Popis:
Oblasti združovania podnikov:
zásobovanie - združovaním podnikov dochádza k spoločným nákupom a tým k zlepšeniu postavenia účastníckych podnikov na trhu oproti silným dodávateľom na vytvorenie priaznivých dodacích podmienok spoločným nákupom väčšieho množstva, čím sa dosahuje priaznivá cena (rabatová politika) pre združenie podnikov
výroba - zamerania sa na koordináciu množstva, na kvalitu, kooperáciu a postup výroby, druh výroby účastníckych podnikov. To vedie k zvýšeniu využitia výrobnej kapacity, typizácii výrobkov, diverzifikácii výroby, racionalizácii výroby, využitie poklesu nákladov pri zvýšenom objeme výrobkov a pod.
odbyt = predaj - cieľom je zlepšiť možnosti predaja a tým zvýšiť hospodárnosť. Zlepšenie odbytových možností a tým zvýšenie hospodárnosti a zlepšenie pozície na trhu. Príkladom môže byť spoločný prieskum trhu, reklama a distribúcia.
výskum a vývoj - stáva sa dôležitým základom združovania podnikov, keďže výskum a vývoj sú čoraz nákladnejšie a jednotlivý podnik ich nemôže uniesť
financovanie - jednotlivé podniky nemôžu financovať veľké projekty a tak je ich združovanie nevyhnutné. Zvyšuje totiž úverové možnosti v banke a na kapitálovom trhu.
Kritéria združovania podnikov
Výrobno-technické kritérium:
horizontálne združenie - spojenie podnikov s rovnakým alebo príbuzným druhom výroby, obchodu alebo iných služieb ( napr. spojenie viacerých oceliarskych podnikov). Cieľ - dosiahnutie vyššieho stupňa špecializácie ako aj vylúčenie doterajšej konkurencie medzi týmito podnikmi
vertikálne združenie- spojenie podnikov rôznymi odbormi, ktoré navzájom na seba nadväzujú. Cieľ - zabezpečenie pravidelného prísunu surovín a tým zníženie rizika z dôvodov nezávislosti od cudzích dodávateľov
diagonálne združenie- spojenie rozdielnych, vzájomne nesúvisiacich odvetví, na rôznych trhoch, ktoré medzi sebou nesúvisia. Cieľ - kapitálové rozloženie rizika.
Kľúčové slová:
podniková ekonomika
Obsah:
- 1. Podstata, tvorba a členenie cieľov podniku. Spoločenská zodpovednosť podnikateľských subjektov. Životný cyklus podniku a jeho fázy (založenie a vznik podniku, kríza - príčiny vzniku a riešenie, zrušenie podniku a zánik podniku).
2. Podnik - okolie podniku a jeho členenie. Vertikálne a horizontálne vzťahy podniku s okolím a ich dôsledky pre podnik. Typológia podnikov a členenie podľa zvolených kritérií.
3. Združovanie podnikov - podstata, význam, oblasti a hľadiská združovania podnikov. Formy združení podnikov na báze kooperácie (konzorcium, kartel, odborné zväzy) a na báze koncentrácie (koncerny - holdingy a ich typy).
4. Dlhodobý majetok podnikov, členenie a spôsoby jeho oceňovania. Druhy opotrebovania, možnosti odpisovania a využívanie odpisov. Obežný majetok - charakteristika, zložky, kolobeh a obrat.
5. Náklady podniku. Podstata a význam členenia nákladov podľa druhového (ekonomického) a kalkulačného hľadiska, podľa závislosti nákladov od objemu výkonov. Kalkulačný vzorec a jeho využitie. Funkcie ceny a vzťah medzi nákladmi, cenami a hospodárskym výsledkom.
6. Podnikateľské prostredie v SR. Podpora malých a stredných podnikov a jej základné formy. Špecifiká pôsobenia a rozvoja MSP.
7. Pojmy podnik a podnikateľ, základné formy a vymedzenie podľa Obchodného zákonníka v SR. Podnikanie formou živnosti, jeho prednosti a obmedzenia. Typy podnikov vhodné pre malé a stredné podnikanie a kritéria pre ich voľbu.
8. Podnikateľské zámery a podnikateľské plány. Tvorba, zameranie a obsah a funkcia podnikateľských zámerov pre úspešnosť podniku a jeho rozpracovanie do podnikateľského plánu ako nástroja manažmentu MSP.
9. Motívy a ciele podnikania. Vytváranie vízií a odhaľovanie príležitostí pre podnikanie. Sebaanalýza podnikateľa. Podnikateľské tímy a podnikateľské partnerstvá. Manažment podniku a základné krízy manažmentu v MSP.
10. Súčasné trendy v podnikaní a manažmente podnikov. Startupové podnikanie, partnerské podnikanie, elektronické podnikanie. Zdokonaľovanie podnikateľských procesov, projektové riadenie a manažment zmien.
11. Charakteristika, obsah, ciele podnikových financií a úloha tokových veličín. Vysvetlite podstatu rozdielov medzi výnosmi a nákladmi na jednej strane a príjmami a výdajmi na strane druhej.
12. Obsah finančnej a kapitálovej štruktúry podniku a faktory, ktoré ich ovplyvňujú. Získavanie vlastného kapitálu z interných a externých zdrojov.
13. Typy a charakteristika podnikov podľa nášho právneho systému. Hlavné ciele finančnej politiky akciových spoločností a spoločností s ručeným obmedzeným, čiastkové ciele.
14. Ekonomické parametre využívané pri hodnotení efektívnosti (návratnosti) investičných projektov a vymedzenie ich obsahu.
15. Medzinárodné financie, obsah a úlohy. Menové kurzy, tvorba a vykazovanie. Významné medzinárodné finančné inštitúcie a ich funkcie.
16. Definícia pojmu podnikateľská analýza. Klasifikácia podnikateľských analýz z časového, priestorového a vecného hľadiska. Funkcie a zásady podnikateľskej analýzy. Postup pri vykonávaní podnikateľskej analýzy.
17. Definovanie ekonomického ukazovateľa. Charakteristiky a merné jednotky ukazovateľov. Klasifikácie ukazovateľov vo finančnej analýze. Sústavy ukazovateľov a ich základné princípy.
18. Definícia finančnej analýzy. Všeobecný postup finančnej analýzy. Používatelia výsledkov finančnej analýzy. Zdroje informácii pre finančnú analýzu.
19. Pomerové finančné ukazovatele. Ukazovatele likvidity. Ukazovatele aktivity. Ukazovatele zadlženosti. Ukazovatele rentability.
20. Analýza účtovných výkazov. Trojbilančný systém podnikových výkazov. Metodické postupy pri analýze súvahy. Zlaté bilančné pravidlo. Metódy vykazovania cash flow. Rozdiely a analógie medzi cash flow a výsledkom hospodárenia.