Štátnicové otázky z Riadenia kvality
Popis:
1. Vývoj riadenia kvality, význam a definícia pojmu kvalita
Podla ISO 9000:2000 je definovana ako suhrn vlastnosti a charakteristik vyrobku alebo sluzby uspokojovat predpokladane potreby
Z pohladu spotrebitela je def ako miera schopnosti vyrobku plnit funkciu na kt bol urceny
Z pohladu vyrobcu je kvalita spojena s technickou urovnou ako vyrobok plni predpisane technicke podmienky.
Vyvoj riadenia kvality:
kvalita - nastroje vyrobene clovekom sa datuju od 1,7 mil rokov kt boli objavene v Tanzanii. Jednalo sa o jednoduche rezne nastroje vyrobene z kamena
naklady - Pred 10 000 rokmi clovek zacal obrabat podu a produkovat suroviny.
produktivita - obdobie priemyselnej revolucie a nastup masovej vyroby
2. Historický vývoj riadenia kvality
1900 – 1920 Jednoduché riadenie kvality
- obdobie remeselnej výroby: remeselník si objednávky sám získaval, sám realizoval produkciu, sám predával a sám vybavoval reklamácie
Výhoda: - úzky kontakt so zákazníkom.
1920 – 1930 Zavádzanie technickej normalizácie
je spojené so vznikom a rozvojom manufaktúrnej výroby, ktorej cieľom bolo zvýšenie produktivity práce
Vznik funkcie kontrolóra, ktorý kontroluje produkciu a je zodpovedný za kvalitu
Výhoda – rast produktivity práce.
1930 – 1940 Technická kontrola v riadení kvality
Walter Shewart v roku 1924 predstavil teóriu regulačných diagramov,
vznikajú prvé oddelenia riadenia kvality. Celé oddelenie bolo zodpovedné za kontrolu riadenia kvality
1940 – 1950 Štatistické riadenie kvality
- spojené s menami Deming a Juran Deming sa preslávil kruhom PDCA a Juran tzv. „Juranovou trilógiou kvality“. Obaja tvrdili, že kvalita nevzniká vo výrobnom procese, ale u tzv. top manažmentu
1980 – 2000 Komplexné riadenie kvality
TQM top manažment prijíma politiku kvality a zavádzajú sa ISO normy do podnikov
dôraz sa kladie na vyváženosť prístupov ku kvalite vo všetkých etapách výrobného procesukvalita je orientovaná na zákazníka s cieľom uspokojiť jeho súčasné a budúce potreby
Princípy platné v hromadnej výrobe neboli už postačujúce.
2000 – súčasnosť Globálne riadenie kvality
Koncepty integrácie riadenia kvality s inými manažérskymi systémami
Globalizácia výroby - riadenie kvality v celom dodávateľskom reťazci
Predstavitelia:
Deming
Zaoberal sa problematikou TQM, znamy je demingov cyklus a 14 principov zavadzania TQM
Juran
Podla neho prvoradu zodpovednost za kvalitu nesie vrcholovy manazment.
Feigenbaum
je povazovany za zakladatela TQM,
Crosby
Jeho myslienka je ze kvalita je investiciou a nie nakladom
...
Kľúčové slová:
riadenie kvality
znaky kvality
sledovanie nákladov na kvalitu
index spôsobilosti výrobného procesu
regulačne diagramy
Obsah:
- 1. Vývoj riadenia kvality, význam a definícia pojmu kvalita
2. Historický vývoj riadenia kvality
3. Charakteristika hlavných zložiek nákladov na kvalitu
4. Vzťahy medzi kvalitou, nákladmi a produktivitou
5. Znaky kvality, náhradné znaky kvality
6. Spôsoby sledovania nákladov na kvalitu
7. Štatistické miery a ich rozdelenie
8. Miery variability a ich používanie
9. Miery polohy a ich používanie
10. Aplikácie radov rozdelenia početností v riadení kvality
11. Zákon rozdelenia pravdepodobnosti DNP a jej základné charakteristiky
12. Zákon rozdelenia pravdepodobnosti SNP a jej základné charakteristiky
13. Popisná štatistika, spoľahlivosť výberového priemeru a podielu
14. Chyby merania
15. Spôsob testovania hrubých chýb
16. Teória neistôt výsledku merania
17. Index spôsobilosti výrobného procesu Cp a miera presnosti nastavenia procesu K
18. Index spôsobilosti výrobného procesu Cpk
19. Ukazovatele nepodarkovosti výrobných procesov PPM a DPMO
20. Rámcový postup a využitie regulačných diagramov
21. Regulačne diagramy meraním
22. Regulačné diagramy porovnávaním
23. Opis testov posúdenia regulačných diagramov
24. Regulačné diagramy pre medián
25. Regulačné diagramy pre individuálne hodnoty
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.