Popis:
1A) VYMEDZTE VP AKO VEDNÚ DISCIPLÍNU A SPOLOČ PRAX
Vznik - 6O. roky 20. Stor. ako samostatná multidisciplinárna prierezová vedná disciplína, prechádzajúca cez mnoho vedných disciplín - „sui generis“
vznikla najmä z potreby porozumieť špecifickým politickým problémom ovplyvňujúcim jednotlivé politiky, vzťahy medzi politikami a tiež spoločenským dôsledkom.
VP je možno považovať za pokus porozumieť tomu, čo jednotlivé krajiny robia ( vláda a ich reprezentati) a nie len ako to robia., používa nástroje výkladové rámce ekonómie, politológie, práva, sociológie a iné vedy k analýze procesov formovania a uplatňovania verejného záujmu.
Zároveň ju možno pochopiť aj ako spoločenskú prax, ktorá používa teoreticko-metodologickú bázu pri objasňovaní súčasných spoločenských problémov ako je napr. Kriminalita, nezamestnanosť zdravotná starostlivosť a legálna či nelegálna migrácia.
VP sa uskutočňuje len v demokracii, v inej forme štátu nie...
11A) VYMEDZTE POJEM EFEKTÍVNOSŤ V RÁMCI VP
Pojem efektívnosť je bezpochyby spojený s troma ďalšími pojmami a to:
užitočnosť, účinnosť a hospodárnosť. Meranie efektívnosti rozhodovania aktérov VP je teda meranie účinnosti, užitočnosti a hospodárnosti nimi realizovanej VP.
Aj vo verejnom aj v súkromnom sektore musia vynakladať určité náklady za účelom dosiahnutia cieľov a je jedno či sa jedná o zisk alebo o „verejné blaho“.
Posudzovanie dosiahnutých efektov v sektoroch:
- súkromný s. - kalkuluje efektívnosť prostredníctvom finančných rozdielov medzi výnosmi a nákladmi
- verejný s. - sa musí opierať o metódy priameho určovania výsledného efektu.
V množstve prípadoch nastáva otázka hranici efektívnosti, pretože ju nemožno objektívne posúdiť /každý si totiž spája efektívnosť-účinnosť s niečím iným/.
Faktory efektívnosti:
VONKAJŠIE
- politické usporiadanie spol.,
- fungovanie ziskového - súkr. sektoru,
- konkurenčné prostredie medzi dvoma inštitúciami vs.,
- financovanie vs.
VNÚTORNÉ
- faktor kvalif. pracovníkov,
- faktor iniciatívy prac.,
- faktor foriem deľby práce,
- faktor systému riadenia
...
30C) PARTICIPÁCIA ŽIEN VO VEREJNOM PRIESTORE AKO NÁSTROJ NOVÉHO CHÁPANIA DEMOKRACIE
Táto problematika patrí k prioritným politickým záujmom a stala sa predmetom viacerých záväzkov
- záujem sa obmedzoval na oblasť práce.
Za prelom v politike rovnosti príležitostí sa považuje tzv. Amsterdamská zmluva, ktorástanovila rovnosť žien a mužov ako centrálnu úlohu Európskeho spoločenstva. znamenala aj zmenu v chápaní samotného pojmu rovnosť.
Významnú úlohu zohralo madridské európske zhromaždenie v roku 1995, ktoré rozpracovalo závery Pekinskej akčnej platformy pre členské štáty EÚ.
- Madridská konferencia - 1988 sa venovala monitorovaniu a pokroku v implementácii Akčnej platformy OSN z Pekingu. Za jednu z najproblémovejších oblastí rovnosti žien a mužov bola práve otázka účasti žien na moci a rozhodovaní. Napr. podiel žien v národnom parlamente vo vláde, mestských a obecných zastupiteľstiev a pod.
Kľúčové slová:
politika
politický systém
rodová rovnosť
politická veda
politické procesy
behaviorizums
tvorba politiky
Obsah:
- 1A) vymedzte vp ako vednú disciplínu a spoloč prax
1B) teoretické prístupy v moder. polit. vede a jej metodológia
1C) akým spôsobom a prečo determinujú vp štátov eú procesy polit. a hospod. globalizácie?
2A) vymedzte vp voči politológii a ekonómii
2B) empiricko-analyticky orientovaná polit. veda v 20. stor.
2C) akým spôsobom a prečo determinuje vp štátov eú pakt stability a rastu?
3A) vymedzte vp voči sociológii a právu (správnej vede)
3B) uveďte základné rozdiely medzi normatívno-ontologickźm, kriticko-dialektickým a empiricko-analyt. prístupom v pol. vede a aj hlavným predstaviteľom týchto smerov
3C) akým spôsobom a prečo determinuje vp štátov eú lisabonská agenda?
4A) charakterizujte trojsektorovú reguláciu života spol. ako determinant vp a v rámci nej osobitne verejný sektor
4B) politické procesy, činnosť a vzťahy
4C) ako determinuje verejné politiky nových členských štátov eú ich snaha vstúpiť do európskej menovej únie a prejsť na spoločnú európsku menu euro?
5A) charakterizujte trojsektorovú reguláciu života spoli ako determinant vp a v rámci nej osobitne súkr. sektor
5B) definujte a objasnite tradičné a netradičné subjekty politiky
5C) charakterizujte špecifické črty vpšvajčiarska
6A) char. trojsektorovú reguláciu života spoločnosti ako determinant vp a v rámci nej osobitne občiansky (tretí) sektor ako determinant vp a v rámci nej osobitne súkr. sektor
6B) klasifikácia pol. strán a straníckych systémov podľa vybraných mysliteľov
6C) charakterizujte silné a slabé prvky vp írska
7A) vymedzte hranice medzi súkromným a verejným sektorom
7B) politické strany a záujmové skupiny
7C) charakterizujte špecifické črty vp nórska
8A) charakterizujte vzťah vp a verejnej správy
8B) porovnajte klasické a moderné teórie demokracie
8C) charakterizujte silné a slabé prvky verejných politík fínska
9A) charakterizujte pojem verejný záujem
9B) ekonomické teórie demokracie a teória racionálnej voľbyv politickej vede
9C) v čom spočíva problém harmonizácie daní v rámci eú?
10A) char. proces tvorby vp a tzv. sekvenčný prístup k nemu
10B) elitistická teória demokracie m. webera
10C) charakterizujte vzory transformačných politík eú na príkladoch slovinska, estónska a čr
11A) vymedzte pojem efektívnosť v rámci vp
11B) teória pluralistickej demokracie a neopluralizmus
11C) charakterizujte systém flexicurity
12A) vysvetlite substitučný vzťah efektívnosti a rovnosti a jeho dosah na vp
12B) sociálna a participačná demokracia
12C) porovnajte imigračné politiky vybraných krajín
13B) politická kultúra a jej typologizácia
13C) porovnajte bezpečnostné politiky vybraných krajín
14A) charakterizujte externé determinanty efektívnosti vo vp a osobitne politickú kultúru
14B) moderná analýza politiky
14C) porovnajte politiky vzdelávania a zdravotnícke politiky vybraných krajín
15A) char. externé determinanty efektívnosti vo vp a osobitne prirodzenú tendenciu ver. sektora k neefektívnosti
15B) eastonov model politického systému
15C) základné pojmy - rr, spravodlivosť, diskrimin na základe pohlaviacharakter a postavenie pol.rr ako prierezovej vp.
16A) char. externé determinanty efektívnosti vo vp a osobitne byrokraciu a byrokratizáciu vo verejnom sektore
16B) štrukturálno - funkcionálna analýza a systém. teória
16C) modely tvorby politiky rr: štandardný model - tvorba politiky zhora a inovatívne modely (policy networks)
17A) charakterizujte právne a ekonomické nástroje vp
17B) tradičný a moderný inštitucionalizmus
17C) rr a verejný záujem. vplyv individuálnych a nadindividuálnych faktorov na proces uznania a neuznania verejného záujmu v tejto oblasti
18A) charakteriz. informačné a administratívne nástroje vp
18B) behaviorizmus v politickej vede
18C) aktéri politiky rr ako prierezovej vp
19A) charakterizujte aktérov vp
19B) hlavné teoretické koncepcie modernej politickej vedy
19C) tvorba politiky rr v sr: identifikácia, formulácia a prezentácia politiky prostredníctvom štyroch typov verejnoprospešných dokumentov
20A) definujte pojem politické siete aktérov vp
20B) vysvetlite pojem politická antropológia a tiež uveďte subdisciplíny politickej vedy
20C) genéza vzniku politiky rr v európskom priestore
...
29A) charakterizujte proces výberu aktérov vp a osobitne základné črtyproporcionálneho volebného systému
29B) nr sr jej miesto, význam a vzťah k ostatným zložkám . moci
29C) násilie páchané na ženách, inštitucionalizovaný problém spoločnosti a formy jeho riešenia prostredníctvom siete politík (policy networks) a nástrojov vp
30A) charakterizujte proces výberu aktérov vp a osobitne základné črtyzmiešaného volebného systému
30B) voľby a volebný systém v podmienkach sr
30C) participácia žien vo verejnom priestore ako nástroj nového chápania demokracie