Učiteľská pedagogika
Popis:
Na Slovensku vznikli 2 univerzity
- 1635 Trnavská Univerzita mala 2 fakulty: filozofickú a teologickú. V roku 1667 pribudla právnická a 1770 lekárska fakulta
- 1657
- Košická Univerzita mala 3 fakulty: filozofickú, teologickú a právnickú.
J. A. Komenský:
1, teória výchovy
2, didaktika
3, metodika vyučovania - hl. jazykov
4, učebnice
- školy majú byť dielňou svetla
- Jeho dielo štud. do detaily Ján Kvačala - informácií o jeho detstve je málo
- 10 oblastí
1. obdobie detstvo a šk. roky (*1592 - 1611)
2. obdobie akadémie ( 1611 - 1614)
3. obdobie činnosť a pôsobenie Přerove a Fulneku (1614-20)
4. obdobie život v ilegalite (1621-1628)
5. obdobie prvý pobyt v Lešne (1628 -1641)
6. obdobie cesta do Anglicka a práca pre Švédsko (1641 - 1648)
7. obdobie druhý pobyt v Lešne (PL) (1648-1650)
8. obdobie činnosť v Uhorsku, v Blatnom potoku (1650 - 54)
9. obdobie tretí pobyt v Lešne (1654 - 1656)
10 obdobie činnosť a pôsobenie v Holandsku (1656 - +1670)
Kľúčové slová:
pedagogika
psychológia
paralingvistika
didaktická analýza
vyučovací proces
didaktický výskum
výchova jedinca
vzdelávanie
Obsah:
- 1.
a) Historický význam J. A. Komenského a jeho prínos pre pedagogiku.
b) Didaktika ako veda, jej predmet a vzťah k iným vedám.
2.
a) Význam kresťanských pedagógov ich prínos pre uplatňovanie kresťanských princípov vo výchovno-vzdelávacom procese.
b) Metódy didaktického výskumu.
3.
a) Významní pedagógovia v slovenských dejinách a ich prínos pre rozvoj vzdelávania na Slovensku.
b) Charakteristika vyučovacích koncepcií. Procesuálna a formálna stránka tradičných a reformných vyučovacích koncepcií.
4.
a) Činitele ovplyvňujúce vývoj človeka. Ich charakteristika, podiel a význam. Formácia - výchova, vzdelanie, vyučovanie.
b) Prostredie vyučovania, mikro a makroprostredie.
5.
a) Etapy vo vývoji a výchove jedinca. Prvé a druhé obdobie vzdoru. Činitele biologické, psychologické, sociálne a náboženské.
b) Možnosti využitia diferencovaného a skupinového vyučovania.
6.
a) Význam správne mravnej, pracovnej, citovej a rodičovskej výchovy pre formovanie osobnosti žiaka.
b) Charakteristika vyučovacieho procesu, jeho podstata, gnozeologické, psychologické a logické základy vyučovacieho procesu, fázy vyučovacieho procesu.
7.
a) Základné výchovné činitele, rodina, škola, sociálne prostredie, podmienky výchovy.
a) Vzťahy vznikajúce v priebehu vyučovania.
8.
a) Výchovné problémy vznikajúce z deformovaných podmienok. Typy nevhodného a nepodnetného prostredia a možnosti ich ovplyvnenia, či nápravy.
b) Didaktická analýza učiva, cieľ vyučovania, všeobecný rozbor taxonómie cieľov.
9.
a) Základné otázky pedagogickej diagnostiky, proces diagnostikovania, metódy pedagogickej diagnostiky a hodnotenia žiakov.
b) Plánovanie učebnej práce učiteľa, príprava učiteľa na vyučovanie, tvorivosť v jeho práci.
10.
a) Diagnostické testy, štandardizované, neštandardizované, typy testových úloh (validita, reliabilita, nedotatky).
b) Obsah vzdelávania, učebné plány, osnovy, učebnice, kurikulum - obsah školskej edukácie, vzdelávacie štandardy.
11.
a) Súčasné vedecké chápanie pedagogiky, jej význam pre budúcu profesionálnu orientáciu učiteľa.
b) Druhy školských kníh a požiadavky na učebnice.
12.
a) Systém pedagogických vie, príbuzné vedy a ich vzájomné vzťahy. Význam pedagogiky pri formovaní osobnosti.
b) Procesuálna stránka vyučovania, vyučovacie zásady.
13.
a) Charakteristika základných pedagogických pojmov.
b) Vymedzenie a klasifikácia vyučovacích metód, význam používania rôznych metód vo vyučovaní.
14.
a) Pedagogický výskum, cieľ, druhy, zdroje „bádateľstva“, informačný systém.
b) Hodnotenie a klasifikácia vo výchovno-vzdelávacom procese, skúšanie, druhy skúšok, didaktické testy, možností využitia slovného hodnotenia na vyučovaní.
15.
a) Kvalitatívne a kvantitatívne metódy pedagogického výskumu. Validita, reliabilita, nedostatky výskumu
b) Vyučovacie prostriedky, ich modernizácia, používanie didaktickej techniky vo vyučovaní. Použitie didaktickej techniky pri výchove a vzdelávaní detí s poruchami učenia.
16.
a) Preventívny výchovný systém D. Bosca - charakteristika základných princípov.Význam asistencie, hry, čistoty, prirodzených a nadprirodzených prostriedkov.
b) Didaktické testy, štandardizované, neštandardizované, typy testových úloh.
17.
a) Charakterizujte pojem pedagogická komunikácia, jej funkcie a pravidlá. Roviny pedagogickej komunikácie. Účastníci pedagogickej komunikácie. Rozdelenie komunikácie.
b) Metódy pedagogickej diagnostiky a hodnotenie žiakov. Otázky odmien a trestov, školská úspešnosť a neúspešnosť žiakov.
18.
a) Verbálna komunikácia v práci učiteľa, rozhovor a dialóg v pedagogickej komunikácii, druhy otázok v pedagogickej komunikácii, paralingvistika. Pygmalion a Golem efekt.
b) Organizačné formy vyučovania, vyučovacia hodina a jej štruktúra. Tvorivý prístup k vyučovacej hodine. Domáca učebná činnosť žiaka.
19.
a) Neverbálna komunikácia v práci učiteľa. Druhy neverbálnej komunikácie.
b) Výchovno-vzdelávací proces v kresťanskej škole. Problémové, programové a ďalšie spôsoby vyučovania a možnosti ich využitia.
20.
a) Vývinové trendy alternatívnych školských systémov u nás a v zahraničí, charakteristika a špecifiká rôznych moderných vyučovacích koncepcii a pojmov, napr. voľné písanie žiakov, pojmová mapa, autokorektívne karty, eurytmia, epochálne vyučovanie, slovné asociácie a pod.
b) Aktuálne pojmy a úlohy didaktiky - modernizácia, racionalizácia, optimalizácia a efektívnosť vyučovania.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.