Vypracované štátnicové otázky na Manažment
Popis:
1. VÝVOJ, PREDMET A METÓDY MANAŽMENTU
Manažment vznikol v USA začiatkom 20. storočia. Počas dlhodobého formovania manažmentu sa v jednotlivých krajinách a regiónoch sveta zmenila teoretická a aplikačná stránka manažmentu.
Väčšina odborných prameňov všeobecne definuje manažment ako proces plánovania, organizovania, personálneho zabezpečenia, vedenia ľudí, kontroly a využitia všetkých zdrojov k dosiahnutiu cieľov podnikateľského subjektu.
Dôvodom vzniku manažmentu bol vzostup ľudského poznania, neprestajné rozširovanie výroby a obchodu, prehlbujúca sa deľba práce, kooperácia výrobcov.
Ako príklad možno uviesť charakteristické črty amerického a japonského systému manažmentu:
Americký systém
- krátkodobé zamestnanie
-individuálne rozhodovanie
-individuálne zodpovednosť
-rýchle hodnotenie a postup
-explicitná kontrola
-segmentovaný záujem o zamestnanca
Japonský systém
-celoživotné zamestnanie
-kolektívne rozhodovanie
-kolektívna zodpovednosť
-pomalé hodnotenie a postup
- implicitná kontrola
-trvalý záujem o zamestnanca
Modifikovaný americký typ 2
-dlhodobé zamestnanie
- kolektívne rozhodovanie
-individuálna zodpovednosť
-pomalé hodnotenie a postup
-explicitná a implicitná kon.
-trvalý záujem o zamestnanca a rodinu
PREDMET MANAŽMENTU
Predmetom štúdia podnikového manažmentu sú:
1. Subjekty manažmentu - sú to nositelia manažmentu na všetkých organizačných úrovniach hospodárskeho subjektu
2. Objekty manažmentu - sú predmetom cieľavedomého pôsobenia subjektov manažmentu
3. Organizačná štruktúra - je forma usporiadania prvkov manažmentu
4. Vonkajšie prostredie a komunikačné väzby - sú hmotno-energetické, finančné a informačné väzby organizačného systému so svojim okolím
Kľúčové slová:
manažment
úlohy manažéra
organizačný systém
rozhodovanie
pracovný kolektív
motivovanie pracovníkov
podnikový manažment
Obsah:
- 1. Vývoj, predmet a metódy manažmentu
2. Kybernetické poňatie riadenia, metódy v kybernetike
3. Funkcie, obsah a nástroje manažmentu
4. Úlohy manažéra
5. Charakterizujte osobnosť manažéra
6. Ktoré sú prvky rozhodovania a ich podstata
7. Štýl vedenia ľudí v procese riadenia
8. Proces delegovania, zásady delegovania a zvláštne kategórie delegovania
9. Organizačný systém, jeho funkcie a vlastnosti, charakteristika, znaky a funkcie podniku, všeobecné a parciálne ciele podniku
10. Typy a organizačno-právne formy podnikov. združovanie podnikov
11. Podnik vo vonkajšom prostredí, štruktúra vonkajšieho prostredia, vnútropodnikové faktory podnikateľskej činnosti
12. Charakteristika, predmet a funkcie podnikového manažmentu, stupne a zručnosti podnikového manažmentu
13. Plánovacia funkcia podnikového manažmentu, strategické a taktické plánovanie, rozhodovanie a štruktúra rozhodovacieho procesu
14. Podmienky rozhodovania a rozhodovacie metódy, rizika pri rozhodovaní a paralýza rizika
15. Podnikové krízy, ich príčiny, fázy a dôsledky, krizové stratégie
16. Štruktúrne organizovanie podniku. podnikové štrukrúry, typy organizačných štruktúr. vzťahy a väzby medzi vnútropodnikovými organizačnými jednotkami
17. Ovplyvňovacia funkcia manažmentu, vedenie a motivovanie pracovníkov
18. Tvorba a riadenie pracovných kolktívov, vyhľadávanie, výber, rozmiestňovanie, rozvoj a hodnotenie pracovníkov, personálna politika a personálna práca
19. Medziosobnostná komunikácia, komunikačné prostriedky, zložky, bariéry a smery sociálnej komunikácie
20. Kontrolná funkcia manažmentu, štruktúra kontrolného procesu, druhy kontról, štandardy a informačný systém manažmentu
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.