Popis:
Príprava na skúšku z predmetu Sociálna pedagogika
1. Vymedzenie soc. pedagogiky - pojem, predmet, vývoj, úlohy, smery, predstavitelia, diela vzťah k iným vedám
- Pojem: - Pedagogika: - spol. disciplína (veda, teória) o výchove a vzdelávaní, skúma výchovný proces so všetkými jeho činiteľmi, zložkami, metódami a podmienkami
- Soc. pedagogika: - pedagogicko-sociálna vedná disciplína, kt. skúma vplyv soc. prostredia na vých. proces jedinca a celej ľudskej spoločnosti
- Predmet: - soc. aspekty výchovy a vývoja osobnosti človeka (prostredie, škola, rodina, interakcie)
- Objekt výchovy: - človek ako príslušník určitej skupiny
- Úlohy: 1. analyzovať prostredie, 2. skúmať možnosti pomoci, 3. reflektovať na globálne problémy spoločnosti, 4. prispievať k utváraniu zdravého živ. štýlu (voľný čas), 5. uplatňovať poznatky z praxe
- Vývoj: - soc. pedagogika vznikla v 19. st. v Nemecku, zakladateľom bol Paul Natorp
- vývoj v troch zákl. prúdoch: 1. teoretický - Natorp (nem. filozof, zakladateľ teoretického smeru; cieľ spol. vývoja je soc. jednota; soc. ped. kladie do protipólu k individuálnej pedagogike - výchova a vzdelávanie pre spoločnosť pomocou spoločnosti),
2. praktický - Pestalozzi (švajč. pedagóg, zakladateľ prakt. smeru; svoje myšlienky o výchove a vzdelaní spracoval v diele Postovníkova večerná hodinka), 3. empirický - Bergemann (predstaviteľ emp. smeru; kritizoval Natropovo ponímanie soc. pedagogiky, zdôrazňoval empirické faktory vo výchove)
...
2. Metódy soc. pedagogiky
- Metodológia: - veda o prístupoch, stratégiách, procedúrach, nástrojoch a normách fungovania a rozvoja, objektívneho poznávania a praktického pretrvávania objektívnej reality
- Metóda: - postup, návod ako dosiahnuť vopred stanovený cieľ
- Metódy: 1. kvantitatívne (množstvo údajov): a) pozorovanie (vnímanie objektu, jeho vonkajšie prejavy, cieľ - najpresnejšie poznanie o objekte), b) dotazník (oslovenie respondentov otázkami, kt. potvrdia alebo vyvrátia hypotézy), c) škálovanie (posudzovanie javov podľa stupnice), d) experiment (striktný postup a proces na poznanie skutočnosti), e) interview (verbálny kontakt medzi dvoma alebo viacerými účastníkmi), 2. kvalitatívne (kvalita soc. javov): a) pozorovanie, b) výskum živ. príbehu, c) metóda prípadovej štúdie, 3. systém THV - tvorivo humanistická výchova (prof. Zelina): - sleduje prežívanie, hodnotové systémy, motiváciu, city a tvorivosť detí a mládeže,
Kľúčové slová:
sociálna pedagogika
sociálny pedagóg
sociológia
metódy sociálnej pedagogiky
sociológia výchovy
sociálna komunikácia
sociálna práca
Obsah:
- 1. Vymedzenie sociálnej pedagogiky - pojem, predmet, vývoj, úlohy, smery, predstavitelia, diela vzťah k iným vedám
2. Metódy sociálnej pedagogiky
3. Vzťah sociálnej pedagogiky a sociálnej práce
4. Výchova - pojem, genéza, predstavitelia, diela, vých. proces, vzťah výchovy a spoločnosti, prístupy
5. Výchovné ciele a ich význam pre soc. pedagogiku - sociálna pedagogika ako terciálna vých. inštitúcia
6. Školské prostredie a výchova - vzťah školy a spoločnosti, funkcie školy, neg. javy v šk. prostredí a prevencia, šk. sys. a zákony
7. Socializácia - charakteristika, obsah, fázy, funkcie, činitele, sociálne osobnosti, druhy sociálneho správania
8. Sociológia a sociológia výchovy - charakteristika, vznik, línie, predstavitelia, diela
9. Náhradná rodinná starostlivosť - formy, transformácia ústavnej starostlivosti, história starostlivosti
10. Sociálna pat. javy u detí a mládeže - charakteristika, druhy, príčiny a prevencia
11. Sociálna komunikácia
12. Kompetencie a profil sociálneho pedagóga
Zdroje:
- Slavomír Laca - Základy sociálnej pedagogiky