Popis:
Spracovaná kniha Sociálne poradenstvo a komunikácia, Schavel, Oláh 2010
1.kapitola PORADENSTVO A JEHO ZÁKLADNÉ VYMEDZENIE
Základy poradenstva ako súčasť života človeka siahajú k samotnému počiatku ľudstva. Jeho genézu možno odvodiť od najstaršej ľudskej činnosti - výchovy, teda výchova a spôsob odovzdávania poznatkov a skúseností o svete a človeku prispela k vzniku poradenskej spočiatku však ako nešpecifickej činnosti.
-forma pomoci druhému v núdzi
Z historického hľadiska môžeme identifikovať niekoľko úrovní poradenskej činnosti:
• Od počiatočného bežného radenia v interpersonálnej komunikácii - ktorá prebieha ako výmena informácii, skúseností a názorov
• Po samostatnú špecializovanú a profesionálnu činnosť v konkrétnych inštitúciách.
Neskôr:
• Poradne pre voľbu povolania, psychologické poradenské kliniky, špecializované poradenské služby v rámci zdravotníctva, sociálnej starostlivosti, školstva.
Priekopníci: Parsons, Witmer,Galton
-klient od poradcu očakáva radu,, pomoc, pričom predpokladá vyriešenie svojej situácie. V súčasnosti sa preferuje prístup, ktorý je založený na podpore, pomoci a sprevádzaní klienta, ako základný predpoklad pre mobilizáciu a angažovanosť v riešení svojho problému.
-klient nesmie byť pasívny
Poradenstvo- špecifická odborná činnosť charakterizovaná ako proces pomoci s využitím existujúcich zdrojov a možností osobnosti vysporiadať sa s aktuálnymi problémami v živote.
Kľúčové slová:
sociálne poradenstvo
komunikácia
poradenstvo v jednotlivých oblastiach
syndróm vyhorenia
úskalia
Obsah:
- 1. Kapitola - Poradenstvo a jeho základné vymedzenie
Vybrané poradenské systémy
2. Kapitola - Vybrané definície sociálneho poradenstva
4. Kapitola - Obsahové zameranie sociálneho poradenstva vo vybraných cieľových skupinách
5. Kapitola - Predpoklady kvalifikovaného výkonu sociálneho poradenstva
6. Kapitola - Úskalia a nástroje pomoci v sociálnom poradenstve
Sociálne poradenstvo a syndróm vyhorenia
Zdroje:
- Sociálne poradenstvo a komunikácia, 2010, Schavel, Oláh