Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 093   projektov
0 nových

Tézy na štátne záverečné skúšky - vypracované štátnicové otázky z pedagogiky 2023/2024

«»
Prípona
.pdf
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
0 x
Veľkosť
6,3 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
48597
Posledná úprava
26.11.2024
Zobrazené
4 x
Autor:
lannie.2705
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Pedagogika - pojem a predmet. Sústava pedagogických vied. Vzťah pedagogiky k iným vedám.

PEDAGOGIKA => veda o výchove a vzdelávaní, skúma, popisuje procesy výchovy a vzdelávania človeka - výchovno-vzdelávací proces, vysvetľuje zákonitosti výchovy, aby získanými poznatkami spätne pomáhala skvalitniť a zefektívniť proces výchovy a vzdelávania v praktickom živote - v rodine, v škole, vo výchovných zariadeniach a všade, kde má výchova svoje miesto a opodstatnenie, kde sa uplatňuje pri formovaní osobnosti
- súčasť filozofie, vyčlenila sa od nej v 19. storočí (mladá veda) → vyčlenila sa z filozofie podobne ako psychológia, sociológia a ďalšie vedy
- pedagogika ako veda sa zaoberá najzložitejšími otázkami nášho bytia = najmä výchovou človeka
- začiatky systematického rozvoja našej pedagogickej vedy sú spojené s dielom českého učenca = Ján Amos Komenský (1592 - 1670)
• jedna z najvýraznejších osobností svetovej pedagogiky 17. storočia
• pričinil sa o konštituovanie pedagogiky ako samostatnej vedy
• Komenský prikladal veľký význam výchove a vzdelávaniu, chápal ich ako „prostriedok k všeobecnej náprave ľudských vecí.“ (Všeobecná porada o náprave ľudských vecí)
• Didactica magna (Veľká didaktika) = predložil tu systém vznikajúcej pedagogiky
• Komenský chápal didaktiku ako ,,všeobecné umenie učiť všetkých všetko.“ (aby vzdelávanie bolo prístupné všetkým ľuďom bez ohľadu na pôvod, vyznanie)
• oveľa širšie chápanie ako pedagogiky v súčasnosti
• OMNES OMNIA OMNIO = všetkým všetko všestranne
Johann Friedrich Herbart (1776 - 1841) - nemecký filozof, psychológ a pedagóg
= vymedzil osobitný predmet aj štruktúru pedagogiky
- Všeobecná pedagogika odvodená z cieľov výchovy
- Náčrt prednášok z pedagogiky
- z hľadiska obsahu pedagogiku delil: teoretickú a praktickú
• teoretická časť obsahuje úvahy o vzdelanosti, o prostriedkoch výchovy a o organizácii školy
• praktická pedagogika udáva praktický cieľ výchovy a zároveň i druh skúseností, ktoré je potrebné získať
- univerzálna schéma vyučovacích postupov (určil 4 stupne):
• Jasnosť (zrozumiteľnosť) = dôkladné zoznámenie sa s novým učivom formou výkladu učiteľa
• Asociácia = rozhovor, spojenie predstáv starších s novými
• Systém = uvedenie nového učiva do systému, závery, zovšeobecnenia, pravidlá - získavať nové rozsiahlejšie vedomosti
• Metóda = praktické precvičovanie a využívanie vedomostí v praxi, cvičenia, riešenia úloh
- J. Čečetka (1907-1983) - slovenský pedagóg = položil základy modernej slovenskej pedagogiky - pedagogiku chápal ako náuku o výchove - výchovovedu
Vymedzenie pojmu:
- pedagogika = veda o výchove a vzdelávaní - začlenená do sústavy spoločenských, sociálnych, humanitných vied, vied o človeku

Kľúčové slová:

pedagogika

výchova

vzdelávanie

výchovno-vzdelávací proces

filozofia

psychológia

sociológia

Ján Amos Komenský

didaktika

Herbart

pedagogické disciplíny

andragogika

geragogika

predmet pedago



Obsah:
  • 1. Pedagogika - pojem a predmet. Sústava pedagogických vied. Vzťah pedagogiky k iným vedám.
    2. Školský systém v Slovenskej republike. Aktuálna legislatíva týkajúca sa školského systému v SR.
    3. Sociálne aspekty vývinu jednotlivca a socializácia osobnosti človeka. Sociálna determinácia výchovy a vzdelávania. Vplyv sociológie na pedagogické myslenie. Sociálne aspekty rodiny a školy. Priebeh socializácie a socializačné činitele.
    4. Rizikové a problémové správanie žiakov. Poruchy socializácie, rizikové a problémové správanie, sociálnopatologické javy - terminológia, súčasný stav a trendy. Prevencia rizikového a problémového správania detí a mládeže. Druhy a formy prevencie, efektívnosť preventívnych aktivít. Realizátori prevencie v škole. Špecifiká školskej prevencie.
    5. Pedagogické myslenie v minulosti. Idea štátnej školy a výchovy, ideál telesnej a duševnej dokonalosti. Sokrates, Platón, Aristoteles, M.F. Quintilianus. Vývin názorov na ciele, obsah a prostriedky výchovy a vyučovania v dielach vybraných pedagógov. Ich analýza z hľadiska súčasnosti (J. H. Pestalozzi, J. F. Herbart a i.).
    6. Pedagogický systém J. A. Komenského. Aktuálnosť Komenského názorov pre súčasnú teóriu a prax školy.
    7. Prirodzená výchova v dejinách pedagogiky. J. Rousseau, Don Bosco, M. Montessoriová, alternatívne školstvo.
    8. Vyučovací proces, koncepcie vyučovacieho procesu. Ich charakteristika a aplikácia v edukácii.
    9. Ciele vyučovacieho procesu. Ich vymedzenie, tvorba, taxonómia cieľov, aplikácia vo vyučovaní.
    10. Didaktické zásady, metódy, formy a prostriedky. Ich charakteristika a možnosti využitia vo vyučovaní.
    11. Kurikulum, učivo, štandardy, pedagogická dokumentácia. Ich charakteristika a aplikácia v edukačnej praxi.
    12. Hodnotenie a klasifikácia. Ich charakteristika a aplikácia.
    13. Kvalita vyučovacieho procesu. Možnosti budovania pozitívnej klímy v triede, autorita učiteľa.
    14. Všeobecná a vývinová psychológia - pomáhajúce disciplíny v profesii pedagóga. Predmet všeobecnej a vývinovej psychológie, základné pojmy, teórie, metódy.
    15. Kognitívne procesy. Pociťovanie, vnímanie, predstavy, myslenie, pamäť. Možnosti učiteľa pri ovplyvňovaní kognitívnych procesov.
    16. Emócie, vôľa a motivácia ako determinant správania. Možnosti učiteľa pri rozvíjaní emócií, vôle a motivácie.
    17. Periodizácia vývinových období. Teórie vývinu dieťaťa (Freudova, Eriksonova, Piagetova, Maslowova).
    18. Všeobecná charakteristika obdobia mladšieho školského veku a dospievania. Telesný a pohybový vývin, psychický vývin, vývin sociálnych vzťahov, vývin morálky. Školská zrelosť.
    19. Špeciálna pedagogika ako vedný odbor. Miesto v sústave vied. Hraničné a pomocné vedy. Metódy špeciálnej pedagogiky (rehabilitácia, resocializácia, edukácia, reedukácia, kompenzácia, korekcia). Viliam Gaňo.
    20. Systém špeciálnej pedagogiky (klasifikácia podľa postihnutia, narušenia ohrozenia). Systém inštitucionálneho vzdelávania (špeciálna škola, škola bežného typu). Individuálny výchovno-vzdelávací plán. Špeciálny pedagóg a Asistent učiteľa ako profesia.
    21. Vzdelávanie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v podmienkach segregovaného, integrovaného a inkluzívneho vzdelávania. Výhody a nevýhody segregovaného a integrovaného vzdelávania. Komparácia pojmov segregácia, integrácia a inklúzia na príkladoch z praxe.
    22. Hra a kresba ako ukazovatele psychického vývinu detí. Vývinové štádiá detskej kresby, vývinové štádiá hry, charakteristické rysy, druhy hier.
    23. Sociálna a pedagogická komunikácia. Pojem, cieľ, obsah, ciele, funkcie a roviny. Účastníci pedagogickej komunikácie. Druhy komunikácie.
    24. Verbálna komunikácia v práci učiteľa a neverbálne oznamovanie v školskom prostredí. Monológ a dialóg v pedagogickom procese. Reakcia učiteľa na odpoveď žiaka. Stručná charakteristika neverbálnych prostriedkov a ich uplatnenie v škole.
    25. Chyby učiteľa pri komunikácii. Prejavy úcty, neúcty a ponižovania v škole z hľadiska verbálneho a neverbálneho pôsobenia.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko