Didaktika jazykovej a literárnej výchovy- otázky
«»
Popis:
1.Vyjadrite, čo rozumiete pod pojmom individuálne čitateľstvo a ako chápete jeho vzťah k povinnému čítaniu?
2. Zdôvodnite, či sa možno sa pri interpretácii poézie pre deti zamerať na vecnú a výhradne racionálnu stránku básne?
3. Opíšte metódu, ktorú pri práci s literárnym textom (uvedte ktorým) považujete za originálnu? Možno jednu metódu použiť univerzálne?
4.Uvedte, ktorú knihu pre deti by ste vybrali pre dievčatko vo veku 9 rokov, ktoré nerado číta ako zaujímavú a prečo?
5.Opíšte, ako by sa dalo podľa vás vyučovať literárnu výchovu na školách lepšie? Prečo si to myslíte?
Kľúčové slová:
didaktika
jazyk
výchova
literatúra
literárna výchova
jazyková výchova
otázky
Obsah:
- 1. Komunikačná kompetencia ako súbor komunikačných vedomostí, zručností, postojov a hodnôt dieťaťa v kontexte transkurikulárnych kľúčových kompetencií.
2. Psychické a rečové predpoklady dieťaťa predškolského a mladšieho školského veku na rozvíjanie komunikačnej a literárnej kompetencie.
3. Recepčné a produkčné komunikačné zručnosti dieťaťa a metodika ich rozvíjania.
4. Čitateľská kompetencia predčitateľa a prvočitateľa a stratégie jej rozvíjania.
5. Formovanie literárnej kompetencie dieťaťa a literárnoteoretická interpretácia žánrov detskej literatúry.
Zdroje:
- HARČARÍKOVÁ, P. - KLIMOVIČ, M: Naratíva v detskej reči. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
- HORECKÁ, M.: Hry s rečou. Tvorivé cvičenia pre deti, ktoré chcú správne vyslovovať. Brno: Computer Press, a. s. Brno, 2008.
- HORŇÁKOVÁ, K. - KAPALKOVÁ, S. - MIKULAJOVÁ, M. 2005: Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko, 2005.
- LEDERBUCHOVÁ, L.: Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
- LIPTÁKOVÁ, Ľ. - VUŽŇÁKOVÁ, K. 2009: Dieťa a slovotvorba. Prešov: PF PU, 2009.
- LIPTÁKOVÁ, Ľ. A kol.: Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. 2011.
- OBERT, V. 2002: Detská literatúra a čitateľský rozvoj dieťaťa. Nitra: Aspekt, s. r. o., 2002.
- RAKÚS, S.: Poetika prozaického textu. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1995.
- RUSŇÁK, R. 2009: Svetová literatúra pre deti a mládež v didaktickej komunikácii. Prešov: PF PU, 2009.
- VUŽŇÁKOVÁ, K.: Rečová (jazyková) výchova v materskej škole a vývin detskej reči. In: Slovo o slove. 14. Zborník KKLV PF PU. Prešov 2008, s. 150 - 158.
- VUŽŇÁKOVÁ, K.: Morfológia, vývin detskej reči a materská škola. In: Slovo o slove. Zborník KKLV PF PU, Prešov 2009, s. 55 - 69.
- VUŽŇÁKOVÁ, K.: Kompozitá v slovenčine. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta 2012.
- VALČEK, P.: Slovník literárnej teórie. Bratislava: LIC, 2006.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.