Popis:
1. Krajina vzniku MSP, obdobie, prenikanie MSP do Európy
Krajinouvzniku MSP sú Spojené štáty americké, kde základy legislatívy MSP boli položené v 50. rokoch 20. storočia.
V Japonsku a Nemecku sa vznik MSP datuje v 60. rokoch 20. storočia a okolitých európskych štátoch sa ich vznik datuje až v 70. rokoch 20. storočia.
2. Boltonská konferencia a charakteristické znaky pre MSP
Prelomovým bodom na uznanie MSP bola Boltonská konferencia (Anglicko) v roku 1971, na ktorej sa položili základy moderného teoretického bádania problematiky MSP v Európe.
Charakteristické znaky MSP podľa Boltonskej konferencie:
- MSP majú pomerne malý podiel na trhu, nemôžu ho výrazne ovplyvniť
- MSP sú riadené vlastníkmi (podnikateľmi), rodinami vlastníkov, resp. spoluvlastníkmi a nie sprostredkovane cez formálnu štruktúru manažmentu
MSP sú nezávislé podniky
3. Európska charta pre MSP a priority pre MSP
EU uznáva, dôležitosť malých podnikov, a dala to najavoprijatímEurópskej charty pre malé podniky Radou pre obecné záležitosti v Lisabone dňa 13. 06. 2000 a schválením tejto charty Európskou radou na zasadnutívoFeiradňa 19. a 20. 06. 2000. Charta doporučuje, aby vlády zameriavali svoje strategické úsilie na 10 oblastí činnosti, ktoré sú životnedôležitépreprostredie, v ktorom MSP pôsobia.
Triprioritypre MSP uvedené v Charte:
- konzultácie s MSP a ich podpora
- prístup k financiám, sprístupnenie úverov
- inovácie, zavádzanie nových technológií (najvýznamnejší prvok budúcej úrovne a prínosu pre malé podniky)
4. Postavenie MSP v súčasnom podnikateľskom prostredí sveta, EÚ a v Slovenskej republike
Postavenie MSP v súčasnom podnikateľskom prostredí:
- významná sociálno - ekonomická úloha,
- v ekonomike sú najpočetnejším subjektom (v európskom hospodárskom priestore (vrátane Švajčiarska) existuje približne 20,5 milióna podnikov, ktoré zamestnávajú 122 miliónov ľudí. Približne 93 % týchto podnikov tvoria mikropodniky, 6 % malé podniky, 0,8 % stredné podniky a len 0,2 % veľké podniky. Z uvedeného počtu takmer 20 mil. podnikov je v EÚ a 2/3 všetkých pracovných miest poskytujú MSP vrátane mikropodnikov),
- vytvárajú nové, atraktívnejšie podnikateľské príležitosti,
- sú prvkami ekonomickej stabilizácie,
- majú možnosť investovať v EÚ,
- integrujú sa do svetovej ekonomiky EÚ,
- ľahko sa adaptujú na nové trhové podmienky,
- ľahšie rešpektujú nové európske zákony
(27 krajín) : podiel MSP je viac ako 99,8% zo všetkých podnikov a vytvárajú takmer 67,4 % pracovných príležitostí. Zaujímavosťou je, že až 75 % pracovníkov je zamestnaných v rôznych druhoch služieb.
Slovenská republika: podiel MSP na celkovom počte podnikov je takmer 99,9 %, ich podiel na zamestnanosti je 72,2 %, na pridanej hodnote cca 60 % a na tvorbe HDP asi 40 %.
Kľúčové slová:
MSP
malé a stredné podniky
podnikateľský plán
finančné plány
proces strategického riadenia
misia
vízia
ciele podniku
Obsah:
- 1. Krajina vzniku MSP, obdobie, prenikanie MSP do Európy
2. Boltonská konferencia a charakteristické znaky pre MSP
3. Európska charta pre MSP a priority pre MSP
4. Postavenie MSP v súčasnom podnikateľskom prostredí sveta, EÚ a v Slovenskej republike
5. Definícia plánovania, klasifikácia plánov podľa časového hľadiska a objektu riadenia
6. Definícia podnikateľského plánu, jeho funkcie a formálna úprava
7. Typy podnikateľských plánov a ich špecifiká
8. Štruktúra finančnej časti podnikateľského plánu a príloh
9. Proces strategického riadenia - fázy
10. Misia, vízia, ciele podniku a ich definovanie
11. Strategická analýza - účel a metódy
12. Spôsoby formulácie stratégie a ich stručné definovanie
13. Metódy implementácie stratégie
14. Druhy kontroly stratégie po jej implementácii
15. Stratégia, taktika a druhy taktiky a operatíva
16. Špecifiká rozhodovania v malých podnikoch
17. Analýza a skúmanie podnikateľského prostredia
18. Externé mikroprostredie a makroprostredie - definícia a klasifikácia
19. Zmeny v podniku, typy zmien
20. Inovácie, inovačné podniky, inkubačné centrá
21. Typy inovácií a ich charakteristika
22. Rozhodovanie podniku o inovácii produktov, o inovácii technológií, v manažérskych postupoch:
23. Strategické partnerstvá a ich stručná charakteristika
24. Invencia, iniciácia inovácie, difúzia inovácie
25. Startup - definícia, zakladanie startupu
26. Startupy a davové financovania.
27. Kvalitatívne a kvantitatívne funkcie MSP