Vypracované štátnicové otázky - pedagogika a psychológia
Popis:
Historický a súčasný kontext predškolskej pedagogiky
DEJINY VÝCHOVY
Predmet = skúmanie výchovy ako špeciálneho javu + jeho vývoja
Zdroj poznávania = dejiny ľudstva
Prameň poznávania = všetko kultúrne ľudské dedičstvo
DEJINY ŠKOLSTVA A ŠKOLSKÝCH INŠTITÚCIÍ
Predmet=skúmanie vzniku a vývoja školských a vzdel zariadení (procesy a obsahy vzdel)
DEJINY PEDAGOGICKÝCH TEÓRIÍ
Predmet = skúmanie názorov a teórií ktoré vytvorili známe osobnosti --- vznik a vývoj pedagogických koncepcií, hnutí a vzťahy medzi nimi (Waldorfská škola...)
DEJINY PEDAGOGIKY A ŠKOLSTVA PODĽA ROZSAHU
1. Všeobecné = skúmajú predmet vo svetovom a európskom vývoji + vzájomné súvislosti.
2. Národné = popisujú vývin pedagogických javov a osobnosti národa v určitom štáte
3. Regionálne = zameriavajú sa na konkrétne údaje a fakty o dejinách školstva v regióne
FUNKCIE DEJÍN PEDAGOGIKY
1. Teoretická = skúma podstatu výchovy z historického hľadiska
2. Prognostická = na základe poznania dejín školstva - vytváranie nových modelov výchovy
3. Propedeutická = vplyv dejín pedagogiky v príprave budúcich učiteľov a v ich profesii.
Kľúčové slová:
pedagogika
psychológia
štátnice
vzdelávanie
edukačné procesy
žiak
výchova
dynamika
Obsah:
- Historický a súčasný kontext predškolskej pedagogiky
- Predškolská pedagogika v teórii a praxi
- Ciele edukačného procesu, taxonómie cieľov edukačného procesu
- Cieľové rozvojové oblasti edukácie detí PV, komplexný osobnostný rozvoj detí
- Zásady a metódy edukačného procesu
Význam a poslanie predškolských inštitúcií
Funkcie predškolských inštitúcií
Predškolské inštitúcie, predškolská edukácia v národnom a európskom kontexte
Vzdelávanie predškolských pedagógov
Vzdelávanie predškolských pedagógov v historickom, súčasnom a budúcom kontexte
Kompetencie predškolského pedagóga
Sebareflexia práce pedagóga
Súčasné koncepcie v kontexte edukačného procesu materskej školy -
Kurikulum materskej školy; retrospektíva, súčasnosť, budúcnosť
Alternatívne školy, typy alternatívnych škôl
Kvalita a efektívnosť alternatívnych škôl
Alternatívne programy, alternatívne edukovanie
Hra v teoretickom a praktickom kontexte
Kompetencie dieťaťa, kompetencie dieťaťa v hrových aktivitách
Hračka ako integrálna súčasť hry v edukačnom procese
Implementácia hry do edukačného procesu v materskej škole
Predškolská didaktika
Predškolská edukácia v kontexte špecifických potrieb dieťaťa:
Teoretické a pragmatické poznatky o deťoch so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami, multikulturálny aspekt
Edukácia zdravotne postihnutých a problémových detí v materskej škole
Integrácia detí so špeciálnymi potrebami do materskej školy
Výchovné a vzdelávacie problémy
Integrácia a inklúzia
Pedagogika ako veda o edukačnej realite.
EDUKAČNÝ PROCES A PODSTATA KONTEXTOV EDUKAČNÉHO PROCESU
Obsah edukačného procesu a výstupy evalvačných nástrojov
Výchovný proces
Vzťah školskej a mimoškolskej výchovy
Postavenie a funkcia výchovy mimo vyučovania v komplexe výchovy a vzdelávania
Školské zariadenia pre výchovu mimo vyučovania
...
...
...
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.