Popis:
1.Človek ako objekt vedy. Pedagogika v systéme vied o človeku. Predmet pedagogiky a metódy skúmania edukačnej reality. Historicko - filozofické východiská edukácie. Najvýznamnejší predstavitelia ideí predškolskej a elementárnej výchovy
Človek ako objekt vedy
Človek je objektom vied filozofických, prírodných, spoločenských a iných. Objekt je vo vede chápaný ako predmet záujmu, činnosti a myslenia danej vednej disciplíny. Pedagogika sa považuje za samostatnú spoločenskú antropologickú (patri do sústavy vied o človeku) vedu, ktorá ma svoju:
- teóriu - súbor poznatkov vymedzujúci predmet vedy
- metodológiu a výskum - orientovaný na poznávanie a popisovanie predmetu vedy
Pojem pedagogika pochádza z gréckeho slova paidagogos (pais- dieťa, chlapec, agein - viesť) označovaný otrok, ktorý sa staral o dieťa svojho pána. Neskôr bol používaný pojem paidagogus, ktorý označoval vzdelaného otroka, učiteľa, vychovávateľa pôsobiacich v rôznych výchovno-vzdelávacích ustanovizniach. Pedagogika sa ako samostatná veda konštituovala v 19. storočí zásluhou Johanna Friedricha Herbarta (1776 - 1841), nem. filozofa, psych. a pedagóga, ktorý ju vyčlenil z rámca filozofie. Koncom spomínaného 19. storočia sa tak stala súčasťou sústavy vied. Od začiatku 20. storočia sa v nej stretávajú dva hlavné prúdy:
- exploratívna teória - založená na kvantitatívne - prírodovedných základoch. (zisťuje, popisuje)
- explanačná - zameraná na objasňovanie edukačných javov, používa kvalitatívny prístup. (skúmajúca)
Kľúčové slová:
predškolská a elementárna pedagogika štátnice
Obsah:
- 1. Človek ako objekt vedy. pedagogika v systéme vied o človeku. predmet pedagogiky a metódy skúmania edukačnej reality. historicko - filozofické východiská edukácie. najvýznamnejší predstavitelia ideí predškolskej a elementárnej výchovy
2. Postavenie predškolskej pedagogiky v systéme pedagogických vied, jej história, súčasný stav a perspektívy
3. Základná pedagogická terminológia a problémy s jej vymedzením. výchova, vzdelanie, vzdelávanie, učenie a vyučovanie.
4. Výchova ako spoločensko - historický jav. podstatné znaky a funkcie výchovy. výchova v kontexte spoločnosti. cieľová a obsahová rovina výchovy. ciele a obsah výchovy dieťaťa predškolského veku. filozofické a pedagogické koncepcie a ich vplyv na formovanie cieľov a obsahu výchovy. súčasné tendencie kurikulárnej transformácie v oblasti predpri- márneho vzdelávania
5. Faktory rozvoja a formovania osobnosti dieťaťa predškolského veku. vývoj a rozvíjanie osobnosti dieťaťa. interakcia s prostredím. interakcia dieťaťa s druhými osobami - sociálna komunikácia a sociálne učenie. aktívne pôsobenie osobnosti a výchova.
6. Výchova a socializácia. pedagogika a sociológia, jej predmet a vedný systém. sociálne skupiny, ich formovanie, typy. vplyv rovesníckych skupín a formovanie osobnosti. metódy poznávania sociálnych vzťahov v skupine.
7. Edukačné prostredie a jeho vzťah k ďalším zložkám prostredia. interakčný model edukačného prostredia. zdravá mš, filozofické východiská výchovy k zdravému životnému štýlu. ciele a zásady výchovy k zdravému životnému štýlu.
8. Východiská súčasnej reformy v predprimárnom vzdelávaní a legislatívaposlanie a funkcie materských škôl
9. Postavenie pedagogiky voľného času a mimoškolskej výchovy v systéme pedagogických vied. charakteristika mimoškolskej výchovy a voľného času. ciele, úlohy, princípy, obsah a metódy mimoškolskej výchovy.
10. Integrácia detí so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami do škôl bežného typu. charakteristika základných pojmov špeciálnej pedagogiky. pedagogická integrácia a inklúzia, špeciálne edukačné potreby, reedukácia, komplexná rehabilitačná starostlivosť. formy integrácie detí so špeciálnymi edukačnými potrebami do materských škôl a elementárnych škôl bežného typu a ich charakteristika.
11. Špeciálnopedagogické poradenstvo a jeho vzťah ku školskej edukácii. charakteristika zariadení výchovnej prevencie, poradenské zariadenia špeciálnopedagogického poradenstva a ich vzťah ku školskej edukácii.
12. Rodina ako edukačný partner školy. spolupráca rodiny a školy, jej východiská a determinanty z aspektu rodičovského a učiteľského. práva a povinnosti rodičov.
13. Humanizácia výchovy a vzdelávania. teoreticko-koncepčné východiská humanistickej pedagogiky a možnosti ich využitia v praxi. model osobnostne orientovanej výchovy. sloboda, moc, autorita a disciplína vo výchove. riešenie konfliktných situácií v procese edukácie. diagnostika konfliktov a spôsoby ich riešenia.
14. Proces výchovy a vzdelávania. metódy a zásady vychovávania ako prostriedky realizácie a efektivizácie procesu vychovávania
15. Konkretizácia obsahu vychovávania v mravnej a prosociálnej výchove, estetickej a enviromentálnej. ich procesuálna stránka.
16. Procesuálna stránka výučby v predškolských zariadeniach. štruktúra procesu výučby, metódy, formy a princípy výučby. stimulácia základných predpokladov učebnej činnosti detí predškolského veku. vzťah predškolskej edukácie k začiatočnému vzdelávaniu. príprava dieťaťa na rolu žiaka, štruktúra školskej pripravenosti, kľúčové kompetencie dieťaťa pred vstupom do 1.ročníka zš. proces adaptácie dieťaťa na školu. príčiny maladaptácie dieťaťa na školu. školská pripravenosť vstupu dieťaťa do školy pripravenosť dieťaťa na vstup do školy
17. Učiteľ ako antropogénny činiteľ výchovy. profesijné kompetencie učiteľa v predškolských zariadeniach. pedagogická spôsobilosť, rola a kompetencie vychovávateľa. kooperatívna kompetencia učiteľa, špeciálneho pedagóga a rodiny.
18. Pedagogická a sociálna komunikácia v práci učiteľa a vychovávateľ. zložky pedagogickej komunikácie, jej roviny. verbálna a neverbálna komunikácia, jej druhy a ich charakteristika.
19. Dieťa ako antropogénny činiteľ výchovy. dieťa a detstvo v sociálno - historickom kontexte. možné riziká ohrozenia súčasného dieťaťa. právna ochrana detí a jej aplikácia v pedagogickej praxi
20. Multikultúrna výchova v predškolskom vzdelávaní detí. základné pojmy multikultúrnej výchovy - multikulturalizmus, kultúrna identita, kultúra a kultúrne rozdiely, národnosť, stereotypy a predsudky. rozvíjanie multikultúrneho prostredia v mš.