Popis:
1. Príčiny a dôsledky ekonomických javov, základné ekonomické kategórie.
Príčiny ekonomických javov vznikali v podstate paralelne od vzniku človeka a počas jeho vývoja. Ak človek mal pocit hladu, pokúšal sa ho prekonať tým, že hľadal potravu na uspokojenie tejto potreby, a tým už začala jeho ekonomická aktivita.
Dnes už každý človek je ekonomicky činný, pretože kupovanie, predávanie a práca sú piliermi všetkých ekonomík (hospodárstiev). Hospodárstvo je výtvorom človeka, slúži jemu a preto sa musí riadiť jeho potrebami.
Objektom podnikovej ekonomiky je podnik – hospodárska jednotka, ktorá vytvára a predáva svoje produkty, čiže ide o produkčné hospodárstvo.
Výsledkom transformačných procesov v podniku sú výkony (produkty) t. z. výrobky (hmotné výstupy) a služby (nehmotné výstupy),
Výrobky sú hmotným majetkom, ktoré sa po výrobe v priebehu rozdielne dlhej doby používajú alebo spotrebujú.. Výrobky majú tu vlastnosť, že ich môžeme určitú dobu skladovať.
2. Trhová ekonomika, charakteristika trhov.
Trhová ekonomika je založená na systéme slobodného podnikania a voľnej súťaže. Funguje prostredníctvom trhového mechanizmu, t.j. procesu, v ktorom vstupuje do vzájomného vzťahu ponuka a dopyt a výsledkom je trhová cena.
Trhový mechanizmus tvoria 3 procesy:
1. proces tvorby dopytu – pričom dopyt je množstvo tovaru, aké sú spotrebitelia ochotní a schopní za určitú cenu na trhu kúpiť.
2. proces tvorby ponuky – pričom ponuka je súhrn všetkých faktorov a služieb, s ktorými (výrobcovia) prichádzajú na trh, aby ich za určitú cenu predali.
Rozlišujeme:
a/ individuálnu ponuku – ponuka tovarov a služieb jedného výrobcu,
b/ čiastkovú ponuku – ponuka jedného druhu tovaru alebo služby od viacerých firiem,
c/ agregátnu (súhrnnú) ponuku – súhrn všetkých tovarov a služieb, ktoré predávajú všetci výrobcovia dovedna.
3. proces tvorby cien – prostredníctvom trhového mechanizmu ako celku sa stáva regulátorom obehu tovarov na trhu a regulátorom výroby.
...
Kľúčové slová:
služby
ekonomika
podnik
trhová ekonomika
manažment podniku
finančné zdroje podniku
nástroje odbytovej politiky podniku
odmeňovanie zamestnancov
Obsah:
- 1. Príčiny a dôsledky ekonomických javov, základné ekonomické kategórie.
2. Trhová ekonomika, charakteristika trhov.
3. Znaky, funkcie, ciele a životný cyklus podniku.
4. Základné predpoklady a východiská pre vstup do podnikania.
5. Význam a druhy podnikového plánovania, štruktúra a ciele podnikateľského plánu.
6. Organizačno-právne formy podnikania.
7. Manažment podniku a jeho funkcie.
8. Obstarávanie produkčných zdrojov podniku.
9. Produkčné procesy v podniku.
10. Finančné zdroje podniku.
11. Kapitál podniku a majetková štruktúra podniku.
12. Nástroje odbytovej politiky podniku, marketing a jeho úloha.
13. Náklady, výnosy a výsledok hospodárenia.
14. Daňová sústava SR, daňové povinnosti podniku.
15. Povinnosti zamestnávateľa voči inštitúciám sociálneho a zdravotného zabezpečenia.
16. Podstata, základy a zásady účtovnej evidencie podniku.
17. Systémy manažérstva v podniku (podľa ISO rady 9000, 14000 a OHSAS 18000)
18. Prírodné zdroje a ekonomika podniku.
19. Personálna agenda a pracovno-právne normy.
20. Plánovanie ľudských zdrojov, získavanie, nábor a výber zamestnancov.
21. Formy vzniku a ukončenia pracovno-právnych vzťahov, zákonné povinnosti.
22. Adaptačný proces zamestnanca, vzdelávanie zamestnancov.
23. Formy odmeňovania zamestnancov.
24. Pracovné úrazy, choroby z povolania a ich ekonomické dôsledky