Popis:
Základné otázky pedagogickej diagnostiky
Diagnostika a diagnostikovanie sú odborné výrazy používané v rôznych odvetviach. Ich základný význam je zistenie stavu, posúdenie úrovne, hodnotenie. Laik sa prvýkrát s týmto slovom stretáva v oblasti medicíny a je veľmi pravdepodobné, že tento termín sa neskôr objavil aj v iných odboroch a vedách (napr. biológia, technické oblasti – diagnostika materiálov alebo určitého zariadenia).
- spoločensko-vedná oblasť (pedagogika, psychológia)
- nepoužíva sa v práve, ekonomike, etnografii
Používa sa vo výchovno-vzdelávacom procese, škole, výchovných zariadeniach, vo výchove v rodine. Je nový názor, od r. 1969 – prvýkrát sa objavil, nemecký pedagóg a psychológ Klaver.
Vyčleňuje sa ako relatívne samostatná disciplína, má blízky vzťah aj k iným (napr. všeobecná pedagogika, didaktika, teória výchovy, filozofia výchovy)
Diagnostikovanie – súbor činností, ktoré prebiehajú pri určovaní diagnózy, počnúc zámerom niečo diagnostikovať a končiac vyslovením diagnostického nálezu, zhluk poznávania, ktoré vyúsťuje do určitého druhu objektívnych poznatkov o diagnostickom jave.
Pedagogická diagnostika je zisťovanie, identifikovanie, charakterizovanie, hodnotenie úrovne rozvoja žiaka ako výsledku výchovno-vzdelávacieho procesu.
Pri diagnostikovaní zisťujeme aký je žiak v danom momente výchovy a vzdelávania, či jeho vlastnosti a stav rozvoja sú v súlade s našim očakávaním. Je to plánovitý proces, uskutočňuje sa systematicky a pravidelne, pretože učiteľ a ďalší aktéri (napr. poradca) potrebujú priebežne poznať stav rozvoja žiaka (študenta).
...
Kľúčové slová:
pedagogika
pedagogická diagnostika
diagnostikovanie
učebné pomôcky
didaktická technika
lateralita
Obsah:
- Diagnostika a diagnostikovanie
Diagnostikovanie
Proces diagnostikovania má etapy (nasledujú po sebe simultánne):
1. kto diagnostikuje
2. plánovanie a organizovanie diagnostikovania
3. diagnostická hypotéza
4. stav, spracovanie diagnostických údajov
5. vyhodnotenie a interpretácia diagnostických údajov
6. stanovenie diagnózy
7. komunikácia diagnózy
8. pedagogické opatrenia
9. vyslovenie prognózy
10. diagnostická sebareflexia
Test
Vlastnosti testu
1. objektívnosť
2. ekonomickosť
3. solidarita
4. variabilita
Situácie v ktorých používame test
1. vstupné testy
2. priebežné testy
3. výstupné testy
Rozdelenie podľa základných vlastností
a) štandardizované
b) neštandardizované
Učebné pomôcky a didaktická technika
Materiálne prostriedky vyučovacieho procesu
Rozdelenie učebných pomôcok (podľa Petríka)
Podľa spôsobu práce sa učebné pomôcky delia
Didaktická technika:
Rozšíreným klasifikačným kritériom učebných pomôcok a didaktickej techniky sú ľudské zmysly
Význam učebných pomôcok a didaktickej techniky
Funkcie učebných pomôcok a didaktickej techniky
Pri tvorbe, výbere a požívaní učebných pomôcok a didaktickej techniky treba rešpektovať požiadavky
Archív učiteľa
Veľmi dôležité je všímať si nasledovné javy
Lateralita
Diagnostikovanie kognitívnych vlastností žiaka
Otázka ako diagnostický nástroj
Otázky poznáme
Najčastejšie chyby učiteľa pri kladení otázok
Ako klásť otázky?
Formulovanie diagnostických otázok
Pojmová mapa a slovné asociácie
Pojmová mapa
Slovné asociácie
Diagnostikovanie tvorivosti
Diagnostikovanie afektívnych vlastností žiaka
Metódy diagnostikovania afektívnych vlastností žiaka
Diagnostikovanie učebných zručností
Organizácia učenia
Sebapoňatie
Participácia vo vyučovaní
Zhotovovanie si zápiskov
Diagnostikovanie rodinného prostredia
Rozpoznanie a podpora detí s nadaním