Popis:
1.Pedagogika ako veda, jej predmet, úlohy, základné pedagogické kategórie( výchova, vyučovanie, vzdelanie, vzdelávanie, edukácia, vedomosti, zručnosti, návyky, postoje a hodnoty) Štruktúra pedagogických disciplín
Pedagogika je spoločenskovedná disciplína zaoberajúca sa pedagogickými javmi, ktoré prebiehajú vo výchovnom a vzdelávacom procese. Pojednáva o podstate, zákonitostiach a úlohách výchovy a vzdelávania. Pojem pochádza z gréckeho slova paidagógos- (pais-dieťa, agogé- vedenie) paidagogos bol človek ktorý v otrokárskych rodinách bol poverený starostlivosťou o detí.
PREDMET PEDAGOGIKY. Predmetom pedagogiky je zisťovať za akých podmienok a s akými prostriedkami dosahuje učiteľ výchovný cieľ v súlade so spoločenskými a individuálnymi potrebami, v súlade s telesným a duševným vývinom dieťaťa.
Výchova je celoživotná sociálna interakcia, zameraná na dosiahnutie vyšších kvalít a individuálny rozvoj všetkých stránok jedinca v súlade s požiadavkami spoločnosti a miestom jedinca v nej.
Vyučovanie -je proces vzájomnej interakcie učiteľa a žiakov, ktorého cieľom je osvojenie si stanoveného učiva a dosiahnutie stanovených výchovno-vzdelávacích cieľov.
Vzdelávanie je dlhodobá vyučovacia činnosť učiteľov zameraná na prípravu učiacich sa na ich pracovný a mimopracovný život. Proces kde učiaci získavajú vedomosti, zručnosti, návyky. Výsledkom tohto procesu je vzdelanie.
Edukácia je vzdelávanie ako sústava aktivít zacielených na celoživotné rozvíjanie znalosti, schopnosti, a iných kvalít potrebných pre spôsobilosť v budúcich rolách jednotlivca
Kľúčové slová:
pedagogika
didaktika
edukácia
výchova
psychológia
Obsah:
- štátnicové otázky
1. Pedagogika ako veda
2.vnútorné a vonkajšie faktory osobnosti
3. výchova
4.rozumová, mravna, estetická
5.etapy procesu výchovy
6.osobnosť učiteľa
7.osobitosti vzdelávania dospelých
8.didaktika
Zdroje:
- Pelikán, Petlák, Tamášová, Porubčanová, kratochvílová, Oberuč, Hlásna, Prucha, Turek, Gavora, Mojžíšek, Pash, Petty, Reble, Matulčíková,Lechta, Novotná,
- Zákon 245/2008 školský zákon