Všeobecná pedagogika
Popis:
Vypracované tézy na štátne skúšky z pedagogiky myslím, že pomôžu každému, kto študuje aprobáciu s pedagogikou, alebo na fakulte, kde sa študuje všeobecný základ.
Všeobecná pedagogika
Pedagogika – veda o výchove.
Pojem pochádza z gr. Paidagogos - /pais – dieťa, agogé – vedenie/ - sprievodca, voditeľ detí. Paidagogos v starom grécku bol človek, ktorý bol v otrokárskych rodinách poverený starostlivosťou o deti, vodil ich do školy, učil sa s nimi a dozeral na ne, aby sa nestýkali s deťmi otrokov. Túto úlohu často vykonával vzdelaný otrok.
STRATEGICKÉ CIELE RODINY:
• schopnosť zabezpečiť rodinnú pohodu
• schopnosť mravných a právnych zväzkov otca a matky
• zodpovedné rodičovstvo pri plnení potrieb a funkcií rodiny
Kľúčové slová:
všeobecná pedagogika
pedagogická terminológia
podmienenosť výchovy
rodina
škola
dejiny školstva a pedagogiky
integrácia zdravotne postihnutých
všeobecná didaktika
Obsah:
- VŠEOBECNÁ PEDAGOGIKA
Pedagogika – veda o výchove
Predmet a pramene pedagogiky
Pedagogická terminológia
Výchova – základná pedagogická kategória
Podmienenosť a úloha výchovy v živote spoločnosti
Genéza a vývoj výchovy
Podmienenosť a úlohy výchovy v živote človeka
Dedičnosť a antropologické predpoklady výchovy, prostredie, typy výchovného prostredia
Rodina ako základný výchovný činiteľ
Školský systém /školská sústava/
Vývin školstva na Slovensku od r. 1918
Integrované vzdelávanie zdravotne postihnutých
VŠEOBECNÁ DIDAKTIKA
1. Didaktika ako veda, pojem D, historický vývoj D, predmet D
2. Obsah vzdelania, hľadiska pre stanovenie obsahu vzdelania, štruktúra učiva, druhy učiva, konkretizácia obsahu vzdelania (UP, VO, učebnice, vzdelávacie štandardy)
3. VP- sociálnointerakčné hľadisko, pedagogická Vyučovací proces, pojem VP, podmienky VP, priebeh VP, motivácia vo VP, komunikácia, obsahová, vzťahová, procesuálna rovina, (činitele ovplyvňujúce vzájomnú komunikáciu medzi U a Ž,činitele
4. Koncepcie vyučovania: slovno-názorné, problémové, programované diferencované, skupinové vyučovanie
5. Vyučovacie a učebné metódy, klasifikácia, výber metód, charakteristika VM, aktivizujúce vyučovacie metódy. Diskusné, situačné, inscenačné, didaktické hry
6. Organizačné formy vyučovania
7. Hodnotenie žiakov (formatívne, sumatívne)
8. Rozvoj pedagogických zručností učiteľa
Zdroje:
- HRONCOVÁ, J. – EMMEROVÁ, I.: Sociálna pedagogika. Banská Bystrica : 2004. ISBN 80-8083-028-2
- HRONCOVÁ, J.: Sociálna patológia. Banská Bystrica : 2004. ISBN 80-8055-926-0
- HRONCOVÁ, J.: Sociológia výchovy. Banská Bystrica : 1996. ISBN 80-88825-37-7
- KARIKOVÁ, S.: Poruchy vývinu osobnosti detí a mládeže. Banská Bystrica : 1996. ISBN 80-88825-80-6
- KOVÁČIKOVÁ, D. – KOVÁČOVÁ, V. – TURANSKÁ, E.: Všeobecná pedagogika. Banská Bystrica : 1995. ISBN 80-88825-10-5
- MACEK, P.: Dospívající hraje dvojí roli. In: Psychologie dnes. Roč. 5, 1999, č. 11.
- MATOUŠEK, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : 1993. ISBN 80-901424-7-8
- ONDRUŠKOVÁ, E.: Psychológia zdravej rodiny. In: Podpora zdravia. Roč. 4, 2000, č. 3.
- VIŠŇOVSKÝ, Ľ.: Teória výchovy. Banská Bystrica : 2002. ISBN 80-8055-718-7
- ROZINAJOVÁ, H.: Rodinná výchova. In: www.rodina.sk
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.