Popis:
1. Teória ľudského kapitálu
* vlastníkom ľuds. kapitálu je jednotlivec – má 2 zložky:
- vlastnosti (dedičné) (môžeme zmerať napr. hodnotu IQ)
- to, čo investujeme do seba-vzdelávanie, skúsenosti, prax...(môžeme merať napr. vzdelaním, počet rokov vo vzdelávaní
- hlavným predpokladom, na ktorom je táto teória vybudovaná je, že vzdelávanie zvyšuje produktivitu jednotlivca,
- konkurencia je faktorom, ktorý vyrovnáva produktivitu práce medzi jednotl. zamestnaniami,
- z toho vyplýva, že rozdiely medzi produktivitami jednotlivcov môžu vyplývať z rozdielu medzi rozsahom ich spôsobilosti niečo konať a z genetickej dedičnosti jednotlivca,
- rozdiely môžu vzniknúť alebo sa prehĺbiť investovaním do seba, najmä do vzdelávania.
...
Prístupy k sociálnemu kapitálu
* vlastníkom ľuds. kapitálu je jednotlivec – má 2 zložky:
- vlastnosti (dedičné)
- to, čo investujeme do seba-vzdelávanie, skúsenosti, prax...
Dedičné vlastnosti – môžeme zmerať napr. hodnotou IQ
To, čo investujeme – môžeme merať napr. vzdelaním, počet rokov vo vzdelávaní...
- sociálny kapitál uľahčuje vzdelávanie a má vplyv na vytváranie ľuds. kapitálu
- pre technolog. inovácie a ľuds. kapitál sú nevyhnutné sociál. vzťahy
- schopnosti potrebné na zvyšovanie kompetencií a kvalifikácií – spojené so sociál. kapitálom
...
Kľúčové slová:
verejný sektor
vzdelávanie
privatizácia
znalosti
formy vzdelávania
ľudský kapitál
privatizácia
investície
Obsah:
- 1. Teória ľudského kapitálu
2. Prístupy k sociálnemu kapitálu.
3. Investícia do vzdelania a jej prínosy
4. Vymedzenie vzdelávacej politiky - základné ciele národnej vzdelávacej politiky, funkcia štátu vo vzťahu k vzdelávaniu.
5. Základné úlohy verejnej správy vo vzdelávacom systéme - vplyv externých faktorov vzdelávacieho systému, systémové faktory vzdelávacieho systému
6. Vymedzenie celoživotného vzdelávania, ciele, kategórie účelných vzdelávacích aktivít, štruktúra celoživotného vzdelávania, .
7. Znalosť ako ekonomický statok, vzdelávanie a znalostná ekonomika, informačná spoločnosť, vedomostná a učiaca sa spoločnosť.
8. Základné vplyvy modifikujúce stratégie vo vzdelávaní a odbornej príprave.
9. Kľúčové problémy financovania vzdelávania, súčasné tendencie financovania vzdelávania.
10. Privatizácia vo vzdelávacom systéme, informačné a komunikačné technológie vo vzdelávaní.
11. Koncept efektívnosti vo vzdelávaní, koncept rovnosti vo vzdelávaní, náklady neúspešnosti v škole..
12. Aspekty efektívnosti, rovnosti a spravodlivosti v jednotlivých vzdelávacích cykloch.
13. Agenda pre európsku spoluprácu v školstve.
14. Školská politika ako súčasť národnej vzdelávacej politiky, ciele školskej politiky.
15. Európsky priestor odborného vzdelávania a prípravy, Kodanský proces a jeho nástroje
16. (Národná) vysokoškolská politika, ekonomické a neekonomické nástroje, trhové a netrhové nástroje.
17. Základné typy reforiem vo vysokoškolskom vzdelávaní, znalostný trojuholník a vysoké školy. modernizácia vysokoškolského vzdelávania, bolonský proces
18. Prínosy z investície do vzdelania na trhu práce, faktory podnecujúce investície do vzdelania.
19. Metódy odhadu návratnosti investície do vzdelania, súkromná vnútorná miera návratnosti, spoločenská návratnosť.
20. Nástroje na ovplyvňovanie dopytu a ponuky po učiteľoch
21. Kritériá hodnotenia kvality vzdelávacieho system, metódy evelvácie vzdelávacích politík