov a tok dôchodkov. Produkčná, výdavková a dôchodková metóda merania makroekonomických výsledkov. Makroekonomické veličiny - HDP a HNP, CDP a CNP, ND, NEW, HDI.
5. Nezamestnanosť - jej meranie a formy. Dobrovoľná a nedobrovoľná nezamestnanosť. Prirodzená miera nezamestnanosti. Sociálne a ekonomické dôsledky nezamestnanosti.
6. Podstata, formy členenie inflácie z rôznych hľadísk. Meranie a vykazovanie inflácie, inflácia, deflácia a dezinflácia. Cenové indexy a meranie inflácie v Európskej únii.
7. Predmet teórie financií (dynamický a statický aspekt peňazí), členenie, funkcie, objektívna a subjektívna stránka financií. Finančný sústava. Sektorové členenie financií, postavenie a úlohy jednotlivých sektorov.
8. Peňažná zásoba, peňažné agregáty, ich štruktúra. Peňažná rovnováha a nerovnováha. Príčiny nerovnováhy a jej dôsledky pre ekonomiky.
9. Podstata finančného trhu - funkcie a postavenie v ekonomike. Vymedzenie cenných papierov a ich podoba. Nástroje peňažného a kapitálového trhu a ich obsah. Charakteristika inštitúcií finančného trhu a dohľad nad finančným trhom.
10. Banková sústava, jej organizácia a riadenie. Postavenie a úlohy Európskeho systému centrálnych bánk, Európskej centrálnej banky a národných centrálnych bánk. Právne postavenie komerčných bánk, ich funkcie a členenie. Obchody komerčných bánk.
11. Podstata poistenia. Členenie poistných systémov a ich funkcie. Poistenie v sústave sociálneho zabezpečenia, jeho úlohy a organizácia. 12. Podstata a význam (chápania) pojmu manažment. Manažment ako praktická činnosť a veda. Základné systémy manažmentu vo svete a príčiny ich existencie. Prínosy vedeckých škôl do rozvoja manažmentu.
13. Systémový prístup k manažmentu. Organizácia ako jednota riadiaceho a riadeného systému. Obsah procesu manažmentu ako komplexného systému (ako symbióza čiastkových charakteristík). Význam regulačných systémov v riadiacich procesoch.
14. Úloha rozhodovania v manažmente. Druhy rozhodovacích procesov a ich dôsledky. Časový priebeh rozhodovania. Metódy rozhodovania a ich použitie.
15. Charakteristika úlohy a obsahu plánovania ako východiskovej manažérskej funkcie. Druhy plánovania. Fázy strategického manažmentu. Druhy stratégií na úrovni organizácie. Strategické prístupy manažmentu v rozhodovacích procesoch.
16. Organizačná štruktúra podľa druhov útvarov a ich vzťahov. Tradičné a cieľovoprogramové organizačné štruktúry. Úloha tímov v riadení.
17. Podstata a obsah vedenia ľudí a úloha motivácie. Štýly vedenia ľudí. Úloha a druhy komunikácie v činnosti manažérov. Teórie motivácie.
18. Postavenie marketingu v podniku. Podstata a prvky marketingovej koncepcie (potreby, želania, dopyt, produkt, transakcia, výmena, trh).
19. Význam marketingového mixu a jeho súčastí (4P) v marketingu. Porovnanie marketingového mixu v marketingu služieb (7P) so základným marketingovým mixom (4P).
20. Analyzovanie nákupného správania na trhu spotrebných produktov. Faktory ovplyvňujúce spotrebiteľské správanie. Proces rozhodovania o nákupe.
21. Význam marketingu v strategickom plánovaní. Marketingová stratégia ako súčasť funkčných stratégií.
22. Ciele a nástroje hospodárskej politiky. Nositelia hospodárskej politiky. Inštitucionálny rámec hospodárskej politiky.
23. Príčiny realizácie hospodárskej politiky a jej úloha v spoločnosti. Ponukovo a dopytovo orientovaná hospodárska politika.
24. Teoretické typy hospodárskej politiky (keynesovský, neokeynesovský a neokonzervatívny). Liberálna a intervencionistická hospodárska politika.
25. Charakteristika (vymedzenie podstaty) a úloha fiškálnej, menovej a vonkajšej hospodárskej politiky, ich ciele a nástroje.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.