Popis:
DIDAKTIKA PRAKTICKÝCH ČINNOSTÍ
ODBORNÁ PRÍPRAVA
- VŠEOBECNÁ (VŠEOBECNÉ VZDELANIE)
a) spoločenskovedná
b) matematicko-prírodovedná - orientovaná na to, s akým materiálom sa žiaci budú pripravovať. (napr. zoologovia, opravári-elektortechnika..)
- ODBORNÉ VZDELANIE
c) teoretické - spoznávajú sa tu materiály, technologia, stroje, s ktorými pracovať budú
d) praktické - t.j. odborný výcvik
Odborným výcvikom sa budeme zaoberať. Patrí do praktickej odbornej prípravy.
Ad 1./
Pojem a predmet didaktiky OV
Didaktika je jednou z vedných disciplín pedagogiky ,skúma zákonotosti vyučovacieho procesu so zreteľom na osobnosť žiakov.
Predmetom didaktiky OV skúmanie cieľov a úloh obsahu odborného výcviku, určenie vyučovacích zásad, metód vyučovania a jeho organizačných foriem. Didaktika OV využíva poznatky všeobecnej pedagogiky, didaktiky, teórie výchovy a pedagogickej psychológie. DIDAKTIKA OV skúma obsah, aké majú byť vyuč. spôsoby, organizačné prostriedky, náradie s cieľom naučiť žiaka využívať skúsenosti v praxi.
Pramene:
- technicko - technologická stránka
- pedagogicko - psychologické princípy
...
Kľúčové slová:
didaktika
odborný výcvik
učebný plán
učebné osnovy
vyučovacie zásady
vyučovacie metódy
organizačné formy
vyučovanie
SOU
SOŠ
učiteľ
brainstorming
pedagogika
žiak
Obsah:
- 1. Pojem a predmet didaktiky odborného výcviku ( ďalej len OV )
2. Ciele a úlohy, charakteristika a zvláštnosti vyuč. Predmetu OV
3. Požiadavky kladené na OV
4. Pedagogicko-psychologické princípy vyučovacieho procesu v OV
5. Postup pri osvojovaní si pracovných zručností a prac. návykov. Etapy postupu
6. Obsah vyučovacieho predmetu
7. Didaktická analýza obsahu OV
8. Usporiadania učiva v OV do didaktického systému. Druhy didaktických systémov usporiadania učiva v OV
9. Uplatnenie didaktických zásad vo vyučovaní OV
10. Vyučovacie metódy v OV. Klasifikácia vyučovacích metód.
11. Využívanie slovných vyučovacích metód v OV
12. Využívanie názorných vyučovacích metód v OV
13. Využívanie praktických vyučovacích metód v OV
14. Didaktické funkcie v odbornom výcviku
15. Organizačné formy vyučovania v OV. Klasifikácia a požiadavky kladené na organizačné formy vyučovania
16. Organizačné formy vyučovania v OV z hľadiska kooperatívnych vzťahov
17. Organizačné formy vyučovania v OV z hľadiska vzťahu žiakov k miestu na ktorom sa OV uskutočňuje
18. Organizačné formy vyučovania z hľadiska času, v ktorom OV prebieha
19. Typy vyuč. dní vzhľadom na prioritné didaktické funkcie, ktoré sa v nich majú plniť
20. Pedagogická práca učiteľa praktickej prípravy, jej štruktúra
21. Plánovanie a príprava učiteľa praktickej prípravy na vyučovací proces
22. Tvorivosť vo vyučovacom procese, tvorivosť žiaka, podmienky rozvíjania tvorivosti
23. Tvorivá pedagogická práca učiteľa praktickej prípravy. Oblasti uplatnenia pedagogickej tvorivosti učiteľa ( atmosféra, obsah, učebná práca )
24. Metodiky a koncepcie vyučovacieho procesu v OV podporujúce rozvoj tvorivosti žiakov ( simulačná metóda, inscenačná metóda, brainstorming, metóda čiernej skrinky, problémové vyučovanie, projektové vyučovanie )
Zdroje:
- prednášky
- poznámky
- prezentácie
- skriptá